Gunnar Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Hmm. Kanskje det er verdt å ta en tur dit da. Roadtrip i så fall. Hvilket innebærer at bakpotta mi må fikses innen helgen er omme.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Dette stemmer ganske godt med mine erfaringer også. Det ER blitt dyrere, men fortsatt oppfatter jeg Tyskland som billig - eller sagt på en annen måte: Det er RIKTIGE priser. Eksempler på klespriser: En fin Boss dress koster i Norge fra ca. 6-7K og opp til rundt 12K (avhengig av stofftype osv - du får den selvfølgelig dyrere også). Jeg betaler som oftest rundt 3500,- for en Boss dress i Hamburg. Da er den samme dressen gjerne dobbelt så dyr i Norge. Merkeskjorte koster rundt 1500NOK i Norge. I Hamburg betaler jeg ca. 500,- for de samme skjortene. Dette regnestykket gjelder på alle mulige klær i varierende grad. Jeg har regnet på flg: Om jeg skal kjøpe meg klær to til tre ganger i året så vil det lønne seg å ta turen til Hamburg, bo på hotell et par dager og kjøpe klærne der kontra det å kjøpe dem her i landet... Mange ting har blitt dyrere etter Euroen kom og tyskerne referer ofte til den som "Teuro" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Jeg synes absolutt at Hamburg er VELDIG undervurdert. I bykjernen er det massevis av vakre bygninger, folk er veldig hyggelig og alt er "på stell". I tillegg er det mange områder uteom selve bykjernen som er veldig trivelige. Havneområdet må jo bare oppleves!!!Jeg stortrives i Hamburg Berlin har jeg dessverre ikke hatt gleden av å være så mye i. Det har som oftest bare vært en kjapp tur innom for å hente bil eller noe slikt. Men, forhåpentligvis får jeg muligheten til å rette opp i det i årene som kommer Jeg og noen kompiser drar til Berlin på julehandel først i desember. Betaler 1.400 t/r med fly fra Molde til Tegel. Det var såpass rimelig at vi bare måtte. Gleder meg stort, da jeg har hørt så mye om byen, men aldri vært der. Hotell finner man for 50euro natten for fire stjerners, så man bor jo billig og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Er det noe annet enn shopping som er "severdig" i Hamburg eller på veien ned? Har forøvrig vært i Tyskland mange ganger før, men bare frem til jeg var 14-15, så er ikke stort jeg har peil på der nede. _Hater_ jo tysk i tillegg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Er det noe annet enn shopping som er "severdig" i Hamburg eller på veien ned?Har forøvrig vært i Tyskland mange ganger før, men bare frem til jeg var 14-15, så er ikke stort jeg har peil på der nede. _Hater_ jo tysk i tillegg... Autobahn er jo alltid er kjærkomment syn Det kommer litt an på hvilken rute du tar, men om du gjør som jeg (kjører hele veien, broen fra Malmö - Københav, ferge fra Rødbyhavn - Puttgarden) så er det jo ikke mer enn ca. halvannen times kjøretur fra du kommer i land i Tyskland til Hamburg. Det er sikkert flere som kan komme opp med severdigheter, men jeg vil råde deg til å bruke tiden godt i Hamburg jeg. Det må jo være en perfekt by for et ungt, forelsket par Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Autobahn vil absolutt være et kjærkomment syn. Er det fri fart på Autobahn ned mot Hamburg? Regner med det går an å snakke engelsk til de fleste i Tyskland etterhvert? I så fall er det absolutt aktuelt reisemål. Får høre med madammen når hun kommer fra jobb i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Normenn drar til sverige. Svensker drar til Danmark Dansker drar til Tyskland Jeg ville dratt til Danmark framfor Sverige av den enkle grunn at det er billigere i Danmark. Drit fine veier ned dit også var litt syd for køben tidligere i sommer. til Køben bruker du rundt 5 timer med bil, hvis du kjører litt da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Kiel og Lübeck er to hyggelige små byer helt nord i Tyskland som mange dessverre overser på vei sydover...spesielt Lübeck med de gamle Hansa tradisjonene er en interessant by. Hvis dere kjører gjennom Jylland bør dere evt. gjøre en liten stopp i Flensburg...det er også en hyggelig småby med nærhet til sjø og havn. I selve Hamburg er det utrolig mange muligheter for bl.a shopping. Se evt. litt rundt i denne guiden... http://www.hamburg-tourism.de/HAMBURG_T ... ache=1&L=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Autobahn vil absolutt være et kjærkomment syn. Er det fri fart på Autobahn ned mot Hamburg? Regner med det går an å snakke engelsk til de fleste i Tyskland etterhvert? I så fall er det absolutt aktuelt reisemål. Får høre med madammen når hun kommer fra jobb i kveld. Ja...det er fri fart mellom Flensburg og Hamburg...dog ikke ved større på/avkjørsler, veiarbeider og de siste 20-30 Km inn mot selve Hamburg.. Nord i Tyskland går det brukbart med engelsk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 I flensburg er det sånn EU-shopp et senter med billige ting, jeg var mest opptatt av alkoholen der da. 3 brett med tuborg av vær 30 bokser med 0.33 cl for 140dk. Men skriv under på skjema i butikken og si du ikke skal betale pant på bokser\flasker det koster ca like mye som øllen i seg selv i Tyskland. Fra Køben til Flensburg brukte jeg 2,5 timer med bra kjøring.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 Vel..viss det plutselig ble aktuellt å reise andre steder en Sverige eller Danmark for å SHOPPE.,... så må jeg bare si at nordens shoppemetropol er London!!! Finnes ikke tvil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 For det første så er ikke London i norden, og for det andre så er London forbanna dyrt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet September 28, 2005 Share Skrevet September 28, 2005 For det første så er ikke London i norden, og for det andre så er London forbanna dyrt! Heheh, I know, men av en eller annen grunn så har jeg altid tenkt på England som en del av Norden.. Det er liksom vi landene som ligger her oppe i det kalde drittværet hehe.. men DYRT ja, det kan du banne på!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet September 28, 2005 Forfatter Share Skrevet September 28, 2005 Ser ut som om Tyskland også burde vært med i vurderingen min gitt... Tror valget faller på Stockholm for vår del denne gangen. Må nesten begrense kjørelengden litt også, iogmed vi bare skal være borte fra fredag til søndag. Men kanskje det blir Tyskland neste gang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 Vel..viss det plutselig ble aktuellt å reise andre steder en Sverige eller Danmark for å SHOPPE.,... så må jeg bare si at nordens shoppemetropol er London!!! Finnes ikke tvil... Kan ikke fordra London jeg... Skittent og fælt. Altfor høye priser og jeg synes faktisk utvalget er laaaangt bedre i Hamburg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå