Gå til innhold

Bensin til 8 kroner

BMW_Racing
 Share

Anbefalte innlegg

kilronan, bra noen har skjønt det :)

Forresten, hvis man tar hele oljefondet (1000 milliarder), og deler det på 4,5 millioner (Norges befolkning), får man ca 220 000 kr per person. Så hvis alt dette brukes i løpet av 10 år, vil hver enkelt innbygger få 22 000 kr hver i året.... :roll: Nå er det ingen som vil "dele ut" pengen på nøyaktig den måten, men jeg synes ikke det er så mye penger, med tanke på at det skal vare flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bensinen vil ikke komme til å være på 20-25kr lenge. Den "må" gå ned. :o Det blir etterhvert krise et eller annet sted.

Ang. valget: For min del blir det å velge blant "idiotene" . De jeg ser som minst "idioter" i dagens system er nok Frp ja.

Hadde det ikke vært for enkelte saker som SV har på dagsordenen så kanskje jeg hadde havna der. Men små "viktige" ting gjør utslag for den menige mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KILRONAN SKREV:

Hvert år tærer vi ca 25 milliarder av denne formuen. Det som vanligvis skjer når man setter for mye penger inn i samfunnet er at prisene vil stige. Når man f.eks spytter inn x antall milliarder for å bygge veier så vil Mesta få større overskudd, ansatte i Mesta vil få høyere lønn og større kjøpekraft som igjen betyr høyere priser på varene de kjøper (høyere etterspørsel og prisene stiger)..

Tære me 25milliarda kvart år av denne formuen?? Kor har du det ifrå??

Oljefondet blir jo sterkare og sterkare for kvart år, fordi me har investert litt her og der, i tillegg til me har ein god del renteinntekte per år!

Las i VG eller Dagbladet at me ville om ca 10 år ha 5 gonge, eller deromkring, så stort statsbudsjett viss dagens drivstoffprisa holdt seg! Ja, det er jo bra det, men viss me tjene so mykje ekstra på olje dei neste 10 åra, så vil og resten av samfunnet endre seg. Større utgifte, dyrare vare osv. Så då får me jo mindre valuta for pengane.. Sett VELDIG PÅ SPISSEN: kanskje 5 krone om 10 år er det samme som 1 krona er idag???

Men du seie at dei i Mesta vil få høgare lønn og meir kjøpekraft. Dei kjeme og til å måtte betala meir i skatt, og for dei som ikkje gjere det allerede, så ville dei nok ha måtte begynt å betala formueskatt. Så det er ikkje i alle sine tilfelle at det hadde vorte meir peng av det. Det er faktisk billigere å ligge rett under grensa for å måtte betala formueskatt, enn å ligge rett over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tære me 25milliarda kvart år av denne formuen?? Kor har du det ifrå??

Oljefondet blir jo sterkare og sterkare for kvart år, fordi me har investert litt her og der, i tillegg til me har ein god del renteinntekte per år!

Du tok ikke poenget. Norge blir ikke rikere og rikere jo mer olje vi tar opp av havet. Vi bare omplasserer formuen fra naturressurs til penge. Formuen er i prinsippet konstant og vi bruker av den hele tiden. I forhold til forventet realavkastning på oljefondet så har vi faktisk et merbruk på ca 25 milliarder kroner. Tallene er hentet fra virkeligheten.

Las i VG eller Dagbladet at me ville om ca 10 år ha 5 gonge, eller deromkring, så stort statsbudsjett viss dagens drivstoffprisa holdt seg! Ja, det er jo bra det, men viss me tjene so mykje ekstra på olje dei neste 10 åra, så vil og resten av samfunnet endre seg. Større utgifte, dyrare vare osv. Så då får me jo mindre valuta for pengane.. Sett VELDIG PÅ SPISSEN: kanskje 5 krone om 10 år er det samme som 1 krona er idag???

I utgangspunktet så 'tjener' vi ikke disse oljepengene hverken nå eller i fremtiden. Denne totale formuen er vår allerede enten den ligger i jorda eller allerede er gjort om til cash. Vi blir altså i prinsippet ikke rikere av å ta oljen opp av jorda.

Men du seie at dei i Mesta vil få høgare lønn og meir kjøpekraft. Dei kjeme og til å måtte betala meir i skatt, og for dei som ikkje gjere det allerede, så ville dei nok ha måtte begynt å betala formueskatt. Så det er ikkje i alle sine tilfelle at det hadde vorte meir peng av det. Det er faktisk billigere å ligge rett under grensa for å måtte betala formueskatt, enn å ligge rett over.

Mesta var bare et eksempel. Teorien er at dersom man uten videre dytter mye penger inn i et samfunn så vil det føre til at kjøpekraften stiger og etterspørselen likeså. Prisene vil stige og vi har inflasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Kan godt hende det stemmer, men eg vil gjerne sjå nåke fakta rundt dette viss du har det!
    [list=]I utgangspunktet så 'tjener' vi ikke disse oljepengene hverken nå eller i fremtiden. Denne totale formuen er vår allerede enten den ligger i jorda eller allerede er gjort om til cash. Vi blir altså i prinsippet ikke rikere av å ta oljen opp av jorda.

Rentene og avkastningen me har på investeringane gjennom oljefondet tjene me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilronan: Tenk litt nå, om man sparer penger hele tiden, så blir de mindre og mindre verdt... Penger minker med jo med tiden. Selvfølgelig kan man jo sitte å glede seg over alle rentene, og slikt. Men det er jo veldig mye bedre å investere i selskaper, og få avkastning på dem. Man burde klare å få betydlig høyere avkastning på selskaper enn av renter... Og på den måten bli betydlig rikere enn at sånne som deg bare lar hele landets "formue" ligge og råtne. Og hvofor i helvete skal "våre barn og kommende generasjoner" få gleden av å ha det DRIT bra, og vi skal ha alt dyrt, når det er vi som pumper opp den jævla oljen? Ingen har blitt rike av å tenke på alle andre ;)

Tipper på at du stemmer AP eller SV eller noe i den duren..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tror jeg ikke det kommer til å skje(på kort sikt), men jeg bare sier hva som kommer til å skje i lengden om ikke noen gjør noe snart. De tjener milioner på høye olje-priser, men lar ikke folket få noe glede av det. Helt idiotisk, bare setter det på "bok". Hva faen gjør det oss noe godt der? Hva med å investere litt å bli et skikkelig rikt land?(eller rikere i vårt tilfelle).

Jeg tviler på at du sitter på løsningen på hva som kommer til å skje hvis ikke FRP får makten. Hva du frykter er en annen ting.

Det å forklare mannen i gata hvorfor vi ikke bare kan bruke i hytt og gevær av oljefondet er et av verdens største pedagogiske problem. Økonomi og dens ringvirkninger på nasjonalt nivå er en veldig komplisert og sammensatt affære. Hvis noen er genuint interessert i hvordan økonomi/makroøkonomi fungerer så anbefaler jeg å studere dette videre.

Vi har hørt det før, men det er faktisk et faktum at de pengene Norge håver inn i dag ikke bare er 'våre' penger. De tilhører også våre barn og generasjonene etter der igjen. Dette fondet fungerer ikke som vår egen bankkonto hvor vi bare kan ta ut penger til alt det vi trenger, når vi trenger det. Hvis noen tror at vi bare kan ta ut en liten slump fra fondet og fikse opp Norge en gang for alle, så ..uhm ..ok, la meg prøve:

Det vi holder på med i dag er å selge naturformuen og gjøre den om til finansiell formue. Blir vi noe rikere av å gjøre dette? Nei, oljen ligger jo bare der og vi har jo eid den hele tiden. Hvis du f.eks har en diamant og selger den så blir du jo ikke noe rikere, du bare bytter den mot mer likvide midler. Går så Norge med overskudd? Nei, vi går riktignok med solid likviditetsoverskudd, men i bunn og grunn så tærer vi på vår formue. Oljeformuen er Nordsjøen er jo begrenset, før eller senere så er det ikke mer olje igjen. Hvert år tærer vi ca 25 milliarder av denne formuen. Det som vanligvis skjer når man setter for mye penger inn i samfunnet er at prisene vil stige. Når man f.eks spytter inn x antall milliarder for å bygge veier så vil Mesta få større overskudd, ansatte i Mesta vil få høyere lønn og større kjøpekraft som igjen betyr høyere priser på varene de kjøper (høyere etterspørsel og prisene stiger)..

Som sagt, for de som er seriøst interesserte i å kunne se de litt større linjene i økonomien i stedet for å skrive en haug med jalla-innlegg så vil jeg absolutt anbefale et kurs i makroøkonomi. :)

Hmmm...altså...hvis du har en diamant og selger den for å få mer likvide midler kunne det jo tenkes at midlenes kunne innvesteres i et eller annet som f.eks gir en bedre avkastning over tid enn en diamant. Det er den finansielle begrunnelsen for oljefondet. Det finnes faktisk et historisk eksempel på hvor galt det kan gå hvis en nasjonalformue ikke innvesteres på en fornuftig måte. Da Spania og Portugal fant gull og andre rikdommer i Syd-Amerika ble overklassen i disse landene tilført enorme meget likvide midler (sosial utjevning var et ukjent bekrep på denne tiden). De bygget slott og palæ´er, men først og fremst kjøpte de møbler, klær, vin og andre forbruksgoder i Nord-Europa. Handelshusene i London, Hamburg og Amsterdam hadde gyldne tider og den stigende beskjeftigelsen førte mange mennesker ut av fattigdommen. Grunnlaget for industrisamfunnet og den senere økonomiske forskjellen mellom Syd og Nord-Europa ble faktisk dannet på denne tiden. Da gullet mm. fra Syd-Amerika etterhvert ikke kom i like store mengder og alle de tidligere likvide midlene var omsatt til mindre likvide midler og forbruk...var veien kort til fattigdom og fornedrelse for Spania og Portugal. England, Tyskland og Nederland ble rike nasjoner og kombinert med en flair for både en kapitalistisk og sosialøkonomisk samfunnsbygging er de rike den dag i dag. Uten et EU og overførsel av likvide midler fra Nord-Europa hadde Spania og Portugal i dag vært på nivå med Tyrkia. Det er derfor viktig å omsette likvide midler til andre livide midler i et forsøk på å få best mulig avkastning på midlene...enten i form av nye likvide midler eller som en innvestering i innfrastruktur, forskning, skole etc. for å sikre at midlene forblir likvide eller for å finne nye likvide midler :wink:

Fremskritspartiet er forøvrig et populistisk parti som generelt forsøker å skåre billige politiske poenger...din og min kjøpekraft kan sikres på andre og mer effektive måter enn billig bensin. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig, Fredrik, så er dine innlegg en nytelse å lese :D

Du har, i min bok, sunne meninger...

Nå har jeg for lenge siden gjort meg opp en mening om å IKKE stemme. Dette er fordi det ikke finnes NOEN alternativer for meg... :( Det er synd, men jeg skal ikke gå nærmere inn på dette her.

Fredrik nevner noen viktige ting som jeg ikke har hørt et pip om i denne valgkampen. Infrastruktur, utdanning osv. For de som er blind så kan jeg opplyse om at Norge er i fritt forfall. Vedlikehold og oppgraderinger på de aller fleste punkt glimrer med sitt fravær.

De beste investeringene Norge kunne gjort med disse småpengene (og der ER faktisk småpenger) var å feks. ruste opp utdanningsmulighetene her i landet. Frisk satsing på alle områder som vil bli viktig i framtiden er den eneste måten vi kan ha håp om at våre barn skal få en god fremtidsutsikt. Norge skulle vært helt i forkant hva angår forskning på nye energikilder, framdriftssystemer, materialer - blant annet.

Nanoteknologi burde også vært avsatt store ressurser til.

Kultur, kunst og filosofi burde også vært prioritert langt mer enn det er idag.

Norge har i dag en gylden mulighet til å tenke helt annerledes enn så og si ALLE andre land i verden. Vi har mulighet til å skape vår egen fremtid og å sørge for at vi kan stå helt i spissen for den globale innovasjonen på mange viktige områder.

Tar vi denne sjansen? NEI!

Vi skusler bort viktig tid på å snakke om SMÅTTERI! Kontantstøtten, bensinprisen, alkoholavgifter og så videre! Selvfølgelig ER også disse tingene til dels viktig, men diskusjonene om disse temaene drukner de tingene som VIRKELIG er viktig.

Før politikerne begynner å snakke om de store linjene i samfunnet vårt er jeg ikke interessert i ha noe med den barnehagen å gjøre. For meg virker de aller fleste politikere som opportunister som for det meste tenker kun på sitt eget ve og vel. En politiker som har uselviske tanker og holdninger er noe jeg savner.

Jeg er interessert i en framtid hvor vi kan bygge et samfunn som gavner alle - er jeg niav i mine ideal?

PS.

Jeg ser flere ganger at mange mennesker omtaler de som snakker varmt om Hagen og FRP som lite kloke mennesker?

Til de som gjør det: Hvem er dere som kan sette dere til doms over andre menneskers dømmekraft?

Dere må jo ha et umåtelig stort intellekt når dere VET så mye mer og i tillegg er villig til å "flagge" med deres enorme hjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRP! Enkelt og Greit!!

på tide vi får dra nytte av milliardene som renner inn..ikke bli straffa mer pga at landet tjener mer.. bondevik og co kan brenne i helvete!! :evil:

Enig med deg der! Syns hvertfall de kan få en sjangs, er vel begrenset hvor jævli det kan gå på 4 år.... Har trua på Carl jeg, så FRP får min stemme i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i prat med Esso og fikk høre at bensinen vil stige til 15 kroner og holde seg der i noen uker.

Men, den blir hele 25 kroner FØR julaften!

FRP får i hvertfall min stemme! Hvis bensinen stiger til 20-25 kr litern, ca 800 kr for en halv tank, går jeg heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det økonomisk kjøring, ingen lek og fun med bilen og fullstappet med folk på kollektivtransport :shock:

Nei, hele landet skulle bare ha boikotet valget til politikerne har blitt tvunget til å gjøre noe med prisene.. Men ellers står vell FRP mest villig til å gjøre noe med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva faen skal skje med landet vårt?? vi er søkkrike på olje og har helt syke bensinpriser og i tillegg gir vi bort millioner på millioner til u-land og i sosialstøtte til utlendinger som kommer hit og ikke gidder å jobbe for de får penger uansett! Blir helt forbanna oppgitt! #¤"#&/ arrgh....!

La Carl I. Hagen få en sjangs til å rette litt på dette!

Eller er det bare meg som ser på dette som et problem????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva faen skal skje med landet vårt?? vi er søkkrike på olje og har helt syke bensinpriser og i tillegg gir vi bort millioner på millioner til u-land og i sosialstøtte til utlendinger som kommer hit og ikke gidder å jobbe for de får penger uansett! Blir helt forbanna oppgitt! #¤"#&/ arrgh....!

La Carl I. Hagen få en sjangs til å rette litt på dette!

Eller er det bare meg som ser på dette som et problem????

Klassisk frp-velger du ja. Hva skal vi gjøre når vi ikke har mer penger igjen da? Oljefondet fungerer ikke som bankkontoen din. Norge kan ikke bare bruke og bruke til kassa er tom, for så å ta seg en helgejobb på seven-eleven for å tjene litt mer. Nasjonal økonomi er utrolig mye mer komplisert enn som så. Det er ikke nødvendigvis slik at alle de andre partiene er kjipe fordi de heller vil ha pengene i banken i stedet for å kjøpe masse nye veier osv. Dersom vi plutselig skulle begynne å bruke en haug av oljepenger så ville det fått store samfunnsøkonomiske konsekvenser/ringvirkninger. Det finnes egne bøker/utdannelser som går nærmere inn på dette.

Jeg tror heller ikke at du har det så ille som du prøver å gi inntrykk av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...