Gå til innhold

dynamostøy\smelling i høytalerene


Anbefalte innlegg

la opp stereoanlegget i bilen min idag.. men det er en SINNSYK høg pipelyd som følger turtallet.. og det smeller i høytalerene når jeg slår spilleren på og av.. og når jeg skrur volumet helt ned og opp igjen.

signalkabelen er så og si ny, forsterkeren er jordet godt,batteriet er jo bak så strøm og signalkabel ligger ikke nærmt hverandre.. hva kan det være ? skal jeg prøve og ha egen jording på cd spilleren og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. blir ikke klok av dette eg. eg har en pioneer cd spiller i bilen min, idag lånte eg en kenwood spiller av en kamerat,tenkte eg skulle prøve den og se hvordan det gikk.. da forsvant dynamostøyen og all dritten helt! tenkte da at cd spilleren min var ødelagt (pioneer`en).... MEN! så prøvde eg en annen pioneer cd spiller på anlegget som eg lånte av en annen kamerat.. og da kom all dritten igjen,hehe.. BMW allergisk mot pioneer eller? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt opp ekstra jord til spilleren nå?

Det er kanskje litt mere futt i pioneer spilleren så den ikke får kjørt ut strømmen sin i jordingen. Men kjører den gjennom signalkabelen din i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garantert jordingsbanene som er defekt i spilleren. Kommer at for dårlig jording på forsterker eller spiller. Har hatt mange kunder som har måttet levere inn Pioneerspillerene sine pga. at de har slurva med jordinga. Husk at et jordingspunkt skal være direkte i godset og all lakk skal bort på festepunktet. Beste er å sette en egen skrue f.eks unbder baksetet ved siden av setebeltebolten.

Kort jording og riktig dimensjon på kabelen. Alltid lik dimensjon som plusskabelen eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garantert jordingsbanene som er defekt i spilleren. Kommer at for dårlig jording på forsterker eller spiller. Har hatt mange kunder som har måttet levere inn Pioneerspillerene sine pga. at de har slurva med jordinga. Husk at et jordingspunkt skal være direkte i godset og all lakk skal bort på festepunktet. Beste er å sette en egen skrue f.eks unbder baksetet ved siden av setebeltebolten.

Kort jording og riktig dimensjon på kabelen. Alltid lik dimensjon som plusskabelen eller større.

Du sier altid lik dimensjon på pluss kabelen eller større! Kan ikkje vere helt enig med deg der, la os si at spennet på jordingskabelen er 60 cm og spennet på + kabelen er 6 meter da burde det vel holde med 30 kvadrat til jord vist feks har 50 til +?

Beklger vist dette ble veldig ot Send gjerne en PM MR.Stream

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en uskreven regel at du aldri skal ha tynnere jording.

Men du motstanden i kabelen blir mindre desto kortere strekk det er og da kan du jo gå ned på kvadrat! men det er jo like greit og bruke samme dimm på begge selfølgelig!

Er ikke nødvendig å spare på kablene for å ofre en spiller.. :)

Greit med tykk jordning så det er sikkert at strømmen kommer unna vist ikke vil den lete etter andre steder å komme ut. Som feks signalkabler da, begynner det med dynamostøy og ender med brentejordningsbaner. Tror det koster rundt 1500-2000kr å fikse det på en pioneer spiller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere med tykk jordledning enn strømledning. Begge skal være så tykke som mulig... Dersom strømledningen er for tynn for enn litt spenningstap, men det er til å leve med. Systemet vil fungere. Dersom jordledningen er for tynn (eller for lang) blir det spenningsfall her som IKKE er til å leve med. Man får da et DC nivå på på jordingangen på forsterkeren, noe som gir usymetrisk driftspenning til utgangstransistorene. Normal ligger det feks +-20V til drift, men med DC på joringangen på +1 volt vil det bli +21, -19 volt til drift, noe som kan gi brum, støy, og forvrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...