Gå til innhold

Ja til Piggdekk-avgift !!!

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/30/291465.html

EDIT: Var visst en gammel artikkel! :oops:8)

Uansett,

Jeg kjørte litt E30 med pigg i fjor vinter og E30 316 uten pigg i år. Og må si at veien fra Gjøvik-Våler var veldig fin å kjøre uten pigg, helt til jeg kom sør for Elverum litt sent på kvelden da vannet frøys på asfalten.. Da gikk det ikke særlig fort hjem nei..

Men i fjor kjørte jeg mye mer på usalta veier og da var jo pigg helt suverent.. Men litt pendling på saltede veier er vel piggfritt greit nok..

Sånn "overall" vil jeg nok følt meg mest trygg med pigg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant bare en 4 år gammel artikkel? :)

At piggdekk bremser bedre på is stemmer uansett, men det er også det eneste de er overlegent bedre på. Alt annet viser jo årets test at er helt jevnt. Bortsett fra støy selvsagt.

Så da får man vurdere hvor mange dager med ren is det faktisk er, her på østlandet trengs det absolutt ikke - det har til og med min mor skjønt! :lol:

Før jeg kjøpte BMW'en kjørte jeg faktisk 3 år på slike piggfrie som er beregnet for Europa, ikke hadde jeg noen fancy bokstavkombinasjoner til å redde meg heller, ikke abs engang, men det fungerte faktisk helt greit. Bremsing på ren is var selvsagt litt skummelt, men det gjelder å følge litt med slik at man slipper bråbremse på det. Det vil derimot ikke si at jeg anbefaller sånne dekk - de piggfrie jeg har nå er utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det er i utregninger gjort rede for at rundt 20% av bilister bør kjøre med piggdekk for å "rispe" opp glattpakket snøunderlag. Det har blitt påfallende glatt i lyskryss siste årene - de øyeblikkene hvor snøen rekker og legge seg. Piggfrie dekk har ikke evnen til å rive opp overflaten på snøen, slik at et polert skall gjør at bremselengden på biler mangedobles. Og siden over 30% av dagens bilpark i Norge fortsatt ikke er utstyrt med ABS-bremser, så trenger man ikke mye fantasi for å skjønne at det trengs flinke sjåfører i slike øyeblikk.

Har lest dette selv og må si meg enig i at dette høres veldig logisk ut.

Dette tema er greit å diskutere - jeg var svoren piggdekkbruker for noen år siden. Og jeg har full forståelse for de som fortsatt bruker det. Mitt kjøremønster tillot ikke piggfridekk tidligere. Jeg har de senere år tatt det litt roligere, og prøvd piggfritt. Det er ikke så verst det heller - de støyer ikke så mye hvertfall.

De første åra jeg kjørte kjørte jeg på piggdekk.

i de senere årene har jeg kjørt på piggfritt, og bare hatt vanskeligheter noen få ganger.

Ikke moro når du nesten kommer til toppen av en bakke som begynner med en undergang/tunnell med akkurat plass for én bil av gangen, en 90 graders sving til høyre midt i, og så endelig bakketopp etter en ny 90 graders sving til venstre.

Kjørte pappas eldre A6 med automat og piggfritt uten antispinn. Ikke moro å manøvrere ned den bakken igjen baklengs når bilen sklir bakover når du prøver å stå stille...

I år blir det første gang med bakhjulstrekk, og første gang med bakhjulstrekk kombinert med piggfritt. Kan bli moro.

Får vel ta en tur på en parkeringsplass og lære hvordan bilen oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er i alle fall at veiene i vårt fine land går i stykker av piggdekk.

det er egentlig det jeg er imot. Er ikke imot at folk skal komme seg tryggt hjem eller over finnmarksvidda.

forhåpentligvis vil det finnes ny teknologi som gjør at veiene ikke tar slik sakde.

går veien i stykker pga av noen stusselige pigger?

Hva med brøytebilen som drar og skraper hele pløyen over veien da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Tenk deg dekk med pigger som ruller over veien kontinuelig. blir som å holde en slipemaskin mot en sponplate ..

om du kjører Ringveien i oslo.. f.eks fra Smestad og mot vækerø i min 530d med 17" runflat dekk fra helvete vil du merke at veien ikke er mint.

eller enda enklere .. se på veien i bygdøy allè ser ut som bølger man finner ute på havet.

dette kan selvsagt ha med en feil i kontruksjonen av veien, men faktum er at veier blir slipt vekk pga piggdekk. og sporene som lages passer ikke til brede dekk så det blir bare guffent.

var ute og prøvekjørte en Mini Cooper S Cab sammen med min mor i august i år. hun likte ikke bilen fordi den sporet, trodde faktisk det var bilen som var dårlig ( haha)

var nesten på gråten da jeg oppdaget hvor mye BMW'n sporet på norske veier. men det gikk seg til da jeg kom til Tyskland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

- Til personen som lurte på om snøen her er annerledes? Nei, men veiene og standarden er det. Ingen brøytede autostradaer her, nei. Smale og svingete veier med telehiv og dårlig/ingen brøyting gjør ferden til ren bingo enkelte dager.

3 av de verste veiene jeg har kjørt tror jeg, ligger i Nordland. Kystriksveien fra Bodø til Nesna (i teleløsning), Veistubben retning Sandnessjøen nord for Mosjøen og veien Brønnøysund-Tosbotn (selv om noe av denne er pusset opp siste år.) Ville ikke kjørt noen av de veiene på holka uten piggdekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hele tråden her er utrolig provoserende!! At man skal straffe de som kjører med piggdekk og virkelig trenger det er helt bak mål!!

Da kan vi like godt lage en avgift som straffer alle som kjører biler med større motorvolum enn 1,6 liter også da?? man trenger ikke større motor til å kjøre at og fram til jobb og de går jo mer enn fort nok!

og en avgift som rammer alle de som ikke har råd til nyere og mer miljøvennlige biler med katalysator??

Dette er jo helt idiotisk!!!

Skjønner godt at nyere biler med antispinn og antiskrens og masse sånt fungerer umerket med piggfritt, men eksempel den gamle taunusen min, prøv å kjør den med piggfrie dekk!! :lol:

Jeg syns folk burde kunne kjøre med de dekka de syns fungerer best og passer til deres bruk og at alle som prøver å forbedre miljøet ved å pålegge andre ditt og datt heller burde heller feie litt for egen dør og heller gjøre det de kan selv for å bedre miljøet!

Jeg kjører forøvrig med PIGG og skal fortsette med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. det hjelper ikke kvaliteten på VEIEN om man kjører met en 1,6 liters eller en 7,3 liters motor (gitt at bilen ikke veier veldig veldig mye)

da jeg startet denne tråden rettet jeg forøvrig pekefingeren om de som kjører piggdekk i Oslo.

jeg finner forståelse for de som bor langt oppe i nord med bratte sleipe veier med tykke lag med is og gufs.

Men å kjøre rundt på frogner hvor det egentlig bare er slaps og til tider bar vei eller bare snø er ikke noe poeng og da kan de som føler at de MÅÅ HA piggdekk betale en avgift slik at bruken begrenses litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. det hjelper ikke kvaliteten på VEIEN om man kjører met en 1,6 liters eller en 7,3 liters motor (gitt at bilen ikke veier veldig veldig mye)

da jeg startet denne tråden rettet jeg forøvrig pekefingeren om de som kjører piggdekk i Oslo.

Men er det ikke allerede piggdekkavgift i Oslo da?? hva er vitsen med å legge ut en tråd om "ja til piggdekkavgift" for så å si at du mener kun Oslo og der er det vel allerede dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi like godt lage en avgift som straffer alle som kjører biler med større motorvolum enn 1,6 liter også da??

Men det finnes da allerede..?

Skjønner godt at nyere biler med antispinn og antiskrens og masse sånt fungerer umerket med piggfritt, men eksempel den gamle taunusen min, prøv å kjør den med piggfrie dekk!!

Hvorfor skulle ikke det fungere? Tror mange av de innbitte piggfri-haterene ville fått seg en aha-opplevelse hvis de prøvde noen nye piggfri, de sitter overraskende bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye uenighet her,

greit nokk i oslo, og div andre storbyer burde vært 100% piggfri,

men man kan ikke påtving det på dem som har behov før det :idea:

har selv både piggdekk og piggfrie som jeg bruker oppe i det kalde nord når jeg er der,

piggfrie som man bruker før og etter den verste vintern,

mens piggdekkene som man bruker i 20cm nysnø med blank holka under

man må tilpasse seg forholdan, enkelt å greit..

men dårlige veier skyldes ikke bare piggdekk,

det går mer på telehiv, tungtransport, dårlig konstrusjon og velikehold av veiene i norge...

det må vegvesnet fikse, vi betale dem før det..

nb:

godt eksempel på hvor du ikke kommer deg fra midtvinters uten pigg:

Tromsø by, mye bakker, mye is, mye snø..

så ikke kom å si at alle kan klare seg uten piggdekk til folk som så vidt kommer seg opp til gårdsplassen sin :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant at det er en del andre forhold som også fører til dårlige veier. det er ikke til å komme bort fra.

Med "ja til piggdekkavgift" mente jeg selvfølgelig at man skulle ha en høyere avgift. tror alle andre skjønte det... bortsett fra deg da ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...