Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et rett og slett pinlig spørsmål, men jeg er beit for ideer. Kjøpte meg BMW i sommer, skulle bytte dekk i dag, men måtte gi opp.

Sleit lenge med å skjønne hvorfor den ene hjulbolten ikke hadde noe hode, etter en halvtimes hodekløing fant jeg utstyrsboksen i bakluka og der lå det et adapter som tydeligvis passa inn i hølet.

Men selv etter å ha løsnet den litt fikk jeg ikke løs noen av de andre boltene. Mitt spørsmål er derfor: er det ett eller annet med den låsbolten (den uten hode) jeg må vite om, må den skrus helt ut eller noe, eller er det rett og slett boltene som sitter så hardt at jeg ikke kan løsne dem manuelt?

Jeg har stått og hoppa på det håndtaket, men boltene beveger seg ikke. Vil helst ikke brekke den eller en bolt hvis det er et eller annet med boltelåsen som gjør at de andre boltene ikke rører seg.

Skrevet
Boltene sitter nok bare hardt. Enkelte dekksteder har dette med å dra til de så hardt at du må være supermann med 10-meter latmannsarm for å få det løst. :?

De tok såpass hardt i på mine dekk, at når jeg skulle ta dem av nu (til vinterdekk) så knapp bolten. Dette var fordi spennet var for stort mellom felgen og resten. Når den løsnet, så brukte den all energien på bolten. :roll:

Skrevet
jeg trenger sann mutter for å opne mine 19" bbs felger.. hvor kan jeg få tak i det?

Det er forskjellige hoder på låseboltene.. nettopp derfor det heter låsebolter.. ;)

Du må nok prøve å få de fra tidligere eier.

Skrevet

Jeg sleit med og få av mine bolter, dette forde jeg har rotet bort nøkkelen til låseboltene. Jeg dro til Autozentrum Økern og der hjelp de meg med og skru de av. Låseboltene ble riktignok ødelagt, men jeg har ihvertfall fått byttet til vinterhjul.

Skrevet

De som selger dekk bør ta seg sammen og lære dette snart, de trekker nesten uten unntak boltene for hardt til. De skal heller ikke dras like hardt til på Alu.felger som på stålfelger. Samme feilen gjør selvsagt mange av oss ikke dekkarbeidere også, men det er tross alt yrket deres og bør derfor vite bedre,. :cry:

Skrevet

Et svar til han som startet inlegget: Spray på litt CRC og vent noen minutter, da vil det bli mye bedre:)

Du kan også prøve og stramme litte grann rett og slett for å løsne de litt og dermed prøve og løsne igjen.

Skrevet

Alle seriøse dekkverksteder bruker moment når de drar til bolter,ikke prøv å løsne dem selv hvis de sitter for hardt,da må de løsnes med en kraftig muttertrekker på et verksted.koster sikkert ikke mer en 50 kr å få gjort det.

Skrevet

Disse seriøse dekkforhandlerene vet knapt hva moment er . Bare studer dem når de har montert stålfelger på en bil, så skrur de til alu.felger på en annen like hardt. De justerer lufthammeren slik at de er sikker på å få hjulene av, så skrur de fast med samme moment.

Skrevet

vi på dekkmann pleier bare å dra til med muttertrekkeren til boltene er inni kone'n så blir siste stramminga tatt med moment, nettop for at de ikke skal sitte så j.....!

Skrevet

Jeg knakk nøkkelen til låseboltene på min gamle bil en gang. Banka bare på en pipe med slegge. Måtte jo bare kaste både pipa og låsebolten etterpå da. Men cluet var jo å få det av. Samme hva.

Skrevet

...momentet er vel stort sett 9kg på alufelg, og det er ikkje mykje. 9 kilo i tuppen av ein latmannsarm på ein meter.

Dersom boltane sit spikkra, så kamn du prøve å banke forsiktig på boltkruna med ein hammar(helst gummi) då dette ofte løyser rustsettningen i bolten......

Skrevet

Takk for mange svar. Da var det altså ikke låsebolten. Jeg skjønner ikke helt hva poenget er med den - er det en slags tyverisikring?

Uansett, skal skal prøve CRC og banking eller finne et hyggelig verksted :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...