Gunnar Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 det er Gass olje og i veldig stor grad fisk norge må satse på. Vi lever ikke alene her i verden og derfor vil det lønne seg for Norge å ta inn matvarer fra andre land, og heller eksportere det vi kan, nemmleig Olje Gass og (kanskje mer i fremtiden) Fisk. Du har rett i at Olje, gass og fisk er viktig for Norge, men Olje og gass er ikke noe langsiktig satsningsområde. Det går tomt en dag, og da må landet være rustet til å tjene penger på annet vis. Det er vi ikke i dag, ikke i det hele tatt. Danmark med sine "ressurser" (!!!) har samme BNP som oss, og det sier jo sitt om hvor vi kommer til å havne når olja tar slutt. Landet MÅ rustes opp til å kunne drive på andre områder enn olje og gass... og det satses uansett allerede stort på disse områdene. Er forøvrig enig i at personangrep ikke hører hjemme i diskusjoner som dette. Og! Når det gjelder trådens opprinnelige innlegg - hadde jeg vært glad i en bil, og ville den skulle leve lenge, så hadde jeg heller solgt til bønder eller folk i grisgrendte strøk foran byfolk. Biler i byer får gjennomgå SÅ jævlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 jeg er helt sikker på at det er Fisk man skal satse på. Om 50 år når sønner og døttre av norge har tatt over og Olje gass forekomsten e ier tomme vil fisk være fremtiden. har selv Kjøpt Aksjer i Pan Fish. så får vi se hvordan det går. vet også at en del andre Investorer har kjøpt seg opp innenfor fiskeindustrien i norge. Det er derfor det nå er veldig viktig at norge ikke gir etter og lar russere slippe unna med fiske. Kortsiktig er ikke fisk så stort, men Fisk vil være norges eneste inntekt om 100 år.. tror jeg.. Håper jeg tar feil .. for uten Olje vil Norge oppleve en heftig nedtur. Når den nedturen kommer er det kanskje ikke så ille å være bonde likevell ? hahaha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlarelle Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Å være bonde er faktisk mye mer enn å lage koteletter og melk til det norske folk. Det at du ikke har insikt i hvor mye annet bøndene gjør "for Norge" sier bare at du er lite inne i temaet. Det å lage store bruk som produserer i store kvanta er ingen lett jobb her i Norge, pga hvordan landet vårt faktisk ser ut, med fjell og daler. Det er vel igrunn bare på det flate østland at slikt hadde latt seg gjennomføre. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men det er lørdag, så det har jeg ikke tid til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Du har rett i at Olje, gass og fisk er viktig for Norge, men Olje og gass er ikke noe langsiktig satsningsområde. Det går tomt en dag, og da må landet være rustet til å tjene penger på annet vis. Det er vi ikke i dag, ikke i det hele tatt. Danmark med sine "ressurser" (!!!) har samme BNP som oss, og det sier jo sitt om hvor vi kommer til å havne når olja tar slutt. Landet MÅ rustes opp til å kunne drive på andre områder enn olje og gass... og det satses uansett allerede stort på disse områdene.Er forøvrig enig i at personangrep ikke hører hjemme i diskusjoner som dette. Og! Når det gjelder trådens opprinnelige innlegg - hadde jeg vært glad i en bil, og ville den skulle leve lenge, så hadde jeg heller solgt til bønder eller folk i grisgrendte strøk foran byfolk. Biler i byer får gjennomgå SÅ jævlig.. Danmark er selvforsynt med olje og eksporterer faktisk olje til en verdi av noen titals milliarder danske kroner pr. år. Hvis jeg var statsminister i Norge hadde jeg satset vesentlig mer på forskning og foredling av råvarer enn man gjør i dag...og ikke på relativt "simpel" råvareproduksjon som landbruk og fiske. Danmark satser utrolig mange penger og ressurser på forskning...spesielt på alternativ energi (som f.eks hydrogen) og avansert legemiddelindustri...samt foredling av råvarer. Danske svineprodukter og melkeprodukter er f.eks kjent over hele verden i motsetning til ditto norske produkter. Jeg hadde også forsøkt å snu boligflytte strømmen vekk fra sentraliserte strøk som f.eks Oslo...det er ingen grunn til at vi bor som sild i en tønne i fremtiden...høy utdanning og bredbånd gir oss muligheten til kommunikasjon på tvers av landegrensene og dermed selvfølgelig også på tvers av region, fylkes og kommunegrensene. Jeg hadde også strammet skikkelig til når det gjelder innvandring og forlangt tilsvarende krav som f.eks de USA og Australia har...altså en målbevist satsing på kloke hoder og ressurssterke mennesker...alt annet er rimelig dødfødt i det lange løp (les: Frankrike). Jeg hadde rettet fokus mot USA og Kanada når det gjelder økonomiske rammebetingelser og muligheter...Europa og EU befinner seg i en dyp hengemyr av økonomiske problemer og det ser heller ikke ut til at at det er en hurtig vei ut av problemene. Jeg hadde utvidet norske interesser i Barentshavet så langt som det er politisk og praktisk mulig...inkl. gjort krav på Svalbard som norsk suverenitetsområde (altså ikke kun norsk administrativt område). I tillegg ville jeg ha gjort et tilsvarende krav i forhold til Dronning Maud´s land på Sydpolen. Jeg hadde utbygget den norske marine og kystvakt så den blir en troverdig motstander mot russiske interesser (les: de forstår kun et språk)....ja...dere skjønner vel tegningen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 jeg mener bare at pengene som går til bøndene kunne vært brukt på mer nyttige ting. det er selvsagt sant at en Opera ikke nytter Folk lang pikker i vold, men det er med på å fremme norge som en Kulturstat. Er ikke bøndene og gårdsdriften et viktig innslag i Kultur-Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Her er også ein anna grunn til at me trenge norske bønder som produserer mat til oss: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/05/448490.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 jeg mener bare at pengene som går til bøndene kunne vært brukt på mer nyttige ting. det er selvsagt sant at en Opera ikke nytter Folk lang pikker i vold, men det er med på å fremme norge som en Kulturstat. Ok. Kva meinar du pengane som går til bøndene burde vært brukt på? Kor mykje er det eigentleg du trur me får? Operaen fremme Norge som kulturstat, men det gjer da gårdene og. Lat oss sei at me legge ned alle gårdane som har under 150 lambsaue (saue som kan få unger) og alle gårder som har ei mjølkekvote på mindre enn 100.000liter. Då sitte me igjen med kun dei største gårdane her til lands, og MANGE bønder vil bli arbeidslause. Men det gjere jo ingenting. Dei kan leva på Aetat. Dei hadde jo faktisk tjent bedre der enn dei gjere som bønder. E jo ingen som vil ha ein 40 - 60år gammel bonde i firmaet sitt. Nei, aetat tar seg av dei! Dessuten så ville sannsynlegvis dei fleste ha flytta nærmare byn for å prøva å få seg arbeid. Bygdenorge hadde ikkje vorte "tatt vare" på, og mange turistmål ville forsvinna. Det er ein eigen følelse å komma ut på bondelandet og sjå korleis ting er, sjå korleis ting blir dreve osv. Eg vil våga å påstå at ALLE dei som ikkje har vært på ein gård ville ha fått eit heilt anna inntrykk visst dei hadde budd på ein gård i eit par år eller dreve ein gård over eit tidsrom... Eg trur ein del av dei "negative" holdningane til bøndene kjeme ifrå byen. Det er så lett å klaga på oss.. Helvete, det er bøndene si feil. No har det og det skjedd.. Pokker, dei jævla bøndene igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Buskerud er jo et stort landbruksfylke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Hadde det ikke hvert for bøndene, så hadde vi hvert fullverdige europeere og medlem av Eu. Men nei, her skal vi holde igjenn utviklingen, og leve på supsidier. Hurra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Hadde det ikke hvert for bøndene, så hadde vi hvert fullverdige europeere og medlem av Eu.Men nei, her skal vi holde igjenn utviklingen, og leve på supsidier. Hurra Når me er inne på EU, kvifor i helvete skal me bli medlem der? Sånn at mange småbedrifter går konk på grunn av at tollmuren blir vekke, og me får meir arbeidsledigheit? Skal lova deg at vist me blir medlem i EU kjem det til å vera fleire "brukara" på Aetat! Ettersom at det då kjem fleire utlendingar og teke jobbane fra oss... Men vist det er det du vil, må du gjerne stemme EU.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RogE36R Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Drit no i annonsen med en gang jeg ser at selger heter Jamal, Gamal,hussain o.s.v så melder jeg pass... sååå sånn e det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eliot Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 man kjøper seg vel ikke mopedbil . må gå an å koste på seg litt motor da . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nohr Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 to ord: ha ha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Hadde det ikke hvert for bøndene, så hadde vi hvert fullverdige europeere og medlem av Eu.Men nei, her skal vi holde igjenn utviklingen, og leve på supsidier. Hurra ..no er vel ikkje norge mest kjent for å halde igjen utviklinga! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Hadde det ikke hvert for bøndene, så hadde vi hvert fullverdige europeere og medlem av Eu.Men nei, her skal vi holde igjenn utviklingen, og leve på supsidier. Hurra Når me er inne på EU, kvifor i helvete skal me bli medlem der? Sånn at mange småbedrifter går konk på grunn av at tollmuren blir vekke, og me får meir arbeidsledigheit? Skal lova deg at vist me blir medlem i EU kjem det til å vera fleire "brukara" på Aetat! Ettersom at det då kjem fleire utlendingar og teke jobbane fra oss... Men vist det er det du vil, må du gjerne stemme EU.. Er du redd for tollmurene, de kommer til og falle uansett. Og jeg er i anleggsbransjen, og vi er konkuranse utsatt som bare det. Men vi jobber bedre enn dem, og tar også noen jobber i utandet. Det er fri konkuranse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg