Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant! En kort historie om Dora 1: -Mine besteforeldre og oldeforeldre bodde 100 meter fra Dora. (Jeg bodde selv der i alderen 0-6 år.) Engelske bombefly prøvde mange ganger å rive denne u-båtbunkeren - og den fikk mange direkte treff. For å forklare litt av tyskerenes ironi rundt bombetoktene, så ble bombekraterene på taket fyllt med vann - og fungerte som badebasseng for soldatene. Nordmennene forsøkte å sprenge bort bunkeren etter krigen, men fant for ut at så mye sprengstoff fantes ikke. Og den ene bomben som kunne klare jobben ville ta ut resten av byen også. Bilder: De to øverste bildene er Dora1. http://atlantikwall.info/aw/norwegen/n2_1400.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! En kort historie om Dora 1: -Mine besteforeldre og oldeforeldre bodde 100 meter fra Dora. (Jeg bodde selv der i alderen 0-6 år.) Engelske bombefly prøvde mange ganger å rive denne u-båtbunkeren - og den fikk mange direkte treff. For å forklare litt av tyskerenes ironi rundt bombetoktene, så ble bombekraterene på taket fyllt med vann - og fungerte som badebasseng for soldatene. Nordmennene forsøkte å sprenge bort bunkeren etter krigen, men fant for ut at så mye sprengstoff fantes ikke. Og den ene bomben som kunne klare jobben ville ta ut resten av byen også. Bilder: De to øverste bildene er Dora1. http://atlantikwall.info/aw/norwegen/n2_1400.htm

Her er en annen interessant link til mer informasjon om "Festung Norwegen" som var en av de viktigste delene av Atlanterhavsmuren. Rikskommisær Josef Terboven vurderte på et tidspunkt av krigen festningsannleggene i Norge til å være av så stor strategisk betydning at hvis alt håp om en nazistisk seir på kontinentet var forgjeves kunne man evt. trekke seg tilbake til Norge og kjempe videre... derav navnet "Festung Norwegen". Det var ganske mange av det tredje rikets ledere som absolut ikke hadde bakkekontakt... iallefall når det gjelder de politiske lederne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dagbladet skrev i dag en ganske interessant artikkel om U-864 som ble senket utenfor Fedje i Hordaland på bakgrunn av kodeknekkerne i Bletchley Park. Kystverket har forøvrig også litt informasjon om saken. Hvis man skal lese en god og temmelig spennende bok om kodeknekkerne i Bletchley Park bør man lese "Enigma" av Robert Harris... den finnes også på norsk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Brukte ikkje Japan gamle telefonkataloger som kode under WW2?

Ganske utruligt at det går an å knekke sånne koder :shock:

Det var faktisk folk fra Bletchley Park som klarte å knekke de japanske krigskodene også. En underavdeling ble i 1942 satt opp i Kenya (Mombasa)... som den gangen var en britisk koloni. Japanerne mistet i 1945 90% av deres skip fordi at de allierte kjente til kodene de brukte.

Det skal sies at den tyske kodemaskinen Enigma var temmelig avansert for sin tid. Problemet var imidlertid at tyskerne ikke kunne forestille seg at engelskmennene hadde klart å knekke koden. Det var kun mulig fordi britene (postvesenet) var lengre fremme i forskningen vedr. elektroniske datamaskiner (radiorør) enn tyskerne var. Resultatet var bl.a Colossus datamaskinen. Tyske forskere viste imidlertid allerede i 1941 frem en digital datamaskin ("Zuse") som benyttet binær kode, men den var ikke elektronisk og derfor langsom i forhold til Colossus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp vel litt at de klarte å få tak i denne kodemaskinen ved en anledning fra en ubåt som de tok knekken på også,eller stemmer dette ikkje? Rundt omkring der eg bor er det rundt 6 kystfort,en gammel militær brakkeleir og noen flyvrak. Vurderer å starte med turisme,hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant stoff her!

Tyskland er jo et eldorado av forståelige grunner hvis man er interessert i krigshistorie.

Et par ting som kan anbefales er Deutsche Panzer museum, like sør for Hamburg. Utrolig bra Museum, og litt spesiellt å se de Panzerne man har kjempet mot på xbox bare stå der.

http://www.munster.de/pzm/index.html

http://www.panzermuseum.com/

Ellers så er V1/V2 museumet i Penemünde veldig bra. Er nesten uvirkelig at de kunne skyte raketter fra kontinetal europa ut i verdensrommet for så å treffe engelske byer, med datidens teknologi. Er jo utrolig hva tyskerne fikk til mens vi dro plogjern for hånd i Norge liksom..

http://www.peenemuende.de/hti/index.php?id=7

Peenemünde er en øy i Østersjøen. Veldig fine små byer, og latterlige lave priser for mat etc. Var der for et par år siden. Biffmiddag kostet 7 euro, halvliter under 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Quattrokiller: Alt tyskerne var å gjøre var jo å fange vitenskapsmenn og true med å utslette familiene deres om de ikke utviklet disse våpnene. Intelligensen ble skrapt sammen fra alle landene Tyskland okkuperte. Smarte jøder ble også spart...

I forhold til Stillehavskrigen, var amreikanerne ikke i stand til å lage en god nok kode som japanerne ikke klarte å knekke. Flinke japanske ingeniører som hadde massevis med utdanning fr amerikanske universitet løste kode etter kode. Helt til Phillip Johnston, en WWI-veteran foreslo å bruke det gamle språket til Navajoindinanerene som plattform. Se filmatiseringen i Windtalkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet følgende generelle kommentar til tyskernes teknologiske bragder og egenskaper som nasjon:

Ganske mange deler din oppfatning (- og jeg understreker at jeg i likhet med Erik på ingen måte hverken politisk eller ideologisk sympatiserer med nazismen og/eller tilsvarende) og det er jo bekreftet at de allierte etter den 2. verdenskrigs avslutning ble mer enn kraftig sjokkerte over hvor langt fremme tyskerne teknologisk var på mange områder. Vi skal imidlertid være klar over at før den 2. verdenskrig startet hadde Tyskland en temmelig dominerende posisjon som Skandinavias (altså ikke kun Norges) viktigste handelspartner. Storbritania var også viktig, men fokuset vedr. industrien, økonomien, forskningen, kulturen etc. var rettet mot Tyskland. Jeg har en gammel bok som er skrevet av Sam Eyde i 1939 ("Mitt liv og mitt livsverk" - Gyldendal Norsk Forlag)...og et gjennomgående tema i boken er Tyskland og hvordan Norge kunne og burde gjennomføre bare litt av det som ble gjennomført teknologisk i Tyskland. Sam Eyde hadde visjonene etter et lengre studieopphold i Berlin og Hamburg på begynnelsen av 1900 tallet...sammen med Birkeland skapte han som kjent industrieventyret på Rjukan i Telemark og Norsk Hydro ble en realitet.

Min holdning er imidlertid at tyskerne faktisk oppviste en enda større teknologisk bragd etter at den 2. verdenskrig var slutt...der wirtschaftwunder...eller den økonomiske suksesen...viser nesten enda bedre hva slags støpning det tyske folk er laget av. Fra å være et totalt rasert land og samfunn reiste de seg igjen og ble ikke bare en økonomisk stormakt, men også et av de mest demokratiske land i verden.

Forøvrig tror jeg det mest interessante tank/panzermuseum i Europa er The Tank Museum i Bovington i England... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...