Beppe Skrevet Oktober 30, 2005 Share Skrevet Oktober 30, 2005 Dette er et rett og slett pinlig spørsmål, men jeg er beit for ideer. Kjøpte meg BMW i sommer, skulle bytte dekk i dag, men måtte gi opp. Sleit lenge med å skjønne hvorfor den ene hjulbolten ikke hadde noe hode, etter en halvtimes hodekløing fant jeg utstyrsboksen i bakluka og der lå det et adapter som tydeligvis passa inn i hølet. Men selv etter å ha løsnet den litt fikk jeg ikke løs noen av de andre boltene. Mitt spørsmål er derfor: er det ett eller annet med den låsbolten (den uten hode) jeg må vite om, må den skrus helt ut eller noe, eller er det rett og slett boltene som sitter så hardt at jeg ikke kan løsne dem manuelt? Jeg har stått og hoppa på det håndtaket, men boltene beveger seg ikke. Vil helst ikke brekke den eller en bolt hvis det er et eller annet med boltelåsen som gjør at de andre boltene ikke rører seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 30, 2005 Share Skrevet Oktober 30, 2005 Boltene sitter nok bare hardt. Enkelte dekksteder har dette med å dra til de så hardt at du må være supermann med 10-meter latmannsarm for å få det løst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Boltene sitter nok bare hardt. Enkelte dekksteder har dette med å dra til de så hardt at du må være supermann med 10-meter latmannsarm for å få det løst. De tok såpass hardt i på mine dekk, at når jeg skulle ta dem av nu (til vinterdekk) så knapp bolten. Dette var fordi spennet var for stort mellom felgen og resten. Når den løsnet, så brukte den all energien på bolten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonas Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 jeg trenger sann mutter for å opne mine 19" bbs felger.. hvor kan jeg få tak i det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 jeg trenger sann mutter for å opne mine 19" bbs felger.. hvor kan jeg få tak i det? Det er forskjellige hoder på låseboltene.. nettopp derfor det heter låsebolter.. Du må nok prøve å få de fra tidligere eier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivlund Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Jeg sleit med og få av mine bolter, dette forde jeg har rotet bort nøkkelen til låseboltene. Jeg dro til Autozentrum Økern og der hjelp de meg med og skru de av. Låseboltene ble riktignok ødelagt, men jeg har ihvertfall fått byttet til vinterhjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 De som selger dekk bør ta seg sammen og lære dette snart, de trekker nesten uten unntak boltene for hardt til. De skal heller ikke dras like hardt til på Alu.felger som på stålfelger. Samme feilen gjør selvsagt mange av oss ikke dekkarbeidere også, men det er tross alt yrket deres og bør derfor vite bedre,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Et svar til han som startet inlegget: Spray på litt CRC og vent noen minutter, da vil det bli mye bedre:) Du kan også prøve og stramme litte grann rett og slett for å løsne de litt og dermed prøve og løsne igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Alle seriøse dekkverksteder bruker moment når de drar til bolter,ikke prøv å løsne dem selv hvis de sitter for hardt,da må de løsnes med en kraftig muttertrekker på et verksted.koster sikkert ikke mer en 50 kr å få gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Disse seriøse dekkforhandlerene vet knapt hva moment er . Bare studer dem når de har montert stålfelger på en bil, så skrur de til alu.felger på en annen like hardt. De justerer lufthammeren slik at de er sikker på å få hjulene av, så skrur de fast med samme moment. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m3e30 Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 vi på dekkmann pleier bare å dra til med muttertrekkeren til boltene er inni kone'n så blir siste stramminga tatt med moment, nettop for at de ikke skal sitte så j.....! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Jeg knakk nøkkelen til låseboltene på min gamle bil en gang. Banka bare på en pipe med slegge. Måtte jo bare kaste både pipa og låsebolten etterpå da. Men cluet var jo å få det av. Samme hva. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 Bra å se at det er noen som gjør det riktig, kanskje dere kan holde kurs for andre dekkforhandlere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Oktober 31, 2005 Share Skrevet Oktober 31, 2005 ...momentet er vel stort sett 9kg på alufelg, og det er ikkje mykje. 9 kilo i tuppen av ein latmannsarm på ein meter. Dersom boltane sit spikkra, så kamn du prøve å banke forsiktig på boltkruna med ein hammar(helst gummi) då dette ofte løyser rustsettningen i bolten...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beppe Skrevet Oktober 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Takk for mange svar. Da var det altså ikke låsebolten. Jeg skjønner ikke helt hva poenget er med den - er det en slags tyverisikring? Uansett, skal skal prøve CRC og banking eller finne et hyggelig verksted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå