Gå til innhold

Sakte men sikkert fri for strøm på min 320 D E46 2001/2002 m


brannmester
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm, er litt usikker på hva som kan ha skjedd med bilen min, for ca 14 dager siden var den fri for strøm, så ladet jeg den opp, og det holdt i 14 dager. nå synes jeg det høres ut som om det begynner å bli lite strøm igjen. skal måle batteriet i løpet av helgen, eventuelt om det er noe som trekker strøm. har forstått det sånn at bilen må stå 15 minutter før navigasjonen slår seg av, så jeg får vel ta med meg campingbordet i bagasjerommet :roll:

Er det noen som vet om batteriet er en svakhet?

Er det noen som eventuelt vet noe om dette ( at det er ett vanligt problem eller?)

Håper på tilbakemeldinger :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et alminnelig problem, men dagens vedlikeholdsfrie batterier har etter min erfaring en tendens til å holde ca. 4-5 år med skandinaviske temperaturer. Mål spenningen på dynamoen og hvis den lader ok kjøper du et nytt batteri. Det er selvfølgelig mulig at bilen et eller annet sted tapper batteriet for strøm, men hvis du ikke nylig har "fiklet" med det elektriske...er det trolig batteriet som er modent for utskiftning. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hm, da skjedde det igjen. siden sist er det byttet batteri, sjekket at bilen lader med 14.1 volt på tomgang. hørers ut som klimaanlegget går etter at bilen er stoppet (svak summing) . nytt batteri holdt ca 3 uker, så ble det også fritt for strøm. Nesten så min jeg begynner å savne min gamle colt, den gikk og gikk og gikk iallefall. var ute nå, navigasjon slår seg av, mente jeg hørte en lyd i klimaanlegget (svak), men kunne ikke høre den når jeg gikk ut av bilen igjen. får vel ta og plukke ut sikringene en etter en og sjekke hva det kan være, for strømmen forsvinner en eller annen plass..

Gode råd mottas me tusenhjerteligtakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit som du foreslår; å ta ut en og en sikring; men for å slippe å vente og se om det går tomt for strøm så kan du måle strømmen som går der sikringen stod:

1) Ta ut sikringen

2) Sett ett amperemeter mellom sikringens kontakter;

Dersom det går mer strøm en antatt (f. eks må man anta at det går null strøm til en radio som er avslått) er du på rett vei mot feilkilden.

Dersom dette ikke fører frem kan det tyde på at der er noe "primært" i bilen som stjeler strøm; starter, dynamo eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det var litt mer enn mA han mente. 80Ah derimot bør holde i massevis. Jeg har det i min 320d Touring E46 02/2001. Utrolig bra bil....

Anyway så er det en god ide å sjekke sikringene på den måten som en her foreslo.

Det kan være en kortslutning til jord på ett eller annet. Det går an å la bilen stå et par timer og deretter sjekke om det er noen sikringer som fortsatt er varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan måle utappinga over batteriet med eit ampermeter, og dra ut ein og ein sikring so ser du når utapping slutte bør ha ca 0.03A. Veit og at dei bilen bruker ei stund før utappinga slutter etter stopp(forinkelse rele og div). Bør låse bilen og sjekke at alle dører er igjen og alle strøm kilder er slått av. Vent ca 20 min før du sjekker utappinga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

da var denne løst, viste seg at det var telefonen som tappet batteriet mitt. telefonen slår seg av, men noe der tapper batteriet, holder ikke 3 dager før det er tomt. så hvis noen vet hva som tapper, da blir jeg glad. men det er jo ikke noe problem, side jeg tar ut kontakten. bruker den jo stort sett bare telefonen på langturer da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...