Gå til innhold

Hovr stort avvik er lagt inn på fotobokser?

Trond
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Ble i kveld blitset av en fotoboks i 50- sone.

Hadde 60 km/t på speedometeret. Noen som vet

hvor mye som blir trekt fra på hastigheten i disse boksene ?

Stor forskjell på bot på 1-5 km/t og 6-10 km/t.

dersom du på speedometer hadde 60 i 50 sone så ville eg tru at det stort sett skulle gå greit inklusive margin i box....men det kan då hende at du har feil rulleomkrets på dekka dine....slik at du ikkje køyrer i ca 55 når det viser 60. Uansett så vart du knipsa=køyrte fortare enn boxen godtok....

93 på speedometer er i alle fall ikkje problem i 80 med min bil...men litt høgare margin i 80 enn i 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hadde litt stor fart forbi en fotoboks her går .. men den blitset ikke.. ! Må fotoboksen blitse for å ta bilde?? :? *litt nervøs*

Tror alle de vanlige boksene må blitse (synlig). De nye ved Lillehammer blitser også, men det er infrarød blits, så man ser det ikke.

Var sikkert ikke kamera i boksen. Husk at det finnes LANGT flere bokser enn kameraer i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte 130 i en 60 sone.. ble knipset.

Fikk ikke bot... (til de som skal klage på dette og kalle det uansvarlig etc. Veien var helt rett ikke et menneske eller bil i nærheten. bare meg min bil og fotoboksen jeg ikke så )

hehehe...kan det vere at det var andre der og som du ikkje såg??

Uansett så er marginen på fotoboks ca 10% av reell hastigheit. Dvs ca 88 i 80 som betyr at dei fleste speedometer kan vise ca 92-94 får du vert filmstjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen fotobokser faktisk begynner å måle gjennomsnitt på veldig traffikerte veier må jeg bøye meg i støvet for både teknologi og politiet...

Tenk, hvor enkelt er det for en ubemannet fotoboks/kamera/pc og kjenne igjen ett skiltnr på ett bilde og faktisk FINNE samme skiltnr på ett bilde som blir tatt lenger ned i veien, dette virker TOTALT usannsynlig spør du meg, så sant ingen sitter å overvåker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem for ett dataprogram å finne tall og bokstaver på ett bilde nei. Blir omtrent som talegjennkjenning.

I bergen er det 20 fotobokser og ett kamera som flyttes rundt har jeg hørt.

Er det ikke slik at der det brukes digitale kameraer at fratrekket er mye lavere? Mener å huske at jeg leste at de tok bort feilmarginen helt.

Feilmarginen på speedometeret på biler varierer jo ganske mye så kan ikke lage noe regel for hvor fort man kan kjøre.

Jeg har testet speedometeret på bilen min mot noen slike tavler der hastigheten din står som vegvesenet setter opp. Har testet mot 2 forskjellige slike tavler nå og begge stedene viser speedometeret helt korrekt hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem for ett dataprogram å finne tall og bokstaver på ett bilde nei. Blir omtrent som talegjennkjenning.

Bare myyyyye enklere.. :P

Uansett.. Jeg har hørt at alt fastmontert kontrollutstyr (radar, og fotobokser) utstyr har 1km/t margin lagt inn.. Laser har 3km/t..

På ungdomsskolen hadde vi politiet som såkallt partnerskapsbedrift.. Gikk ut på at vi skulle se hvordan en bedrift fungerte.. så skjønner ikke helt hvorfor politiet, men vi hadde det moro med de... Så hvorfor ikke :)

Vi var med på kontroller (her jeg ble fortalt om disse marginene) en dag og hadde omvisning på politistasjonen og masse greier..

Men fordi om boksen har margin på 1km/t så kan det jo hende at den den ikke er stillt inn for å ta bilde før 90 i 80-sone.. det er jo ikke no vits å ta bilde av de som kjører i 81-82-83km/t (eller noe i den duren) forbi en fotoboks feks.. Hadde bare blitt latterlig om mann skulle få bøter for slikt.. Men har hørt om folk som har fått bot for under 10km/t over grensa også.. Så de stiller nok inn bilde-hastighet for hver enkel plassering.. Avhengig av hvordan det ser ut der..

Speedometer margin er litt skummelt å regne med også.. er jo ikke sikkert speedometeret viser så mye feil.. Mitt viser 110 når jeg kjører i 109.. :)

Men har ikke fått sjekket med vinterdekka enda.. Så kan jo hende det viser masse feil med de.. jeg pleier å ligge sånn ca 5km/t over grensa forbi bokser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen fotobokser faktisk begynner å måle gjennomsnitt på veldig traffikerte veier må jeg bøye meg i støvet for både teknologi og politiet...

Tenk, hvor enkelt er det for en ubemannet fotoboks/kamera/pc og kjenne igjen ett skiltnr på ett bilde og faktisk FINNE samme skiltnr på ett bilde som blir tatt lenger ned i veien, dette virker TOTALT usannsynlig spør du meg, så sant ingen sitter å overvåker da...

Det er ikke før du evt. blir fotografert at man ser på reg.nr. Det er noen sløyfer i asfalten, som måler akseltrykk og akselavstand i tillegg til fart. På denne måten kjenner boks nr 2 igjen bilen din fra forrige kontrollpunkt. Så selv om du kjører lovlydig ved begge boksene kan du bli knipset om gjennomsnittsfarten er for høy.

I teorien kan de vel gi deg 3 bøter; for fort ved boks 1: knips, for fort ved boks 2: knips i tillegg til evt. for høy snittfart. MEN, de kan ikke straffes mer enn en gang for et lovbrudd, så da blir det vel snittfarten du får bot for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...