Gå til innhold

Orddeling vs. ord deling

Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

jeg må bare si at jeg elsker ord delings feil.

mine favoritter :

"satt opp av skilt mann" (stod på et skilt, da med liten skrift)

" ekte hånd laget lefse" Ingen proteser ute å går her..

kan ikke huske alle de andre .. men det er mange som var samlet på en eller annen liste .. astronomer mot orddelingsfeil tror jeg var navnet på siden

(http://folk.uio.no/tfredvik/amo/)

der var Siden. anbefaler alle å gå inn der. veldig moro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform"

Det er mye mulig, men "visst" erstatter helt sikkert ikke "hvis"... :lol:

Helt riktig, det gjør det så definitivt ikke, og jeg er tilhenger av å bruke ordet "hvis".

Samme kan man si om ordene "åffer" og "åssen". Man kan faktisk bruke de, men det høres da mye bedre ut å bruke "hvorfor" og "hvordan"...

Det spørs vel litt hvor i landet man er ifra det. :) Jeg bruker åffer og åssen mye jeg.. Men prøver stortsett å skrive så alle skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig sliter med og/å reglene, men blir innleggene mine VELDIG vanskelige å forstå for det?

Hovedregel: "Å" står bare foran verb i infinitiv, mens "og" forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver.

Jaja, jeg er nå ikke sikker på om jeg helt forstår det der enda, men jeg skal prøve å få det til.... Så det ikke blir gresk for dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig sliter med og/å reglene, men blir innleggene mine VELDIG vanskelige å forstå for det?

blir ikke vanskelig å forstå, men litt tungvint å lese når det er masse og/å feil... husk...: "å" foran verb i infinitiv. Dvs. å lese, å sykle, å løpe osv.

Vi løp etter bilen for <å> stjele den.

Men

Vi både løp syklet etter bilen for <å> stjele den.

Han kom hjem etter jobb, "og" det var etter dette han vant i lotto. (dårlig setning, men poenget kommer frem...)

Der har du (nesten) hele forskjellen på å/og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov å bruke viss, for ordet hvis... Nye rettskrivningsregler som kom for 4-5 år siden, der ordet "viss" ble "klammeform"

Det er mye mulig, men "visst" erstatter helt sikkert ikke "hvis"... :lol:

Helt riktig, det gjør det så definitivt ikke, og jeg er tilhenger av å bruke ordet "hvis".

Samme kan man si om ordene "åffer" og "åssen". Man kan faktisk bruke de, men det høres da mye bedre ut å bruke "hvorfor" og "hvordan"...

Det spørs vel litt hvor i landet man er ifra det. :) Jeg bruker åffer og åssen mye jeg.. Men prøver stortsett å skrive så alle skjønner det.

Det har ikke noe å si hvor man er fra. Rettskrivningsreglene er de samme uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...