Gå til innhold

Det store valget...Hva bør man kjøpe ?

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nye Saab 93 stasjonsvogn er jo dritfet da. Men 3-serie Touring fra BMW er vel hakket fetere.

Men Saab er absolutt mitt andrevalg når det gjelder bil!

:)

E61, E91, A4, A6, W203, W211 er alle sammen bedre biler enn Saab 9-3 (og 9-5), men bevares den relativt nye Saab 9-3 er et stort skritt i riktig retning... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan du kan hevde at de er bedre biler uten å dokumentere dette på noen måter. Bla opp noe dokumentasjon. Og de to W-ene til Mercedes du ramser opp er vel dem som blir tilbakekalt på grunn av gjennomrusting.

Hallo...min mening er da selvfølgelig like subjektiv som din. Har du f.eks relevant dokumentasjon som viser at Saab 9-5 er en bedre konstruksjon enn f.eks den nye Passaten...eller E46 for den saks skyld ? Vi bare "snakker" løst her inne og intet er i teorien for alvorlig eller seriøst å "snakke" om bare man er sånn nogenlunde saklig. :wink:

Nei...de Mercedes-Benz modellene du tenker på er W202 og W210...kanskje spesielt W210. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verstingene

De bilene som kom dårligst ut blant de tre år gamle modellene var følgende

Mellomklassen:

BMW 3-serien Kombi (16,4 prosent underkjent)

Daewoo Nubira Kombi (16 prosent underkjent)

BMW 3-serien 4 cyl. (15,1 prosent underkjent)

Kilde: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/12/428629.html

Og det skrives i tillegg:

Visse modeller og merker har absolutt ingen problemer, Toyota brukar det ikke å være noe problemer med og heller ikke Saab. Det er et produksjonsspørsmål og noe å tenke på for bilprodusentene når de formulerersine kravspesifikasjoner overfor sine underleverandører, sier Ljungdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verstingene

De bilene som kom dårligst ut blant de tre år gamle modellene var følgende

Mellomklassen:

BMW 3-serien Kombi (16,4 prosent underkjent)

Daewoo Nubira Kombi (16 prosent underkjent)

BMW 3-serien 4 cyl. (15,1 prosent underkjent)

Kilde: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/12/428629.html

Og det skrives i tillegg:

Visse modeller og merker har absolutt ingen problemer, Toyota brukar det ikke å være noe problemer med og heller ikke Saab. Det er et produksjonsspørsmål og noe å tenke på for bilprodusentene når de formulerersine kravspesifikasjoner overfor sine underleverandører, sier Ljungdahl.

Man kan lese statistikk fra Svensk Bilprovning (SB) som fanden leser bibelen. Hvis man skal tro SB er f.eks en E36 direkte livsfarlig å kjøre rundt i (for ikke å snakke om E28)...og det er de vel ikke. Et annet poeng er det statistiske grunnlaget for undersøkelsene. Jeg ser at modeller som Mazda MX-5, Mercedes-Benz SLK200/SLK230 Cab, Porsche 911 og Rover 400-serien ligger helt i toppen av undersøkelsen (biler tom. 3 år gamle). Jeg tror ikke at jeg tar mye feil når jeg sier at ingen av disse modellene er det solgt spesielt mange av...og absolut ikke Rover 400-serien. Et annet poeng er at undersøkelsen er basert på historiske data i den forstand at helt nye modeller (les: den nye Passaten) ikke er med i undersøkelsen...ergo har undersøkelsen ingen relevans i forhold til hva VW produserer i dag. Man skal passe seg vel så man ikke risikerer å ikke se skogen for bare trær... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg skal jeg nevne at jeg er medlem i BMWCCN, VACN (VW/Audi) og STCN (Saab), og jeg leser daglig flere timer på forum. Jeg skal ikke gå så mye inn på detalj men det er ikke Saab-forumet som har flest tråder der det diskuteres "vanlige feil ved bilmodellen"

Kanskje på tide å slukke for PC´en og heller prøvekjøre nye biler... :wink:

At man blir spesielt opplyst av å være medlem av BMWCCN tviler jeg på selvom det absolut er enkelte seriøst oppegående profiler der inne. Jeg har også vanket der inne i flere år (under signaturen Fredrik Falkenberg) og det er et hyggelig tidsfordriv for folk med en felles interesse, men la oss ikke overdrive betydningen av et bilforum. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hva annet som er i skogen foruten trær. Og jeg tror det svenske konsumverket driver med stor seriøsitet og hvis det er noen statistikker jeg vil ta seriøst så er det fra dem. Jeg vet at nye Passat ikke er med i denne testen og den modellen har ikke vært en "sak" for meg.

Jeg er bare overrasket at du kan hevde at E46 er en så mye bedre bil enn Saab 9-3/9-5. Det er jeg ganske sikker på at den ikke er. Jeg tror Saab 9-3/Saab 9-5 er bedre biler og det har jeg både opplevd og lest meg til. En del feil er utbedret gjennom årene på begge bilene så de seneste modellene er nok det ikke så stor forskjell på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hva annet som er i skogen foruten trær. Og jeg tror det svenske konsumverket driver med stor seriøsitet og hvis det er noen statistikker jeg vil ta seriøst så er det fra dem. Jeg vet at nye Passat ikke er med i denne testen og den modellen har ikke vært en "sak" for meg.

Jeg er bare overrasket at du kan hevde at E46 er en så mye bedre bil enn Saab 9-3/9-5. Det er jeg ganske sikker på at den ikke er. Jeg tror Saab 9-3/Saab 9-5 er bedre biler og det har jeg både opplevd og lest meg til. En del feil er utbedret gjennom årene på begge bilene så de seneste modellene er nok det ikke så stor forskjell på.

Det er mulig at du har rett i at 9-5 er en bedre bil enn E46, men jeg tror det ikke (den nye 9-3 har jeg ikke nevnt i denne sammenhengen). Jeg er overbevist om at folk flest vet sånn nogenlunde hva som gir valuta for pengene når de skal kjøpe en privatbil. Toyota selger mange biler fordi de er et godt kjøp (vi snakker om konstruksjon...ikke kjøreglede etc.)...og Saab selger få biler fordi de ikke er et tilsvarende godt kjøp. BMW har solgt E46 i bøtter og spann på kontinentet...ergo er bilen gjennomgående et godt kjøp for forbrukeren....markedets dom har talt. :wink:

En liten digresjon: For snart 20 år siden ble Saab i Spania (Marbella og Puerto Banus) solgt i de samme lokaliteter som Rolls-Royce...slik er det dessverre ikke lenger...jeg tror bestemt at Saab har sett sine beste dager. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sorry folkens, men bmwE9 kan og i denne linken diske med relativt saklige og relevante argumentasjoner som for dei av oss som les mykje bilpresse er kjent stoff (eks. at Saab ikkje er ein moderande bil i noko anna en design) . Viser og ein fagkunnskap som det ikkje er mange andre forunt å ha her inne. ....er god på historikk, og framstår truverdig.

Som omtalt litt høgare oppe i linken så er bmwE9 ein av dei "tyngre" profilane i dette forum.

PS ei personleg meining!

OveX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sorry folkens, men bmwE9 kan og i denne linken diske med relativt saklige og relevante argumentasjoner som for dei av oss som les mykje bilpresse er kjent stoff (eks. at Saab ikkje er ein moderande bil i noko anna en design) . Viser og ein fagkunnskap som det ikkje er mange andre forunt å ha her inne. ....er god på historikk, og framstår truverdig.

Som omtalt litt høgare oppe i linken så er bmwE9 ein av dei "tyngre" profilane i dette forum.

PS ei personleg meining!

OveX

Dette var store ord Ovex...og mange takk for tilliten...:D

Jeg vet imidlertid ikke om jeg opplever meg selv som spesielt kunnskapsrik vedr. biler, men over 20 år som "carnut" burde ha gitt meg litt ballast for å si det sånn. Med denne diskusjonen i minnet mener jeg det er viktig å poengtere at det i forumet florerer med subjektive meninger og holdninger. Hvis vi alltid skal finne relevant og nøytral dokumentasjon for å gi div. uttalelser og kommentarer troverdighet blir det ikke mye trafikk her inne. Så mitt bud er at vi skriver det vi mener...dog på en saklig måte...så får folk flest avgjøre hvem/hva de fester lit til... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS ei personleg meining!

OveX

Dette var store ord Ovex...og mange takk for tilliten...:D

Jeg vet imidlertid ikke om jeg opplever meg selv som spesielt kunnskapsrik vedr. biler, men over 20 år som "carnut" burde ha gitt meg litt ballast for å si det sånn. Med denne diskusjonen i minnet mener jeg det er viktig å poengtere at det i forumet florerer med subjektive meninger og holdninger. Hvis vi alltid skal finne relevant og nøytral dokumentasjon for å gi div. uttalelser og kommentarer troverdighet blir det ikke mye trafikk her inne. Så mitt bud er at vi skriver det vi mener...dog på en saklig måte...så får folk flest avgjøre hvem/hva de fester lit til... :wink:

...netopp, det er dette som er esensen i det eg pøvde å kamuflere litt inn i teksten. I dette så med så mykje anna her i livet, så er ofte det sjølvlærde kombinret med interesse den beste "skulen" ein kan gå. Trur og at ein skal innsjå at brukarane har svært ulik ballast, nokon med mykje erfaring innan mekking, nokon som heller betalar for seg, nokon som ikkje kan mekke (og heller kanskje ikkje kan betale for seg) nokon er entusiastar og opparbeidar seg mass kunnskap på denne måten utan at dei er svarte på hendene til kvardag og fest (trur eg kjem i denne kat.).

...JA til eit fargerikt felleskap (med eller utan olje på hendene......)

...kan og då kaste inn at ein kan ha farga meiningar i eit fargerikt felleskap! :wink:

BTW: Værsågod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...