Boss Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Noreg trenge Bønder! Jepp, la nå endlig noreg få bønnene. De får finne seg et landområde også. Så blir det helt ok og være i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 men liten vits vis vi ikke har noen bønder heller da, har du møtt en bonde i dagens sammfunn med fem kyr? Jepp, en onkel i indre skjold.. Har selv nærmest vokst opp på en gård og synes det er litt trist når folk en kjenner må slutte med det en har drevet med i hele livet. Spørsmålet er ikke om Norge skal/skal ikke ha bønder... Bønder kommer det alltid til å være, men det som skjer er at gårdene slår seg sammen slik at de kan drive mer effektivt. Tidligere måtte en melke for hånd, nå er det roboter som gjør ALT ved de større gårdene... Og da kan en bonde idag klare noe 10 bønder klarte til sammen igår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 6, 2005 Forfatter Share Skrevet November 6, 2005 Spynorsk som det heter, er en oppdiktet dialekt som en gærning ved navn Aasen snekret sammen. Dialektene som han "laga" nynorsk ut fra, er basert på gammelnorsk. Grunnen til at han brukte dialekter til folk fra avsides plasser, var at dei ikkje var så lett påverklege som dei som budde i byane... Menmen... eg lika å kalla meg NORSK og ikkje DANSK... men det er sef opp til kvar enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Som du sikkert vet, så har Danskene eget språk. Og ja, vi har hatt felles styre og stell i mange år, men vi lå undes Sverige også, vi prater da ikke svensk for det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Men norsk i dag er da vitterlig enten en blanding av dansk og svensk med en lokal tilpasning...eller en slags blanding av mange ymse dialekter (inkl. bergensk som gramatisk er noe for seg selv) kunstig blandet sammen til et slags kvasi-språk... som ingen egentlig snakker 100 %... eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 6, 2005 Forfatter Share Skrevet November 6, 2005 Det er greit nok.. Men alle veit at bokmål stammer fra dansk, og at nynorsk er det gamle "norske språket". Derfor ser eg på det som om at nynorsk er det norske språket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Det er greit nok.. Men alle veit at bokmål stammer fra dansk, og at nynorsk er det gamle "norske språket".Derfor ser eg på det som om at nynorsk er det norske språket. Men det er ikke korrekt at nynorsk er "det" gamle norske språket. Vi er enige om at dansk og svensk ikke er "det" gamle norske språket, men dagens nynorsk er beviselig et konstruert språk og jeg vil gå så langt som å si at nynorsk er et konstruert politisk språk. Ivar Åsen var en nasjonalist på sin hals og ønsket å distansere Norge fra Danmark gjennom språket. Problemet var at han egentlig ikke hadde et "levende" språklig fundament å gå ut fra...ergo mikset han mange dialekter sammen (et politisk akseptabelt kompromis) og mente at det var en brukbar sum av mange ulike lokale norske dialekter. Esperanto er et lignende forsøk på et slags felles verdens språk...populært i en overgang på 70-tallet, men nesten helt glemt i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 men liten vits vis vi ikke har noen bønder heller da, har du møtt en bonde i dagens sammfunn med fem kyr? Jepp, en onkel i indre skjold.. Har selv nærmest vokst opp på en gård og synes det er litt trist når folk en kjenner må slutte med det en har drevet med i hele livet. Spørsmålet er ikke om Norge skal/skal ikke ha bønder... Bønder kommer det alltid til å være, men det som skjer er at gårdene slår seg sammen slik at de kan drive mer effektivt. Tidligere måtte en melke for hånd, nå er det roboter som gjør ALT ved de større gårdene... Og da kan en bonde idag klare noe 10 bønder klarte til sammen igår. jaja, skjønne den, men alle bønder`n har no ikke kyr heller da, folk driver jo med sauer og diverse andre rare dyr... har no ikke sett en robot som sanker inn kyr eller sauer, men sef. alt må jo rustes opp til og bli konkuransedyktig.. ang tankegang, hva er rart med den.. pusset opp fjøset hjemme til vinterlagring av bil, og lagde meg ett fint verksted som jeg kan skru i når jeg er hjemme... må gjøre det beste av ting, ikke være en j... pessemist.. vis du vil stå ute og skru om vinteren, lykke til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SanMiguel Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 jeg mener at de som synes bønder kan finne seg ett nytt landeområde, skulle vel ha levd for 30 - 40 år siden.. da var det svært å være bonde og damene ville helst gifte seg med menn som drev gårder og hadde jordbruk eller skog uansett mengde.. det er ikke så lenge siden dette var realitet.. Kan være smart å ta vare på det man har samtidig som landet utvikler seg. Folk flest tenker ikke på utvikling men nedlegging. det er ikke bra for MANGE folk. Det er tross alt noe de liker å drive med. IKke bare en jobb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Ja, en subsidiert hobby. ellers så er det mange bønder som har skog, og selger unna til hytte tomter. For de det er mere kroner i det, så krona rår hos bøndene også, eller??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 6, 2005 Forfatter Share Skrevet November 6, 2005 Det er greit nok.. Men alle veit at bokmål stammer fra dansk, og at nynorsk er det gamle "norske språket".Derfor ser eg på det som om at nynorsk er det norske språket. Men det er ikke korrekt at nynorsk er "det" gamle norske språket. Vi er enige om at dansk og svensk ikke er "det" gamle norske språket, men dagens nynorsk er beviselig et konstruert språk og jeg vil gå så langt som å si at nynorsk er et konstruert politisk språk. Ivar Åsen var en nasjonalist på sin hals og ønsket å distansere Norge fra Danmark gjennom språket. Problemet var at han egentlig ikke hadde et "levende" språklig fundament å gå ut fra...ergo mikset han mange dialekter sammen (et politisk akseptabelt kompromis) og mente at det var en brukbar sum av mange ulike lokale norske dialekter. Esperanto er et lignende forsøk på et slags felles verdens språk...populært i en overgang på 70-tallet, men nesten helt glemt i dag... Island's språk verte jo sett på som det gamle språket til Noreg. Men det som var med Ivar Aasen var at han ville reise til plasser som ikkje var "så" veldig sterkt påverka av at danmark hadde hatt herredøme her i Noreg. Kva plass er jo betre å reise til då enn avsidesliggane plasser? Etter det eg har lært på vgs er at han laga eit språk ut fra dei orda som vart mest brukt på slike avsidesliggande plasser. Men det er sef ikkje ein nøyaktig kopi av det gamle språket, men det var så nært han kunne komme. Det eg meiner er at nynorsk er "Norsk" og at bokmål er "Dansk". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Om Norge trenger bøndene må være det dummeste spørsmålet noensinne. Når du sikkert daglig spiser din hamburger. Hvem tror du det det da er som skaffer råvarene til maten? Kjøttet i butikkene, grønnsakene, korn/havre. Hva skulle vi spist visst vi ikke hadde bønder? Selvfølgelig må vi ha det! "Uten bonden vil byen dø" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 6, 2005 Forfatter Share Skrevet November 6, 2005 Ja, en subsidiert hobby.ellers så er det mange bønder som har skog, og selger unna til hytte tomter. For de det er mere kroner i det, så krona rår hos bøndene også, eller??? Det er eit fåtall av bønder som har hyttetomter som er attraktive, men dei som har det får ikkje så mykje for tomta. Ser på naboen til bestemora mi, om sommaren får han rundt 200 lamb, han har rundt 50 kuer og ein del andre div dyr. Til og med han har ein jobb i tillegg for å klare seg. Så det må vere ganske store garder for at det skal lønne seg å vere bonde i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SanMiguel Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Ja, en subsidiert hobby.ellers så er det mange bønder som har skog, og selger unna til hytte tomter. For de det er mere kroner i det, så krona rår hos bøndene også, eller??? jepp.. men skogen vokser vel ikke så fort som korn og poteter gjør det? De bøndene som var store med kun jordbruk på 70-tallet taper nå mot bønder som i tillegg har skog. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå