Gå til innhold

Smarte amerikanere

RWDF
 Share

Anbefalte innlegg

Du har et aldri så lite poeng der, jeg tror jeg klarer 2-3 på sparket, men burde klart enda flere... :oops:

Det er noen forskjeller her, dine spørsmål inneholder detaljspørsmål som hovedsteder, størrelse på stater, innbyggertall o.l. Noen av de som ble intervjuet skjønner tydeligvis ikke at land som Canada, Italia og Frankrike er deres allierte, og de skiller ikke mellom land og avstander mellom disse i Europa. I tillegg til at Canada ble foreslått som neste angrepsmål så var også Brasil nevnt, dette er jo begge 2 store land på det amerikanske kontinentet. Dine spørsmål dreier seg om stater i USA, for den jevne nordmann så er en stat i USA bare noe som er "litt større" enn et fylke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Jeg klarte 7 av 10... Den generelle amerikaner har ikke behov for å vite om hva som er utenfor sitt lands grenser, de har nok med det imperiet de allerede har, så derfor blir Europa og resten av verden ikke prioritert. Det har vel litt med størrelsen også, og omfanget. De har sin egen "syden", Hawaii, de har vinterstedet Aspen i Colorado, hvis det er villmark er det Alaska, osv... De er selvforsynte. Europeere har et helt annet utgangspunkt, så nesten alle er to-språklige pga handel og turisme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte 7 av 10... Den generelle amerikaner har ikke behov for å vite om hva som er utenfor sitt lands grenser, de har nok med det imperiet de allerede har, så derfor blir Europa og resten av verden ikke prioritert. Det har vel litt med størrelsen også, og omfanget. De har sin egen "syden", Hawaii, de har vinterstedet Aspen i Colorado, hvis det er villmark er det Alaska, osv... De er selvforsynte. Europeere har et helt annet utgangspunkt, så nesten alle er to-språklige pga handel og turisme...

Ja...jeg er temmelig sikker på at mye i Europa ville ha vært annerledes hvis vi alle hadde hatt det samme morsmålet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at så mange satte nåla i Autsralia, så hadde faktisk reporteren forskjellige kart der det stod f.eks. Iran osv. på Australia. I et av intervjuene hadde han Sør-Korea på Autsralia, og Nord-Korea i havet SØR for "Sør-Korea"... :roll:

Er nok Tazmania han sikter til.. :wink:

Synes Bush har et grunnleggende ansvar. Landet prioriterer krig foran skolevesen virker det som... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen var veldig utydelig, men jeg tror ikke det var hverken Tazmania eller New Zealand som var merket North Korea.

Det er klart Bush har et ansvar, men de aller fleste som var intervjuet i det omtalte klippet var nok ferdig på skolen lenge før Bush sr. satt som president, så du må finne noen andre å skylde på når det gjelder skolegangen til disse her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende er hvor avhengige vi er av USA uten å skjønne det selv......

Hvordan kan noe vi ikke skjønner være skremmende ? ...neida bare kødder... :lol:

Jeg holder fast på at forskjellen mellom den jevne amerikaner og den jevne europeer ikke er så stor. Faktisk tror jeg at det helt generelt er flere intelligente amerikanere enn det er intelligente europeere...hvis man f.eks ser på hvor mange som tar en universitetsgrad og/eller det relative antallet av Nobelpriser tildelt de enkelte land. Jeg liker ikke Bush, men jeg liker enda mindre den europeiske spesialiteten å rakke ned på amerikanske presidenter og USA generelt. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er altså ikke at man jukser vet å surfe rundt på nettet for og finne svarene (kommer senere), men at man erkjenner at vi i Europa ikke er stort bedre enn amerikanerne når alt kommer til alt... :roll:

Godt poeng du har der, men likevel ikke helt det samme syns jeg. Amerikanerne på filmen skulle peke ut land, og med de resultatene som kom fram, er det jo helt klart at de ikke har oversikten over hvor ting og tang befinner seg utenfor deres eget kontinent.

De aller fleste nordmenn klarer å peke ut en goood del stater i USA, og har også sånn nogenlunde oversikten over hvor de ulike landene ligger i Europa, Oceania og til dels Afrika og Asia. Så dette er elendig av amerikanerne uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde to i kveldens "Kvitt eller dobbelt"...denne gangen om Europa... :wink:

1. Hva heter hovedstaden i Wales ?

2. Hva heter hovedstaden i Slovenia ?

3. Ligger München nord eller syd for Paris ?

4. Er Romania medlem av Nato ?

5. Er Island større eller mindre (ant. Km2) enn Østerrike ?

6. Er Østerrike medlem av Nato ?

7. Hvor mange offisielle språk har de i Sveits ?

8. Er Danmark større eller mindre (ant. Km2) enn Sveits ?

9. Er Slovakia medlem av EU ?

10. Ligger Oslo sånn ca. nord eller syd for St. Petersburg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel prøve å svare da, siden jeg klager på Amerika :P

1.

2. Ljubljana (svarte først Bratislava, blanda landet med det på spm. 9..)

3. Sør

4. Nei

5. Større

6. Nei

7. 3 - fransk, tysk, italiensk

8. Mindre

9. Ja, har nettopp blitt det.

10. Sånn ca. nord eller sør? Ja, regner med det :wink: Nei, jeg vet ikke

Edit: Okey, feil på nr. 8 fant jeg ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi tidsmessig krysset hverandre med meldingene og det rotet til svarene for oss begge, men allikevel....fasiten er: Cardiff, Ljubljana, syd, ja, større, nei, 4 (Retro-romansk mangler), større, ja og ...mer eller mindre på den samme breddegrad. Det ville vært særdeles godt gjort hvis du hadde klart alle disse spørsmålene på sparket... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...