Gå til innhold

Prosjekt Stereo i E-39

Anbefalte innlegg

Nå er basskassa sagd ferdig! Og jeg har fått testa Hifonics'en i bilen til en kompis. Den virka den.... \:D/

Har et spørsmål til dere som har peiling på dette her:

Skal jeg bruke Audiobahn-forsterkeren som en 2- eller 4-kanaler? Jeg kan brokoble den til 2x100W og la den drive frontsettet (Focal), og la spillerens innebygde forsterker drive originalhøyttalerene bak. ELLER skal jeg kjøre den som 4 kanaler, og la hver høyttaler få 50W?

Problemet er vel kanskje som følger: Dersom den brokobles, så blir jeg nødt til å bruke spillerens innebygde delefilter for ikke å stresse originalhøyttalerene unødig. Men, hvis jeg bruker høypassfilteret på signalet fra den innebygde forsterkeren, vil da signalet som går til forsterkeren også være filtrert? Har ikke lykkes å finne ut av dette i instruksjonsboka. Spilleren er altså en Pioneer DEH P70BT.

Egentlig så hadde det vært greit å ikke brukt høytalerene bak i hele tatt.

Men siden du vil det så bruk hifonics forsterkeren til alle høytalerene. Da blir det lettere for deg å få bra lyd. Kunne jo prøv deg uten noe først og bare kjørt den brokoblet på fronten så kunne du hørt om du ble fornøyd da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så det dere egentlig sier er at dette finnes det ingen facit på... Jeg må prøve meg fram! :D Vel vel, da gjør jeg det...

Nå er Hifonics'en en monoforsterker, som kommer til å kjøre subben. Det er Audiobahn'en som i så fall skal få være 4-kanaler.

Ettertenning: Jepp, jeg har kjøpt kondensator! Fikk tak i en American Legacy 2F på qxl. Har også kjøpt en 2-par Monster signalkabel der. Det funker å få tak i ting der innimellom!

Takker for all hjelp! :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere egentlig sier er at dette finnes det ingen facit på... Jeg må prøve meg fram! :D Vel vel, da gjør jeg det...

Nå er Hifonics'en en monoforsterker, som kommer til å kjøre subben. Det er Audiobahn'en som i så fall skal få være 4-kanaler.

Ettertenning: Jepp, jeg har kjøpt kondensator! Fikk tak i en American Legacy 2F på qxl. Har også kjøpt en 2-par Monster signalkabel der. Det funker å få tak i ting der innimellom!

Takker for all hjelp! :wave:

Jepp, men det er vel muligheter for å brokoble audiobahnèn til 2kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

PUUHHH! Detta tok sinnsykt lang tid gitt! Menneh...Nå er da det hele montert! :D Resultatet ble som følger:

Begge forsterkere og kondensator er montert på en lakkert MDF-plate nedi reservehjulsbrønnen (reservehjul er nå på boks). Inntil videre er basskassa ikke festet, men den er såpass tung (ca 50kg) at den har ligget stille baki der selv med relativt bred sladd... Skal likevel få fatt i noe borrelås og feste den med. Kassa er jeg meget fornøyd med (bygd selv)! Hadde den kobla på stueanlegget en stund før den havna i bilen, til naboenes store fortvilelse... :twisted: Den fikk skapdørene på kjøkkenet til å vibrere... Men, jeg kunne sette et fullt glass vann oppå kassa uten å se vibrasjoner.

Hifonics'en er en 2-kanals monoforsterker (???), og subben er en dobbelspole 4-ohm's sak. Hver kanal på forsterkeren driver derfor hver sin spole, og skal yte noe sånt som 400W i dette oppsettet.

Audiobahn-forsterkeren er brokoblet, og driver høyttalerene forran. Den innebygde forsterkeren i Pioneer'en driver høyttalerene bak.

Jeg fikk hele stasen montert hos Cartoys i Oslo, i St. Halvarsgt. De klarte imidlertid IKKE å montere Focal-høyttalerene forran... Da måtte jeg visstnok bygge om dørene (fjerne fremre oppbevaringsrom, og montere en plate over dette) for å få skikkelig skrufeste på høyttalerne. Så inntil videre er det de originale høyttalerne i kupeen. Men, de låter overraskende bra når de bare fikk skikkelig effekt! :wink:

Likevel...Er det noen her som har bytta fremre høyttalere i E-39 før, uten å måtte bygge om dørene?? Jeg er jo litt nysgjerrig på hvordan de Focal'ene er dah...

"Problemet" nå er at registreringsskiltet bak vibrerer bittelitt...I tillegg til endel annet inni bagasjerommet... Det slipper ikke mye lyd UT av bilen, men du verden som man hører vibreringen... Hattehylla er ikke portet (og jeg har TETT bagasjerom, uten skipose eller nedleggbare bakseter), men fy f.... som jeg får bass inn i kupeen likevel! :headbang:

Alt i alt er jeg fornøyd, spilleren funker som bare det! Veldig OK med telefonfunksjonen! Men det var dette med frontsettet dah... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...