Gå til innhold

Produsere egne spacere?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det går en annen tråd om spacere her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=11546

I den blir det nevnt at spacere er dyre, og det må jeg si meg helt enig i! Kan ikke helt forstå hva som gjør at et sett tynne mellomleggsspacere med gjennomgående bolter skal koste 1000-1500,-.

Det må vel gå an å gjøre det billigere enn som så?

Jeg kan tegne 3D maskineringstegninger til CNC-maskiner eller 2D-tegninger for manuell produksjon, så det jeg lurer på er egentlig om noen har forsøkt å få produsert spacere før? Hva tar et maskineringsverksted for å gjøre noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 88 euro for mine Tüv godkjente 20mm H&R spacere. De er av typen skru utenpå bremseskive og skru felgen på spaceren. Altså 88 euro inkludert 10 nye hjulbolter.

Da jeg skulle få produsert spacere til montering av E36 M3 bremser innhentet jeg tilbud fra diverse firmaer. Laveste pris jeg fikk var 1500 for 4 stk, og det var i Sverige. Det var spacere for gjennomgående bolter. Så jeg tror nok man må produsere opp et stort antall om det skal lønne seg. Eller så har jeg blitt lurt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 88 euro for mine Tüv godkjente 20mm H&R spacere. De er av typen skru utenpå bremseskive og skru felgen på spaceren. Altså 88 euro inkludert 10 nye hjulbolter.

Det var langt billigere enn hva jeg har sett rundt forbi. Har sett 5mm spacere med gjennomgående bolter til hårreisende priser (uten bolter). Det er jo bare en metallskive med hull i, riktig nok med høy presisjon, men uansett.. Skulle hatt bare to stykker på 3-5mm bak jeg. Har fått litt problemer med 10" felgene. De bulker støtdemperne mine når bilen fjærer helt ned eller noe. Klarer ikke helt fremkalle årsaken når den står stille, for når den er oppjekka får jeg fint en finger mellom.

Da jeg skulle få produsert spacere til montering av E36 M3 bremser innhentet jeg tilbud fra diverse firmaer. Laveste pris jeg fikk var 1500 for 4 stk, og det var i Sverige. Det var spacere for gjennomgående bolter. Så jeg tror nok man må produsere opp et stort antall om det skal lønne seg. Eller så har jeg blitt lurt :?

Leverte du tegninger selv da, eller måtte de tegne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Måtte inn og sjekke.

De er støpte og ser litt jalla ut. De er universale for 4/5-bolt med alle boltsirkler, og har heller ikke oppgitt noe sentermål, så sannsynligvis er det ganske stort senter på de, for å passe alle..

Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-3320_l.jpg

Men til en pris på 29,90 er det jo nesten verdt å kjøpe de for å se hvordan de sitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du hvorfor jeg liker Biltema nå Gunnar? Eller for å si det på en annen måte skjønner du hvor stor fortjeneste det er på bildeler i Norge?

Jeg har prøvd spacerne selv og de fungerer de. Men du må passe på at boltene går langt nok inn. DVS de må gå helt inn i hullet pluss litt til. Ellers risikerer du at gjengene blir ødelagt når du strammer til. Sentreringshullet er også for stort så jeg limte spacern fast med superlim omtrent i senter. :wink:

Jeg synes spacere er noe dritt. Følte meg ikke trygg med de på derfor tok jeg de av igjen. Er bedre å finne riktig dekk/felgkombinasjon. Er også noe jall når hjulene skal av og på.

Selv om noen sier at felgen holdes på plass av friksjonen mellom hjulnavet og felgen og ikke sentreringsringen følte jeg det ikke trygt nok når felgen ikke viler godt på sentreringsringen. Jeg tror også den bidrar med å holde felgen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spacere på min gamle Porsche 924 og den bilen var kronisk plaget av vibrasjoner pga. ubalanse...helt til spacerne havnet i søppelbøtten. Det er mulig "spacerteknologien" er bedre i dag...små 20 år senere, men jeg tviler... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Måtte inn og sjekke.

De er støpte og ser litt jalla ut. De er universale for 4/5-bolt med alle boltsirkler, og har heller ikke oppgitt noe sentermål, så sannsynligvis er det ganske stort senter på de, for å passe alle..

Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-3320_l.jpg

Men til en pris på 29,90 er det jo nesten verdt å kjøpe de for å se hvordan de sitter..

Jeg fikk noen sånne som jeg brukte foran sammen med 8" BBS felger beregnet på E34 før. Og det vibrerte noe helt jævlig!

Kan du ikke høre med Nils Petter Skeie? Han kjøpte de BBS hjulene mine, og han lagde seg noen spacere med riktig sentrering. Kanskje han har noen flere liggende..

Forøvrig en kompis av meg som tegnet den bremseadapterspaceren for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du hvorfor jeg liker Biltema nå Gunnar? Eller for å si det på en annen måte skjønner du hvor stor fortjeneste det er på bildeler i Norge?

Jeg VET at det er til dels store fortjenester i bilbransjen, men her er det snakk om to helt forskjellige kvalitetsnivå og forskjellige produksjonsmetoder.

Jeg har prøvd spacerne selv og de fungerer de. Men du må passe på at boltene går langt nok inn. DVS de må gå helt inn i hullet pluss litt til. Ellers risikerer du at gjengene blir ødelagt når du strammer til. Sentreringshullet er også for stort så jeg limte spacern fast med superlim omtrent i senter. :wink:

Jeg synes spacere er noe dritt. Følte meg ikke trygg med de på derfor tok jeg de av igjen. Er bedre å finne riktig dekk/felgkombinasjon. Er også noe jall når hjulene skal av og på.

Selv om noen sier at felgen holdes på plass av friksjonen mellom hjulnavet og felgen og ikke sentreringsringen følte jeg det ikke trygt nok når felgen ikke viler godt på sentreringsringen. Jeg tror også den bidrar med å holde felgen på plass.

Rart å si at de fungerer for så å si at du ikke følte deg trygg på de. Da fungerer de ikke tilfredsstillende i mine øyne.

Du må forstå at det er STOR forskjell på maskinering og en billig støping uten etterbearbeiding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått endel gode tilbakemeldinger på spacerne vi selger på Biltema. Var litt skeptisk til dem i begynnelsen selv, men nå lurer jeg på å prøve dem jeg også. Det er jo sinnsykt billig da.

Felgene vi har er faktisk ikke så værst de heller, som tidligere nevnt her, bra vinterfelger, jeg skal ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg var ansatt i Strømme Mekaniske tidligere, fikk eg svidd ut noen spacere til min E30 og Caddy'ene til noen kompiser. Da lagde han ene tegninger på AutoCad, eg tok det med på jobb og fikk de til å svi de ut i laserbrenneren (med presisjon på 1/10mm). Så lenge vi hadde laget tegningene på forhånd, var dette lett match.

Disse fungerte feilfritt. Tror de er i bruk enda på de andre bilene de ble satt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...