E39-523 Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Jah..Da er jeg i gang med mitt lille prosjekt. Jeg har tatt sats, og bitt skikkelig hardt i det sure (?) eplet... Nå ryker den originale radio/kassettspilleren, og inn havner en Pioneer DEH-P70BT. Det virket veldig fristende å ha innebygd bluetooth... I tillegg til mulighet for å styre iPod. For ikke å snakke om en CD-spiller! Så gjenstår det å se hvordan interiøret forøvrig blir dah... Videre har jeg handla en Hifonics Hercules XI-forsterker. Monoblokk på ca 1000W RMS i 1ohm. Og en Rockford Fosgate T212D4 sub. Håper jeg får bass i bilen nå! Jeg har noen spørsmål da: 1) Tips til hvordan basskassa skal utformes? Hvordan feste den? 2) Hvor bør forsterkeren festes? (ryker reservehjulet tro?) 3) Når må jeg montere kondensator? 4) Tipps til frontsett? Har fått anbefalt Pioneer sine TS-C1300R med kevlarmembran. De høres bra ut også, men jeg vet ikke om de faktisk er gode? Jeg har i første omgang tenkt å benytte den innebygde forsterkeren til fram- og bakhøyttalerne. Nytt frontsett er ønskelig (må bli 5 1/4" da...), og beholde de originale bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 29, 2005 Share Skrevet August 29, 2005 1) Lag en enkel lukka kasse. La elementet spille bakover mot lukeåpningen. Lag gjerne en skrå front slik at du får kassa lengst mulig inn mot seteryggen. Du kan skru kassa fast i seteryggen med noen lange skruer gjennom metallet. Skru dem inn fra kupeen. 2) Kjøp der en boks med dekkskum og kast ut hjulet. Monter sterkeren på en plate og legg den i bunnen. Du kan jo også lage en plate som dekker hjulet og ha sterkeren oppå hjulet hvis det er plass. Ikke fest den på kassa siden det vil bli en del vibrasjoner der. Dette kan skade sterkeren. 3) Alltid bra med en kondensator. Og siden du skal ha en såpass stor forsterker og sub, ville jeg nesten vurdert et ekstra batteri i tillegg til en kondis. 4) Jeg personlig liker ikke så veldig godt Pioneer sine frontsett. Ser at det er mange som anbefaler Focal. Sikkert ikke dumt. Kan ikke si noe om dem siden jeg aldri har hørt dem skikkelig (vi selger dem ikke). Alpine er også veldig bra. Men tviler vel på om du får plass til dem i døra. De bygger en god del innover. JLAudio kan jeg anbefale deg på det sterkeste. Jeg liker veldig godt lyden i dem (Største serien). Men siden du skal bruke forsterkeren i spilleren må du nesten gå på noen av de billigste seriene. Det gjelder egentlig alle merker. Har også sansen for Sony sitt XSHT130SN sett. Masse trøkk hvis det blir montert riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 29, 2005 Share Skrevet August 29, 2005 En tommel finger regel er jo 1 farads kondensator for ver 1000w Og da burde du klare deg med 1 farad. Eg vil selfølgelig anbefale focal sine frontsett da eg meiner at disse er veldig bra og du får mye lyd for pengene! En liten forsterker til frontsettet er og anbefale! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet August 29, 2005 Forfatter Share Skrevet August 29, 2005 Mr Stream: Takker for gode innspill! Jeg holder på å lese meg til litt kunnskap rundt dette å bygge kasse. Inne på Rockford sin hjemmeside hevder enkelte at denne subben kan ta skade av å jobbe i en lukka kasse, og at bassrefleks er å foretrekke. Kan dette stemme? Hva vil være den største forskjellen mellom lukket og portet kasse mht. lyd? Regner med du mener at elementet skal stå med membranen vendt slik at når jeg åpner bagasjelokket, så ser jeg det? Ettertenning: Hva vil du si er en "liten" forsterker til frontsettet? Anbefalte merker? Jeg lurer også veldig på hvor i all verden jeg kan få HØRT noen av disse høyttalermerkene som anbefales.... Jeg har altså hørt de nevnte Pioneer'ene, og syntes de var overraskende bra. I samme butikk selger de også Polk. Men JL Audio og Focal, hvor kan dette studeres nærmere i Oslo? Er det forskjell på kondensatorer, eller er en 1F kondensator av merke A like god som merke B?? (sikkert et dumt spm... ) Hvilke parametere forteller om en kondensator i så fall er god eller dårlig? Mange spørsmål her.... Takker på forhånd for all hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 29, 2005 Share Skrevet August 29, 2005 Hei dette med kondensatorer har eg ikkje spesielt god greie på kan eg inrømme! Kor du kan høre på focal ellementer på østlandet vet eg egntlig ikkje da eg holder til på vestlandet! Men eg ville anbefalt disse komponentene for deg! Pris For frontsettet er 2590 http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... ubdet4.htm Og pris For forsterkeren er 1690 http://www.mamut.com/HAYAUDIO/subdet92.htm Det er kanskje noen her på forumet som har focal ellementer og bor nermt deg! Du kan jo kanskje kontakte disse vist du veit om noen! Ang kondensatorer kan eg ikkje gi noe leksikon svar men kjøper du en på 1 farad skulle det holde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet August 30, 2005 Forfatter Share Skrevet August 30, 2005 Hallo Ettertenning! Takker for linker! Regner med at Focal 130V2 passer bedre i dørene enn 165V2. Men, de så jo veldig fine ut dah... Vet du med sikkerhet at disse ikke er for dype? (ser ut som at monteringsdybde er 65,25mm). Jeg håper på å få gjemt hele høyttaleren bak gitteret som sitter i døra i dag. Hvordan er egentlig Cadence forsterkere? Har sett noen av disse på qxl... Er dette bra saker? Og i forhold til Audison? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 eg veit ikkje kor dypt hullet i døra di er eller kor mangen tomms ellement som står der nå! dette kan du jo skrive ned så kan eg se på det! Cadence forsterkere er bra greier det! Men eg vil anbefale audison når det er snakk om skikkelig lyd kvalitet! Cadence lager bra lyd di også men eg har fått et inntrykk av at audison er hakket bedre når det er snakk om lydkvalitet! for eksempel har cadence veldig mangen bra forsterkere som egner seg til og drive subber, og di har bra veldig mangen bra subb elementer. ++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Audison er ca 100ganger bedre på lydkvalitet. Cadence er mere kraft. (selger begge merkene) Focal kan du få hørt på i Fredrikstad om det ikke er altfor langt vekk for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 eg veit ikkje kor dypt hullet i døra di er eller kor mangen tomms ellement som står der nå! dette kan du jo skrive ned så kan eg se på det! Cadence forsterkere er bra greier det! Men eg vil anbefale audison når det er snakk om skikkelig lyd kvalitet! Cadence lager bra lyd di også men eg har fått et inntrykk av at audison er hakket bedre når det er snakk om lydkvalitet! for eksempel har cadence veldig mangen bra forsterkere som egner seg til og drive subber, og di har bra veldig mangen bra subb elementer. ++ hehehe.... makan til likt svar.. Du slo meg med 6min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 eg veit ikkje kor dypt hullet i døra di er eller kor mangen tomms ellement som står der nå! dette kan du jo skrive ned så kan eg se på det! Cadence forsterkere er bra greier det! Men eg vil anbefale audison når det er snakk om skikkelig lyd kvalitet! Cadence lager bra lyd di også men eg har fått et inntrykk av at audison er hakket bedre når det er snakk om lydkvalitet! for eksempel har cadence veldig mangen bra forsterkere som egner seg til og drive subber, og di har bra veldig mangen bra subb elementer. ++ hehehe.... makan til likt svar.. Du slo meg med 6min. Hehe Ja men vi har verfal fått samme oppfatning av audison og focal hersker ikkje tvil om det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet August 30, 2005 Forfatter Share Skrevet August 30, 2005 eg veit ikkje kor dypt hullet i døra di er eller kor mangen tomms ellement som står der nå! dette kan du jo skrive ned så kan eg se på det! Det er 5 1/4" høyttalere i døra nå. Bilen er en E39 fra '97. Jeg vet ikke hvor dype høyttalere som går inn der, men noen her inne må da vite det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Men det er da ikkje problem vist du kjøper disse så har du sikkert like bra lyd eller bedre! http://www.mamut.com/HAYAUDIO/subdet119.htm Og vist di er for store så går du for slim utgaven som bare bygger 53 mm Vil fremdeles anbefale den audison forsterkeren! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Flotte ellementer ingen tvil om at det er gjenomført! Du kommer nok aldri til og angre vist du velger produkter fra audison og focal Eg vil vertfal anbefale det på det sterkeste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet August 31, 2005 Forfatter Share Skrevet August 31, 2005 Tror nesten det blir Focal på denna gutten nå ja! Men, nå trenger jeg tips litt fryktelig fort! Er i Ålesund i dag, og på hifi-klubben her er det tilbud på forsterkere.... I valget mellom: 1) Audiobahn A4004T (det er en 4x50W RMS i 4ohm med 40A sikring), klasse D forsterker. NOK 2000,- 2) Planet Audio 2x75W RMS i 4ohm, 50A sikring, digital forsterker. NOK 1900,- Hvordan er disse sett i forhold til Audison? Og hvordan vil de samarbeide lydmessig med Hifonics som skal mate subben? Hadde vært knall om jeg fikk noen gode tips her nå veldig kjapt! Her borte er det jaggu SALG!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå