Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spennende diskusjon som det kan diskuteres evig om uten egentlig å komme til noen løsning. Hadde en diskusjon med en type fra Hydro Texaco for et par uker siden om akkurat samme sak og han mente at så lenge bilen har bankesensor slik at tenningen justeres, så vil ikke 95 eller 98 blyfri ha noen ting å si. Det jeg finner ulogisk med dette er at hvis du øker oktantallet så vil jo bensinen motstå eksplosjonen lenger enn 95 bensin ergo vil du få høyere kompresjon før eksplosjonen slår til.

Dette er jo med på øke effekten! Er det noen som har oversikt over når biler kom med bankesensor fra fabrikk?

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Flott debatt, og blyholdig bensin selges ikke i Norge i dag. Bortsett fra at forsvaret bruker det på enkelte av sine kjøretøyer.

Det jeg savner svar på er om denne super power bensinen fra Shell, eller Esso eller Hydro Texaco som er 30-40 øre dyrere enn vanlig bensin, faktisk er noe bedre? Er det verdt de pengene?

Jeg jobber på shell å har fått mye positive tilbakemeldinger fra folk som har gått over fra vanlig 95 til vpower. Det går da i mindre forbruk, merkbar effektøkning og at bilene går renere. Men 90% av disse kjører da eldre biler. Prøvde noen tanker på e30`en min med vpower, å jeg kan ikke si jeg merket noen som helst forskjell. prisen ligger 30 øre over vanlig 95.

Skrevet

Jobber sjølv på Shell av og til.. (slektningane mine drive ein Shellbutikk.)

Vpower er jo mykje dyrare, og sånn som eg ser det så er det tull... Men har fått positive tilbakemeldinga på denne bensinen, og det var faktisk ikkje berre på eldre bilar... Men å betala 30 øre meir per liter er uaktuelt når virkningane ikkje er merkbare...

Skrevet

Vel et bilprogram som heter fifthgear. Som er i samme sjangeren som TopGear, har gjort en test.

Mellom forskjellige bensin kvaliteter.

Den finner du her:

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... tureid=143

Siden det ikke akkurat er overflod av hester og dreiemoment i min "jentebil" så spanderer jeg 30 øre mer pr liter. 30 øre pr liter er noe sånt som 3 % økning i bensinutgiftene mine, og det har jeg råd til. Siden det ser ut som om biler laget for kjøreglede gjør det bedre med bensin laget for kjøreglede.

Hadde jeg villet spare penger så hadde jeg kjørt en Huyundaiaiai Atos og ikke en bimmer.

• 1 year later...
Skrevet

Interessant debatt som jeg graver frem igjen.

Forstod jeg det riktig at alle e36 har bankesensor? Og hva bør jeg fylle på min bil...en 320i e36 1996 modell...?

Har lurt litt på den 99oktan vpower racing bensinen til Shell. Vil jeg merke noen effektforskjell, eller er det bare sprøyt? Ser den skal ha en "rensende" effekt også...

Til nå har jeg fyllt 95 oktan vanlig bensin.

Skrevet

Dem testa det på 5 gir..

Yaris på ca 70 hk hadde ingen forskjell..¨

Subaru STI Med ca 200+hk hadde 20 hk forskjell :!:

Biler med litt kraftig motor er det litt å hente..

Skrevet

Dette er en tråd som virker å engasjere massene :)

Selv fyller jeg 98 bestandig da det anbefales i instruksjonsboka, og jeg har lest i utallige bilblader oppgjennom åra at den billigste formen for tuning er å skifte plugger og filter jevnlig samt å fylle 98. Husker å ha lest om en som driver mye med chipping og omprogramering av styreenheter her i norge at 98 kan fylles på alle bensinbiler og er en billig form for tuning. Vill også minne om de som kjører runt med M52B28 før 97 samt eldre 3 og 4 liter v8 om sylinderforinger i nicasil som ikke er så glad i lavoktan med høyt svovelinnhold da de kan slites unormalt fort. Dette har dog ikke vært noe stort problem her til lands. I mars 1997 sluttet bmw helt med nicasil og gikk over til alusil som tåler mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...