sn|per Skrevet September 27, 2005 Forfatter Share Skrevet September 27, 2005 At det er pinglete å ikke ville i førstegangsgangstjenesten? Jeg prøver ikke å slippe å dra dit fordi jeg ikke vil bevege meg og komme i bedre form. Jeg vil slippe fordi jeg ser på militæret som bortkastet. Jeg synes det er mye bedre å jobbe og få en anstandig lønn eller gå et år på skole og få en skikkelig utdannelse (greit nok med diverse vekter-kurs og slik, men jeg er ikke akkurat ute etter det) Når jeg jobber eller går på skole så kan jeg kombinere dette med trening her jeg bor og hvis jeg går inn for det så kommer jeg da i like god form som de som er i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet September 27, 2005 Forfatter Share Skrevet September 27, 2005 Da er det vel på sin plass at jeg som jobber med dette sier noen ord også, min personlige mening.Har møtt mange som har sagt akuratt det samma som dere, "bortkastet år, vil ikke, har ikke råd, osv osv" For det første, forsvaret fryser billån (betaler renter), huslån, barnebidrag og alt det der - vi har mange dyktige jurister som det går an å ta en prat med dersom det er økonomiske årsaker til å ikke ville avtjene. Har sett de fleste dimmetriksa dere har kommet med, og for å si det slik - våre leger ser om dere faker eller ikke, det er trossalt profesjonelle folk. Mange har klart det, men jeg synes det er utrolig feigt å ikke gi det en sjanse. De fleste har godt av å komme seg ut og bort fra mor og far Men en ting dere må aldri finne på å gjøre for å slippe førstegangstjenesten er å dimme pga psykiske årsaker, enten det er selvmordstanker, drap, eller psykisk ustabil på andre områder. (pissing i seng, driting rundt omkring, kronisk ronker o.l) Gjør dere dette, får dere iallefall problem med å skaffe dere arbeid. Men å derimot sette seg ned med troppsjef, komp. sjef eller lege/psykiater å fortelle om sine problem, så er mulighetene bedre for å slippe, samt at papirene dine forblir "rene og pene" Men, jeg vil som andre her anbefale de som får muligheten til å satse på det, ja dere vil slite, svette, banne, steike - men alt dette vil dere flire av når dere sitter rundt bålet på dimmefesten, eller på reunionsmøtet 10/20 år etter. Til han som lurte på kurs: du kan igjennom voksenopplæringa søke utallige kurs, de fleste førekort typer, offshore kurs, dansekurs, fallskjerm, truck jegerkurs, osv osv.. Dette er ikke noe rekrutteringspropaganda, men ville si min mening om folk som er usikre på tjenesten - og som kanskje ser mest negative sider ved Forsvaret. Foresten, Nord er laangt ifra så jæ*lig som folket vil ha det til, har sett den mest urbane asfalt-gutten, bli skikkelig fjellgutt. Det var vel nok preken for idag Gi gass! Jeg fikk beskjed fra vernepliktsverket om at billån ikke fryses hvis det er lån med sikkerhet i bilen. Dette fordi at bilen blir jo alikevel eldre ohg taper seg i verdi mens man er i militæret. Dessuten så får du spørsmål om du har fullført eller fått fritak fra førstegangstjenesten når du søker lån. Hvis du ikek har det så får du større problemer med å få billån Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenlis Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Alt som inneholder beskrivelse av form, sinnstilstand osv blir IKKE offentliggjort. Du får det ikke på papiret om du f.eks blir erklært SINNSYK eller SELVMORDSKANDIDAT. Det står enten fullført eller ikke fullført. Det andre er legepapir som selvfølgelig er hemmelige. Og, de betaler ikke BILLÅN. Dette er et forbrukslån, der rentene ikke blir betalt av militæret. Derfor mener jeg det er en meget god grunn til å få fritak om du har et slikt lån, pga at du får store økonomiske vansker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenlis Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 er bare pingler som ikke vil i militæret.. Haha, å du er sikkert en av de råeste... Det finnes folk som har andre ting å gjøre enn å springe i skauen dagen lang å spise på grantrær. Dette har vel ingenting med hvem som er pingle og ikke pingle. Dette er snakk om interesse, økonomi og rett og slett sunn fornuft. Haha, "er bare pingler som ikke vil i militæret" For en måte å runde 100 innlegg på.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 så sinnsykt seriøst dere tokk det innlegget a... men skjønner ikke hvorfor folk ikke vil i militæret.. er flere kamerater som har fått utsatt militæret pga: skole og lærlig plass så det er vel ikke akuratt en unnskyldning.. trur faktisk de fleste har godt av å inn i militæret ett år, jeg er en av de som sikkert har godt av det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 er bare pingler som ikke vil i militæret.. Det finnes folk som har noe annet å gjøre enn å kaste bort et år i militæret. Da snakker jeg selvfølgelig om de som har en jobb eller er i utdanning og som ikke vil inn i førstegangstjeneste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Jeg fullfører nå min førstegangsjeneste i 12mnd når jeg dimmer neste uke. Jeg ville absolutt ikke inn i militæret! Hadde fast jobb, kjøpt meg leilighet, dama skulle flytte til meg osv... Jeg har også hatt problemer med ryggen i lang tid, noe jeg hadde legeattest på. Men fikk jeg slippe av den grunn? Nei! Det ble heller slik at jeg slapp å gjøre ditt og datt, slapp å bære sekk og sånn. Følte meg jo som en krøpling når vi var ute å gikk, til og med jentene måtte bære sekk.. Så dette er helt feil måte å gjøre det på av Forsvaret, mener nå jeg.. Begrunnelsen for at jeg ikke fikk slippe pga. ryggen var at jeg ikke hadde vært sykemeldt fra jobb pga. det. Og militærlegen sa at hvis jeg klarte meg i det dagligdagse livet, skulle jeg alltids klare 2mnd rekruttskole. Mange hadde faktisk godt av det og, menta han. Sa at ryggen var for svak og trengte å trenes opp.. Så da ble det med det. Gidda ikke gjøre mer med det, slengte meg bare med og det gikk jo egentlig ok. Etter rekruttskolen (som var på Jørstadmoen, Lillehammer), ble jeg overført til Trondheim hvor jeg kjører litt post, tar telefonen og slike ting. Veldig slapp, men grei tjeneste. Bor hjemme gjør jeg også.. Men det er sinnsykt surt å tenke på at jeg har tapt et helt års inntekt og ikke fått betalt ned en dritt på lånet mitt! Lite feriepenger blir det nok neste år også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Gjør som en kompis av meg, smell ei dame på tjukken... Det hjalp heller ikke "hos oss". Var en bergenser der, 100 mil unna samboeren og den lille jenta si. Han var i tillegg 25-28 år og i full jobb. Han gjorde alt for å prøve å bli overflytta til et sted nærme Bergen, men ikke faen.. idioter er det eneste jeg har å si om det der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Var inne til rekruttskole og førstegangstjeneste i Skjold (Indre Troms) jeg, og stortrivdes.. Tror nok de fleste har bare godt av å gjennomføre militærtjenesten, selv om det kan virke meningsløst..man lærer mye, og som flere har nevnt, kan man få med seg massevis av nyttige kurs og slikt.. Med mindre du har virkelige fysiske og/eller psykiske plager, eller at du mister en evt. jobb som følge av at du må bli borte i 9-12 mnd. så synes ikke jeg det er noen grunn til å sluntre unna iværtfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Jeg sitter i en ganske dum posisjon når det gjelder militæret. Er i full jobb nå, det har jeg vært i snart 1.5 år. Er ikke fast ansatt på papiret men det kunne jeg fått mulighet til rundt juletider når en av de faste sansynligvis slutter. Men de kan ikke ansette meg fast siden jeg ikke har dimmet militæret da de ikke kan unnvære en person gjennom kanskje et helt år. Det som skjer da er at de kanskje må ansette en annen i stedet for meg, noe som hadde vært veldig dumt siden jeg stortrives i jobben min og ikke ser for meg å jobbe en annen plass på lenge enda. Tror dere at det hadde vært håp om å dimme om jeg sendte inn et brev med begrunnelser å forteller hvor mye militæret kan ødelegge for meg? Skal flytte i leilighet om et par måneder. De kan vel ikke pålegge meg å si opp den leiligheten når jeg blir innkalt? Er det kanskje enda en god grunn for å slippe? Jeg har heller absolutt ingen interesse av å vær i militæret. Den dagen en 18-19 år gammel jypling roper å kjæfter på meg for jeg ikke har barbert meg bra nok, eller ikke har brettet klærne fint nok i skapet, så kommer det til å smelle. Har ingen problem med å følge beskjeder eller å ta i et tak. Men når folk skal herse rundt med meg å kjæfte å ånse seg uten en veldig god grunn så blir det for mye for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Tror dere at det hadde vært håp om å dimme om jeg sendte inn et brev med begrunnelser å forteller hvor mye militæret kan ødelegge for meg?Skal flytte i leilighet om et par måneder. De kan vel ikke pålegge meg å si opp den leiligheten når jeg blir innkalt? Er det kanskje enda en god grunn for å slippe? Alt slikt var det mildt sagt NULL forståelse for da jeg skulle inn. Folk prøvde seg med alt slags rart, og mange prøvde å få de til å betale faste regninger og slikt. Alt slikt ble blankt avslått. Telefonregninger, internettabonnement, etc., måtte bare sies opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Tror dere at det hadde vært håp om å dimme om jeg sendte inn et brev med begrunnelser å forteller hvor mye militæret kan ødelegge for meg? Skal flytte i leilighet om et par måneder. De kan vel ikke pålegge meg å si opp den leiligheten når jeg blir innkalt? Er det kanskje enda en god grunn for å slippe? . Sist jeg ble innkalt skrev jeg brev om å få utsettelse/fritak. styret og regnskapsfører snekret også sammen noe som jeg la ved. Da fikk jeg utsettelse, under tvil. Fritak var uaktuelt! Så nå har jeg altså fått ny inkallelse og skal inn januar. Ringte og spurte litt ang. om å få utsettelse igjen. De sa jeg trengte ikke sende inn noe fler brev for jeg fikk ikke flere utsettelser. har fått utsatt to ganger allerede. Arg. Noen flere som skal til madla 8januar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Her var det så mye å ta fatt i at jeg gir opp....(jeg vet ikke hvordan du skal sitere flere inlegg i samme inlegget heller) Jeg tjenestegjorde 8 år i forsvaret før jeg "dimmet" les sluttet. Jeg var yrkestilsatt og stortrivdes med jobben, men etter at man begynte å romstere med opsigelsesvernet, inføring av avdelingsbefal osv fant jeg ut at glansdagene var over og sa opp. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i fremstillingen om at alt skal være så umulig og vanskelig. Jeg kjenner til mange eksempler på at vernepliktig personell har fått tilpasset tjenesten sin til personlige behov som feks nærhet til hjemmet osv. Har du feks forsørgeransvar finnes det også gode økonmiske ordniger og muligheter til å komme seg hjem oftere. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at alle vernepliktige som tjenestegjorde direkte under meg hadde et kjempe år de husker tilbake på med glede. Det var ihvertfall det de ga uttrykk for. Forsvaret er ikke interessert i å ha umotivert personell i operative avdelinger. Er du umotivert kan du fort havne i en tjeneste som jeg vil beskrive som lite givende. Jeg har forståelse for at umotiverte personer da fort mister fulstendig all giv og ser på det hele som et ork, men for at hele systemet skal fungere må også slike oppgaver løses. Det er klart førstegangstjenesten koster ! Den kan koste deg et tapt forhold... (tror ikke jeg overdriver når jeg sier at 90% av de som hadde dame når de gikk inn, ikke hadde samme damen når de dimmet, men da regner jeg ikke med personer som hadde en etablert familie ved inrykk) Ja, du må kanskje selge bilen. Ja du taper en års inntekt osv osv VÅKN OPP... det er faktisk mange som nettopp ofrer dette for å gjennomføre førstegangstjenesten. Hva gjør dere så mye bedre enn disse personene? Hva er det som gjør at dere skal slippe disse kostnadene og ikke de som gjør plikten sin? Det eneste argumentet dere kan bruke som jeg kjøper er at det i praksis ikke er allmenn værneplikt i Norge. Jeg ser prolemstillingen men ikke at det skal være god nok grunn til å snike seg unna. Ikke bruk rekruttperioder som argument for hvor idiotisk det er i forsvaret. Livet ved operative avdelinger (tjenestested) er helt annerledes. Mitt tips til dere som er i en vanskelig situasjon og har blitt innkalt: Kontakt tjenestested og forklar situasjonen. Prøver du å gjøre det beste ut av situasjonen vil tjenestestedet gjøre det samme for deg. Forsvaret er ikke umenneskelig. Det er forskjell på å komme med holdningen: jeg er i en vanskelig situasjon derfor må jeg slippe, og holdningen: jeg er i en vanskelig situasjon men ønsker likevel å gjennomføre. Avdelingens prest er også en person som kan være til god hjelp. Lykke til med førstegangstjenesten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 La meg slippe kommentarer om at "militæret er ikke så ille som du tror, militæret var et av de beste årene i livet mitt etc." Ja det skal jeg la deg slippe. Men tenk på når du søker jobb. MANGE arbeidsgiveer spør om hva du har gjort i førstegangstjenesten. Og dersom det ikke følger med noen tjenestepapirer vil de spørre hvorfor. Og da er det greit å ha en god grunn til ikke å ha vært der. Istedenfor mange som har "psykiske problemer", "atferdsproblemer", osv. Verdt å tenke på. Vet ikke i hvilket århundre du lever i men militærtjenesten er vel noe av det siste en arbeidsgiver spør om på intervju. Det var før i tiden at en måtte ha førstegangstjeneste for å få seg jobb Forresten så forbannet min gamle arbeidsgiver seg over militæret mange ganger da halve arbeidstokken ble kalt ut til rep eller heimevernsøvelse osv. Vel, så vidt jeg vet lever jeg i akkurat samme århundre som deg. Jeg har vært borti flere som spør etter førstegangstjeneste. Fra små til "større" stillinger. At det er det siste en arb. giver spør etter er vel ikke helt riktig. Og jeg sa heller ikke at man MÅ ha førstegangstjeneste for å få seg jobb, men mange steder er det en fordel. Noen steder også et krav. I dette århundret. Så jeg mener fortsatt at det er verdt å tenke på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riefarn Skrevet September 27, 2005 Share Skrevet September 27, 2005 Om en ikke er nærmere 30 som sagt over her, så synes jeg en skulle ta militæret jeg... hadde det jo ikke kuuult liksom, men var jo ikke så ille heller, treffer masse nye mennesker, og vosker mye på det ene året!!! Men alle har jo sine meninger og lyster! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå