Gå til innhold

Forskjell på E28 1984 og 1985 modell?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

ok, for jeg har 84 modell og den har 5 trinns kasse. men siden antall hk er likt, hvordan kan da akselerasjonen og toppfarten være forskjellig? Med ny motorstyring burde vel også effekten bli forandret? Eller ga den nye motorstyringen mer moment kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. motronic på 2.8..? tror heller de har gått opp litt turtall på målinga. da de kutta ut den rotoren med sentrifugalvekt. Kan med fordel byttes ut på eldre modella.. for økt turtall.

Du har helt rett Muren. Ingen Motronic på den nei...

E28en har en "usynlig" facelift i 1984 (på 85-modellen..) der det er en god del ting som ikke er likt - men ser like ut. Bare for å ta et eksempel : rattstammen... Rattet fra en 84 passer ikke i en 85...

Ledningsnettet er også forskjellig på enkelte detaljer. Jeg vet faktisk ikke om dette som nevnes med toppfart etc, men hvis det er tilfelle - så tror jeg det ligger i/på tenningssida. Annen programmering osv...

Dette begrunner jeg litt med at både pre-85 og 85- modellene har samme utveksling i bakdiffen. Det er forskjell på diffene, men utvekslinga er den samme. (3.25:1 BTW...)

Og til den som måtte lure, ALLE 6-sylindrede E28 med manuell ble levert med 5-trinns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Dette begrunner jeg litt med at både pre-85 og 85- modellene har samme utveksling i bakdiffen. Det er forskjell på diffene, men utvekslinga er den samme. (3.25:1 BTW...)

da lærte jeg noe idag og! utrolig hva en dag på jobben gir :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. motronic på 2.8..? tror heller de har gått opp litt turtall på målinga. da de kutta ut den rotoren med sentrifugalvekt. Kan med fordel byttes ut på eldre modella.. for økt turtall.

Hvor mye skal turtallsperra være på en 85 528 og en 87 535. Både jeg og en kammerat har "problemer" med at bilene våre sperrer tidlig. Min 528 sperrer ved ca 6000 og 535'n ligger bittelitt høyere ca 6100 tenker jeg. Trodde den skulle være på 6500.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Er det orginalkassen???? Har aldri sett E28 med 6er og kun fire gir så jeg kan huske... Hvis ja, så jaggu jeg lært noe nytt i dag jeg og...

Har 4 trinns kasse på min 525 også.

på 535'n er der vell ikkje så mye å gjør. men på 2,8'n kan du sjå om du har rotor med sentrifugalvekt på, har du de kan du enten kjøpe rotor uten vekt,, eller klippe vekk heile greia.. men da har ikkje du sperre i det hele tatt.. kan vær litt skummelt. kompisen må chippe opp sperra si.

Er vanlig rotor på min men sperrer alikevel på 6000. 535 må vel ha ny chip ja.

Forresten noen som veit hva som gjør sperra på l-jetronic? Er det bare slutt på "mappen" så den ikke leverer mer bensin eller hva stopper morroa?

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stopper den på 6000 o/min, så har du enten slitt kam/ventilfjører. eller for lite bensintrykk. min ex-528i fikk ventilflyt nærmare 7000 o/min. men det er igrunnen meningsløst å piske den så langt. lite moment på slikt turtall. kun hefti lyd! :D hjerna på en L-jetronic er vell på størrelse med en kalkulator, å styrer kaldstart. å dyser. for å få opp litt mer turtall kan du prøve å slakke ett par hakk på luftmengdemålaren din, da vil du få litt mer bensin. men merk for all del karr den står i utgangspunktet.! Da det ikkje er sikkert att det blir suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 trinns kasse på min 525 også.

Hmmm... Dette var noe jeg faktisk aldri visst, hvor finner dere egentlig de E28ene med 4 gir?? hehe... Jeg har hatt e28er i bøttevis i mitt eie gjennom endel år - og i tillegg hatt mange til reparasjon , men aldri sett de med 4 gir.. Ikke har jeg leitet heller da.. :wink:

Men det var interessant å vite, kan det være kun serie 1 av E28 som har 4 gir, eller kan det være "simple" utgaver som har dette?? Og gjerne kun 525en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...