brannmester Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 Hmm, er litt usikker på hva som kan ha skjedd med bilen min, for ca 14 dager siden var den fri for strøm, så ladet jeg den opp, og det holdt i 14 dager. nå synes jeg det høres ut som om det begynner å bli lite strøm igjen. skal måle batteriet i løpet av helgen, eventuelt om det er noe som trekker strøm. har forstått det sånn at bilen må stå 15 minutter før navigasjonen slår seg av, så jeg får vel ta med meg campingbordet i bagasjerommet Er det noen som vet om batteriet er en svakhet? Er det noen som eventuelt vet noe om dette ( at det er ett vanligt problem eller?) Håper på tilbakemeldinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 Det er ikke et alminnelig problem, men dagens vedlikeholdsfrie batterier har etter min erfaring en tendens til å holde ca. 4-5 år med skandinaviske temperaturer. Mål spenningen på dynamoen og hvis den lader ok kjøper du et nytt batteri. Det er selvfølgelig mulig at bilen et eller annet sted tapper batteriet for strøm, men hvis du ikke nylig har "fiklet" med det elektriske...er det trolig batteriet som er modent for utskiftning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2005 skal få sjekket spenningen, en fornuftig plass å få tak i batteri, må vel være litt power, siden det er diesel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Optima har veldig gode batterier. Mange av disse er kraftige (deep cycle) for bruk til f.eks store stereo anl osv... Et slikt skal vel klare å dra rundt starteren på en diesel Det er sånne gel-batteri, så de er vedlikeholdsfrie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 hm, da skjedde det igjen. siden sist er det byttet batteri, sjekket at bilen lader med 14.1 volt på tomgang. hørers ut som klimaanlegget går etter at bilen er stoppet (svak summing) . nytt batteri holdt ca 3 uker, så ble det også fritt for strøm. Nesten så min jeg begynner å savne min gamle colt, den gikk og gikk og gikk iallefall. var ute nå, navigasjon slår seg av, mente jeg hørte en lyd i klimaanlegget (svak), men kunne ikke høre den når jeg gikk ut av bilen igjen. får vel ta og plukke ut sikringene en etter en og sjekke hva det kan være, for strømmen forsvinner en eller annen plass.. Gode råd mottas me tusenhjerteligtakk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiifen Skrevet November 17, 2005 Share Skrevet November 17, 2005 det har ikke vært ettermontert noe?? stereo, defa varm opp sak etc? tenker da på konstantstrøm..men kan det ikke være f.eks defekt dynamo?? prøv med et multimeter og sjekkspenningen når bilen går du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet November 17, 2005 Forfatter Share Skrevet November 17, 2005 Ingenting ettermontert, sjekk spenningen? den lader med 14,1 volt, er det noe annet jeg må sjekke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet November 17, 2005 Share Skrevet November 17, 2005 Greit som du foreslår; å ta ut en og en sikring; men for å slippe å vente og se om det går tomt for strøm så kan du måle strømmen som går der sikringen stod: 1) Ta ut sikringen 2) Sett ett amperemeter mellom sikringens kontakter; Dersom det går mer strøm en antatt (f. eks må man anta at det går null strøm til en radio som er avslått) er du på rett vei mot feilkilden. Dersom dette ikke fører frem kan det tyde på at der er noe "primært" i bilen som stjeler strøm; starter, dynamo eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommye46 Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det er vanlig at klimaen surrer et par min etter du har slått av E46'en.. Har skjønt d sånn at d er noe selvdiagnostikk.... Hvilken spenning kjøpte du på batteriet? Anbefaler 90mA, da har du litt mer å gå på på kalde dager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet November 18, 2005 Forfatter Share Skrevet November 18, 2005 kjøpte 80, skal sjekke det i helga, har en kompis som jobber på bilverksted.. kommmer tilbake med mere fakta. hvis noen har samme problem, gjerne med løsning.. mottas dette med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Håper det var litt mer enn mA han mente. 80Ah derimot bør holde i massevis. Jeg har det i min 320d Touring E46 02/2001. Utrolig bra bil.... Anyway så er det en god ide å sjekke sikringene på den måten som en her foreslo. Det kan være en kortslutning til jord på ett eller annet. Det går an å la bilen stå et par timer og deretter sjekke om det er noen sikringer som fortsatt er varme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klinz Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Kan måle utappinga over batteriet med eit ampermeter, og dra ut ein og ein sikring so ser du når utapping slutte bør ha ca 0.03A. Veit og at dei bilen bruker ei stund før utappinga slutter etter stopp(forinkelse rele og div). Bør låse bilen og sjekke at alle dører er igjen og alle strøm kilder er slått av. Vent ca 20 min før du sjekker utappinga.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommye46 Skrevet November 19, 2005 Share Skrevet November 19, 2005 Ok, ok.. mA var kanskje litt lite da. Men tanken var god! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2006 da var denne løst, viste seg at det var telefonen som tappet batteriet mitt. telefonen slår seg av, men noe der tapper batteriet, holder ikke 3 dager før det er tomt. så hvis noen vet hva som tapper, da blir jeg glad. men det er jo ikke noe problem, side jeg tar ut kontakten. bruker den jo stort sett bare telefonen på langturer da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå