Gå til innhold

Ujevn dekkslitasje på E39 Touring


S. Gunstad
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med ujevn dekkslitasje på bilen. Dekkene (særlig bak) slites mye på innersiden av dekket. De gamle dekkene var totalt utslitt der, selv om de var greie på den amdre halvdelen (265/35-18 og 235/40-18). Nå sitter det nye dekk der, som resuterer i romling når jeg passerer 100km\t. Jeg tror hele hjulet står i feil vinkel mot bakken (altså ikke loddrett).

Jeg lurer derfor på hvem som kan løse dette problemet, og hva "operasjonen" heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på verksted å justere bakstillingen din...

samtidig er du garantert til å slitte ut dekka dine med

slike dimensjoner!!

Jeg kjører med 265 bak og 255 fremme. Tok firhjulskontroll før jeg la om til sommerdekk og merker ikke unormal mye dekkslitasje eller skeiv slitasje på dekkene. Har nå kjørt nesten to sesonger på dekkene.

Med rett hjulstilling og rett lufttrykk går det meste bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-hjulskontroll må nok til..cambern er ikke justerbar for deg men de kan justere spissinga di såpass riktig at slitasjen av dekk ikke blir så stor..typisk problem at de slites på innsiden men trodde ikke det var et "problem" på E39.. ta en 4hjulskontroll så vil det nok bli mye bedre.. priser er forskjellige fra sted til sted.. NAF her tok bare 550,- mens Mercedes skulle ha 1500,- når jeg skulle inn med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camber bak er justerbar på E39. Foran må man bruke såkalte "oppretterplater" eller justerbare camberplater hvis man vil justere.

Hvis du har senkesett på bilen, så kan du benytte anledningen til å få dette godkjent også. Sjekk om det er et TÜV-godkjent sett, få tak i godkjenningspapiret, la verkstedet dokumentere forstillingskontroll og lys-vinkler og andre ting som står i papiret. Deretter bestill time hos biltilsynet (evt med andre hjul hvis ikke disse er godkjent for bilen) og dermed har du lovlig senket bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ganske viktig med høyt trykk på lavprofildekk siden dekksidene er såpass stive som de er, dette for og unngå at dekket blir innhult i dekkbanen. Resultatet ved for lavt trykk er at dekkene slites kun i kantene, mindere kontakt, kortere levetid og mye sporing. Kjører selv med 40psi i dekkene for og få jevn slitasje i dekkbanen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at felgene peker litt utover på e39 de retter seg opp litt under kjøring.På store felger syns det bedre,men hvis dekkene slites mye på innsiden kan du ha for lavt impress på felgene som orginalt skal være et 18 på 15 tom og et 20 på 17 og 18 toms felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har en 525tds touring e39, her nettopp byttet foringene i bakstillinga(de som spindelhuset er festet i ). Var umlig å få cambervinklene innen for anbefalt område pga at disse var utslitte.

Vær obs på at det kan vær vanskelig å se at disse er ødelagt. Jekk opp bilen på traversen bak slik at hjulene henger fritt bak og bruk et skrujern med stort moment for å påvise sideveis slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...