bjalle Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 Vet at mange blander linolje med sagkjedeolje,halve av hvert,Det beskytter godt mot vann og salt men må gjøres årlig for å ha god effekt.Tektyl er så klart mye bedre hvis grunnarbeide har blitt grundig gjort det er her mange slurver.
Diesel power Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 men i læra så har man ingen penger til overs. og da blir tectyl litt dyrt for meg ihvertfall.. Hva da med Mercasol630/633. Det er ett produkt som brukes i offshorenæringen. Smøres på nymaskinerte deler. Og vi har hatt deler liggende ved sjøkanten her i langt over 5år. Uten en eneste rustpippel. Sitter bedre enn olje ihvertfall. Konsistensen ligger ett sted mellom grease og olje. Tectyl er også omdiskutert. Produktet er i seg selv meget godt. Det er bare det at utførende verksteder holder variabel kvalitet. Sprøyt Tectyl uten på rust, og jobben er bortkastet. Mercasol påfører vi ofte på våte deler, uten at det har innvirkining på preserveringen. Virker nesten penetrerende på en måte.
BMW_JP Skrevet September 5, 2005 Forfatter Skrevet September 5, 2005 men i læra så har man ingen penger til overs. og da blir tectyl litt dyrt for meg ihvertfall.. Hva da med Mercasol630/633. Det er ett produkt som brukes i offshorenæringen. Smøres på nymaskinerte deler. Og vi har hatt deler liggende ved sjøkanten her i langt over 5år. Uten en eneste rustpippel. Sitter bedre enn olje ihvertfall. Konsistensen ligger ett sted mellom grease og olje. Tectyl er også omdiskutert. Produktet er i seg selv meget godt. Det er bare det at utførende verksteder holder variabel kvalitet. Sprøyt Tectyl uten på rust, og jobben er bortkastet. Mercasol påfører vi ofte på våte deler, uten at det har innvirkining på preserveringen. Virker nesten penetrerende på en måte. Hei du. Jeg har nettopp bestillt time til understellsbehandling og han behandler med Mercasol og det er visst veldig bra. Mye bedre enn tectyl og olje behandling. Det utføres grundig og profesjonellt av verksted. Dette tok 2 dager og kostet 3000 for min bil. De tar av alle plastdeksler under bilen, så man kommer ordentlig til, sprøyter Mercasol gjennom alle kanaler, hjulbuer, skjermer, hele understellet, hulrom osv osv. Holder i 3 år, så må man ta etterkontroll. Min er helt fin under så det skal bli fint og beskytte og bevare det fine understellet med Mercasol.
Mr. Erling Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 Problemet med Tectyl, er at det legges over uten å spyle rent under bilen, men på oljebehandling spyles det helt rent før oljen legges på....
BalleKnalle Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 Problemet med Tectyl, er at det legges over uten å spyle rent under bilen, men på oljebehandling spyles det helt rent før oljen legges på.... Dette er jo bull da ... de steamer jo bilen under + fjerner deksler før de tectylerer på godkjente tectylverksteder.. men som sagt så varierer jo kvaliteten på utførelsen av jobbene.... Dette er fasiten på hva de skal gjøre... om de gjør det helt slik er en annen ting.. Arbeidsprosedyre for antirustbehandling etter ML metodenfor Autoriserte TECTYL Verksteder Rengjøring av bilens understell Tørking Kontroll av understell Sprøyting Klargjøring Generelt Bilen besiktiges sammen med kunden. Rengjøring av bilens understell. Innerskjermer og deksler skal være demontert på en slik måte at man sikrer god regjøring bak disse. Grundig rengjøring med høytrykk er en forutsetning for et godt resultat. Etter vask foretas en grundig innspeksjon. Tørking Tørking foregår i godt ventilerte rom med varme og høy utskifting av luft. Bilens understell og hulrom må være tørr før behandling kan starte. Kontroll av understell All løs PVC og/eller understellsmasse fjernes med PVC kniv, eller lignende verktøy. Hvis det er overflate rust må dette fjernes/utbedres. Dersom det er alvorlig rustangrep, som utvidelse av falser, gravrust og lignende, vil kunden bli underrettet om at utbedring må foretas før komplett behandling kan utføres. Sprøyting Før sprøyting blir bilens utvendige karosseri dekkes med lakkvern for å beskytte utvendige flater mot TECTYL. Alle hjul demonteres og bremseskiver dekkes med plast. Hver bilmodell har et eget sprøyteskjema som følges. Aller først sprøytes kanaler og hulrom på bilens understell med tynn TECTYL. Deretter sprøytes hele understellet med samme produkt. Deretter sprøytes bilens resterende hulrom og kanaler. Alle plugger og avmonterte deksler og innerskjermer monteres før påføring av tykk TECTYL på bilens understell. Det sprøytes tykk TECTYL på komponenter som rørgater, bremse- og drivstoffrør m/oppheng, bakaksel, bremseskjold, drivstoff-påfyllingsrør, forstilling, bærebruer og ellers alle synlige og tilgjengelige steder på understellet. Det foretas en etterkontroll av sprøytingen med godt lys. Bilen settes til tørking/herding i tempererte lokaler. Klargjøring Bilen rengjøres nøye utvendig og innvendig. Det kontrolleres at alle huller er plugget, og eventuelle tilstoppede dreneringshull i dører og kanaler stikkes opp. Ved levering informeres kunden at det en kortere periode vil forekomme noe renning av TECTYL som fjernes med en sprayflaske og klut som kunden får med.
InZider Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 olje behandling er mye bedre enn tecthyl, fordi at techtylen kan samle mye fuktighet under seg, pga at den sprekker etter noen år og da legger vann og dritt seg under, hvis man legger det på selv er det ihvertfall lett at det ruster for bilen er som regel ikke helt tørr under, mens olja er vannavisende og den legger du på nytt hvert år.
Morten318 Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 endelig en som er enig hehe.. hvor gjør du dette da? eller smører du selv?
Dan Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 Når det gjelder Tectyl er dette en fordel å gjøre vinterstid da det lukter en del. Mange som ikke holder ut lukta. Fikk min gjort i februar i fjor, og merka ikke noe særlig til det
Platepratar Skrevet September 5, 2005 Skrevet September 5, 2005 Noen som har noe erfaring med noe som heter "tuff cote dinol"?, trur det skrives slik. Veit at de gir 5 års garanti på det.
Steffan C Skrevet September 6, 2005 Skrevet September 6, 2005 endelig en som er enig hehe.. hvor gjør du dette da? eller smører du selv? Hei å hå alle sammen! Har oljebehandla bilen min to år på rad nå, er kongefornøyd. Er ett firma som heter Vestfold antirust som ligger mellom Tønsberg og Horten. Bet. 990kr første gang, neste gang bet. man 900kr siden du er reg. som kunde. De borer hull i dører(og bakluke på Touring), sprøyter godt med olje og plugger igjen hullene, samt at de spyler alle kriker og kroker under bilen din. Man trenger ikke å behandle bilen hver år, kommer an på kjørelengde, selv kjører jeg lite, ca 10000km, så jeg hadde ikke trengt å behandle hvert år, men billig rustforsikring .
BMW_JP Skrevet September 6, 2005 Forfatter Skrevet September 6, 2005 endelig en som er enig hehe.. hvor gjør du dette da? eller smører du selv? Hei å hå alle sammen! Har oljebehandla bilen min to år på rad nå, er kongefornøyd. Er ett firma som hetet Jareteigen antirust som ligger mellom Tønsberg og Horten. Bet. 990kr første gang, neste gang bet. man 900kr siden du er reg. som kunde. De borer hull i dører(og bakluke på Touring), sprøyter godt med olje og plugger igjen hullene, samt at de spyler alle kriker og kroker under bilen din. Man trenger ikke å behandle bilen hver år, kommer an på kjørelengde, selv kjører jeg lite, ca 10000km, så jeg hadde ikke trengt å behandle hvert år, men billig rustforsikring . Huh? Borrer de hull i dørene? Da begynner jo å hvertfall å ruste da???
Ettertenning Skrevet September 6, 2005 Skrevet September 6, 2005 Det trenger ikkje og begynne å ruste sjøl om det er borret hul! Vist di preserverer etterpå!
Steffan C Skrevet September 6, 2005 Skrevet September 6, 2005 Jepp, borer hull, men som jeg sa så plugger & forsegler de hullet når behandligen er ferdig, så rust der er ingen problem .
Diesel power Skrevet September 6, 2005 Skrevet September 6, 2005 Jepp, borer hull, men som jeg sa så plugger & forsegler de hullet når behandligen er ferdig, så rust der er ingen problem . Hvorfor benytter de ikke eksisterende hull? Er det ikke plugger i alle kanaler, krinker og kroker fra før. Eller gjelder det bare gamle Taunus`er og slikt? Har aldri hørt om de firma som benytter Mercasol på bilen, men det offshoreproduktet er ihvertfall knakende godt. Men ikke sikkert det er det samme som "antirust for bil gjengen" benytter? Her hjemme er det ett Tectyl og ett Dinol veksted. Min lille erfaring med preservering tilsier at Olje gir den enkleste jobben. Men Olje har også klart dårligst vedheft, og skulle vel trenge langt oftere tilstandskontroll og ny påføring. Spyler jeg eller går ut i regnet med min 30-06 eller 12/70, så har jeg garantert rust på pipa etter noe bruk. Derfor kreves det at stålet settes inn med olje ganske ofte. Jeg har derfor ikke den helt store troen på kun olje er godt nok med mindre prosessen gjentas relativt ofte. Olje spyler man lett av. Tectyl og Dinol sitter jo meget godt. Dette jo er også oljebaserte produkter. Men det forsegler produktet og ett dårlig grunnarbeid vil ofte resultere i korrosjon som får utarte skjult til skaden er omfattende. Disse er ikke penetrerende. Mercasol har jeg ikke benyttet på bil. Det er ett slags fett(Dyrefett har jeg blitt fortalt). Men det er penetrerende, sitter langt bedre enn olje, men man vil nok ikke få 5års preservering på bil, som en nevner om Dinol lengre oppe. Sitter godt, men tørker ikke inn, og vannet oppfører seg som kvikksølvperler i kontakt med fettet. Må jo være noen som erfaring med Mercasol på bil om verkstedene eksisterer?
BMW_JP Skrevet September 6, 2005 Forfatter Skrevet September 6, 2005 Jepp, borer hull, men som jeg sa så plugger & forsegler de hullet når behandligen er ferdig, så rust der er ingen problem . Hvorfor benytter de ikke eksisterende hull? Er det ikke plugger i alle kanaler, krinker og kroker fra før. Eller gjelder det bare gamle Taunus`er og slikt? Har aldri hørt om de firma som benytter Mercasol på bilen, men det offshoreproduktet er ihvertfall knakende godt. Men ikke sikkert det er det samme som "antirust for bil gjengen" benytter? Her hjemme er det ett Tectyl og ett Dinol veksted. Min lille erfaring med preservering tilsier at Olje gir den enkleste jobben. Men Olje har også klart dårligst vedheft, og skulle vel trenge langt oftere tilstandskontroll og ny påføring. Spyler jeg eller går ut i regnet med min 30-06 eller 12/70, så har jeg garantert rust på pipa etter noe bruk. Derfor kreves det at stålet settes inn med olje ganske ofte. Jeg har derfor ikke den helt store troen på kun olje er godt nok med mindre prosessen gjentas relativt ofte. Olje spyler man lett av. Tectyl og Dinol sitter jo meget godt. Dette jo er også oljebaserte produkter. Men det forsegler produktet og ett dårlig grunnarbeid vil ofte resultere i korrosjon som får utarte skjult til skaden er omfattende. Disse er ikke penetrerende. Mercasol har jeg ikke benyttet på bil. Det er ett slags fett(Dyrefett har jeg blitt fortalt). Men det er penetrerende, sitter langt bedre enn olje, men man vil nok ikke få 5års preservering på bil, som en nevner om Dinol lengre oppe. Sitter godt, men tørker ikke inn, og vannet oppfører seg som kvikksølvperler i kontakt med fettet. Må jo være noen som erfaring med Mercasol på bil om verkstedene eksisterer? Er et Mercasol verksted her jeg bor. Har time der til uka og skal få understellsbehandlet bilen min med Mercasol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå