Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, meget fin bil!

Har du bilder og en beskrivelse av hvordan du bygget om til demonterbar frontmaske?

Dette er jo noe som er meget praktisk når man skal lette motoren inn og ut.

• Svar 300
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg så at du hadde sendt meg MSN igår...

I mitt tilfelle skar jeg av masken på de plassene der det var mest aktuelt for meg, deretter sveiset jeg på braketter på den løse masken og på de delene som stod igjen på bilen. Enkelt og greit og INGEN fra Biltilsynet kan se noe før de evt. VET om det. Ett problem mindre å tenke på... :wink:

Skrevet
Jeg så at du hadde sendt meg MSN igår...

I mitt tilfelle skar jeg av masken på de plassene der det var mest aktuelt for meg, deretter sveiset jeg på braketter på den løse masken og på de delene som stod igjen på bilen. Enkelt og greit og INGEN fra Biltilsynet kan se noe før de evt. VET om det. Ett problem mindre å tenke på... :wink:

Har du noen bilder av detaljer og helhet?

Blir det ikke et merkbart gap mellom delene når man kapper? :)

Skrevet

Har ikke noen bilder av det i detalj nei, gapet er ikke så stort nei, et par mm kanskje. Jeg har lagt et lite stykke med skumgummi i mellom. Det er brakettene som holder dette på plas nå og det er en veldig stiv og fin konstruksjon. Dette er uansett ikke noen del av den bærende konstruksjonen på bilen. Her går det ikke an å gjøre feil, så finn din egen måte å gjøre det på. Et tips er jo også at det går an å få kjøpt denne delen i sin helhet fra BMW, den er ment til å punktes fast. Slik jeg ser det er det ingeting i veien for at man kan erstattet noen av punktene med bolter istedenfor... :wink:

Lykke til!

Skrevet
Hei Henrik!

Glemte å spørre deg på Rudskogen om hvordan den nye styringa virket? Var du fornøyd med den?

Mye kostet styringa a?

Kjøpte du komplett tannstang, eller bare innmat? Servo?

hvor Mange runder er det fra høyre venstre endestopp?

Det er rundt 2,75 på z3 til sammenligning :shock:

Husker ikke helt prisen på den, men tror det ble rundt 6500,- med frakt og mva. Det er servo ja. Det var en komplett tannstang som vi kjøpte som gruppe fra USA.

Z3 bruker samme tannstang som ALLE E36 (bortsett fra M3 3.0 - som har kortere utveksling) og dermed har den samme utveksling som dem - 3.25 runder fra lås til lås. Hvis du har målt deg til en som har 2.75 runder er det enten altfor mange "stoppere" på den eller så er den modifisert. Til sammenligning har min tannstang 2.6 runder fra lås til lås. Det er morsomt :D

Jeg vil også benytte sjansen til å opplyse om at hvor mange runder det er fra lås til lås ikke nødvendigvis er en indikator på hvilken utveksling en styring har. Mange tror at feks. Alfa 156 har syyyk utveksling fordi den har 2.2 runder fra lås til lås, dette er feil... Tenk på at Alfaen har bla. forhjulsdrift, noe som gjør til at den har større vendesirkel i utgangspunktet fori hjulene ikke kan vendes like mye som på en bakhjulsdrevet bil. Utvekslingen på en styring regnes på en litt annen måte (det har med størrelsen på drevene inne i tannstangen).

Men, det skal også sies at Alfaen HAR en fin respons på styringen, meget kort. GTA versjonen er enda noen hakk verre med sine 1.9 runder fra lås til lås...

Citroën hadde jo DIRAVI systemet eller mindre kjent som "Direction à rappel asservi"... et hydraulisk servostyringssystem med 2 runder fra lås til lås med retur. DIRAVI ble montert på Citroën SM, CX og XM samt Masserati Quattroporte II og Khamsin.

Skrevet

Hva mener du med "et hydraulisk servostyringssystem med 2 runder fra lås til lås med retur."

Er det slik å forstå at systemet kan minne noe om slik det er på radiobiler? :wink:

Skrevet
Hva mener du med "et hydraulisk servostyringssystem med 2 runder fra lås til lås med retur."

Er det slik å forstå at systemet kan minne noe om slik det er på radiobiler? :wink:

Ja... servosystemet returnerer alltid til utgangspunktet... dvs. med hjulene rett frem med mindre sjåføren ønsker noe annet. Systemet er ikke følsomt for input fra veien... helt uten feedback, men på den annen side kan heller ikke påvirkninger mot hjulene fra veien påvirke retningsstabiliteten og dermed heller ikke kreve justeringer fra sjåførens side. Veeeeldig fransk dette... og absolut alternativ teknologi... :lol:

• 4 weeks later...
Skrevet

joa, stemmer sikkert det....men hvorfor ikke bare valse da...lakken hadde sikkert sprukket, men da hadde han i allefall sluppet alle de hullene i karroseriet....men uansett er vel bilen fremdeles under utvikling og vil være det i lang tid fremover :wink:

Skrevet

Men på det bildet fra tidlig i prosjektet så er bilen ganske høy, mulig den ikke står nedpå en gang. Kan jo ha fått subbeproblemer såpass lav som bilen er nå. Men dette skal Henrik få oppklare selv.. noe sier meg at han liker racestuket med slike 02-breddere... ;)

Skrevet

Hehe... Ikke tenk på utseendet karer :wink:

Dette er bare et rullende evighetsprosjekt og disse bredderne er kun satt på for å få testet ut hvordan bilen ble å kjøre med bredere bakhjul. Det var ikke mulig med org. karosseri og derfor ble dette smelt på i all hast en og en halv uke før treffet. Bilen har fått et helt fantastisk grep med disse dekkene og NÅ vet jeg at det er bare å kjøre på videre med alt som jeg har tenkt å gjøre (datasprut i den nye motoren, letting, bredding - M3, nye pumper, masse mer kjøling osv. osv.). V12 i E30 har virkelig noe for seg. Jeg hadde masse problemer med bilen denne helga, men fikk i alle fall kjørt et par pass med rimelig greit trykk. Til vinteren er det ny motor og skikkelig ombygging av karosseriet på gang. Denne gangen skal det bygges i England så jeg håper at jeg har mye å hente der:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...