Gå til innhold

Trenger Noreg bønder?

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

du skal ha ca 3000 dekar med korn for å få en bra årslønn hvis du ikke bor alene på gård'n og spiser kneip og leverpostei

og ca 1000 dekar med poteter.. eller 1500..

men i tillegg til skog og kyr\griser\sau\ så blir det ikke så ille..

men dette koster jo å drive..

utregnet timeslønn til en bonde med 1500 dekar korn og en hau gris, blir på ca 50 kr timen.. altså.. ikke alfor mye i forhold til arbeidstid..

Ikke rart bønder blir forbanna over jordbrukspolitkken her til lands, om alt skal legges ned.. mye arbeid er lagt ned over flere tiår hos de fleste som driver med dette..

de fleste her hadde nok ikke likt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Island's språk verte jo sett på som det gamle språket til Noreg. Men det som var med Ivar Aasen var at han ville reise til plasser som ikkje var "så" veldig sterkt påverka av at danmark hadde hatt herredøme her i Noreg. Kva plass er jo betre å reise til då enn avsidesliggane plasser?

Etter det eg har lært på vgs er at han laga eit språk ut fra dei orda som vart mest brukt på slike avsidesliggande plasser.

Men det er sef ikkje ein nøyaktig kopi av det gamle språket, men det var så nært han kunne komme.

Det eg meiner er at nynorsk er "Norsk" og at bokmål er "Dansk".

Islandsk har mer til felles med gammel-nordisk (old-norse) som er det germanske språket som islandsk, færøysk, norsk, svensk, dansk, tysk, nederlandsk og gammel-saxisk (engelsk/skotsk og den lokale dialekten på Shetland) stammer fra enn med dagens nynorsk. Jeg har faktisk hørt enkelte dialekter her på Jylland som virker mer autentiske enn nynorsk i relasjon til gammel-nordisk enn nynorsk er i dag. Bokmål er heller ikke spesielt likt dagens dansk...man kan selvfølgelig høre at mye er likt, men både setningsoppbyggingen og gramatikken er vesentlig forskjellig. Som nordmann består man ikke en danskeksamen uten videre med mindre man ikke har dyptgående kjennskap til riksmål anno 1950... :lol:

En liten digresjon...noen som husker Stein Eriksen ? Han vant bl.a gullmedalje i storslalom da det var vinterolympiade i Oslo i 1952. Da det var vinterolympiade på Lillehammer i 1994 så jeg et intervju på TV med ham og hans norsk virket som et slags konservert riksmål anno 1950... :D

steineriksen.gif

http://www.steinlodge.com/

http://www.steineriksen.com/

http://www.deervalley.com/groups-and-ba ... riksen.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bøndr i Norge trenger subsidier for å overleve, er vel et tegn på at vi ikke trenger bønder? Hadde vi trengt bønder, hadde vel ting blitt lagt bedre til rette for de? Dessuten, hvor mange bønder idag har ikke bijobber. Mange er jo bonde på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder ditt og bønder datt...

Her var det mange meninger ute å går.. Men når du skal diskutere en sak, så er det viktig å vite hva man snakker om, og det er det noen her som ikke vet. Er du født og oppvokst i Oslo, så er det stor sansynlighet for at du ikke vet så mye om drift av en gård.

Og alle bønder får selvsagt subsidier, det er bare å si hva du vil ha, så får du det og gjerne litt til....... Skatte fordeler får vi også vettu, bare å skrive av det ene og det andre......

Ja jeg er bonde, født og oppvokst på gård. Og jeg kan egentlig ikke forstå at flere ikke vil bli bønder.

Dagens tradisjonelle gårdsdrift er ikke særlig lønnsom, men det er bare å tenke litt annerledes, så har selv en liten gård kjempe potensiale. Men dette krever selvsagt egeninnsats og mye jobbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett par ting her som eg må få ut:

- Hvorfor finnes det ingen "byfolk" som repekterer nynorsken?? Setter seg helt på bakbeian hvis de får utlevert skriv eller dokumenter på nynosrk. "Fårstår det ikke". Tenk om vi skulle gjort omvendt da. Må nå gå an å vise litt velvilje. Selv klarer eg helt fint både å forstå og utrykke meg helt klart på begge målførene.

- Bønder bør heller ikkje bli brukt som ett nedsettende ord. Voks nå opp. Det viser bsre trangsynheten til de som fremlegger påstanden. Selv bor eg 35 min kjøring i fra tjukkeste Bergen sentrum. Men det er ikkje langt inn mot byen eg skal bevege meg før eg finner noen drabantbykonger som faktisk helt fullt og ærlig tror at alle ungdommer på Sotra kjører 240, drikker store mengder HB hver helg, bor på gård, er kjærest med noen i slekten, sloss som f*** på hver fest og alltid går i dongeribukse og klogger.

- Identiteten til Norge er hovedsaklig bygd opp på "landet" og. Det er særnorske ting som å ha en gård i 45 graders helling langt inne i en fjord eller oppe på ett fjell som har gjort oss til de vi er i dag. Det er i distriktene særpreget, verdiene og folkesjelen i stor grad er skapt. Selvfølgelig har det skjedd ting i byene og. Og vi hadde i det moderene samfunn ikkje klart oss uten byene og de typene innbyggere vi har der. Det har med mangfold å gjøre.

Men eg synes at folk fra tettere befolkede plasser viser mindre repekt og foratåelse ovenfor de som kommer fra grisgrendte strøk enn omvendt. Noe som eg igjen tror har med innsikt å gjøre. Eg vet mye bedre hvordan ett bysammfunn fungerer enn de vet hvordan vi har det "her ute". Og det har sine årsaker. Eg er oftere i byen enn de er på landet, for de har ikkje behov for det.''

Men alt bunner i at vi må vise større forståelse for hverandre. Enten man bor her eller det. For Norge er ett stort land sett i forhold til innbyggere og da trenger vi alle typer innbyggere for å kunne opprettholde det norske samfunn som det er................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandsk har mer til felles med gammel-nordisk (old-norse) som er det germanske språket som islandsk, færøysk, norsk, svensk, dansk, tysk, nederlandsk og gammel-saxisk (engelsk/skotsk og den lokale dialekten på Shetland) stammer fra enn med dagens nynorsk. Jeg har faktisk hørt enkelte dialekter her på Jylland som virker mer autentiske enn nynorsk i relasjon til gammel-nordisk enn nynorsk er i dag. Bokmål er heller ikke spesielt likt dagens dansk....

Hehe! :lol:

Kan du vennligst skrive litt mer norsk (les:forståelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere skjer med Norge dersom bøndene mister livsgrunnlaget sitt? Distriktsnorge blir en saga blott, alle flytter inn til storbyene og blir avhengig av sosialkontoret, storbyene som blir større og større kommer til slutt å ligne på en forstad i et østblokk land osv.

Jeg regner med det er en del her som liker norske jordbær. Hvem tror dere dyrker disse? Aksjemeglerne på Børsen som kobler av med hagestell etter jobb?

Hvis jeg noen gang får uendlig mye penger så skal jeg kjøpe opp 20 tomter i Holmenkollåsen å bygge hønsefarm som de innfødte ungdommene skal få sommerjobb på til foreldrenes store fortvilelse.

Jeg er ikke bonde, men deler bøndenes fortvilelse og er ellers ganske nasjonalistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandsk har mer til felles med gammel-nordisk (old-norse) som er det germanske språket som islandsk, færøysk, norsk, svensk, dansk, tysk, nederlandsk og gammel-saxisk (engelsk/skotsk og den lokale dialekten på Shetland) stammer fra enn med dagens nynorsk. Jeg har faktisk hørt enkelte dialekter her på Jylland som virker mer autentiske enn nynorsk i relasjon til gammel-nordisk enn nynorsk er i dag. Bokmål er heller ikke spesielt likt dagens dansk...man kan selvfølgelig høre at mye er likt, men både setningsoppbyggingen og gramatikken er vesentlig forskjellig. Som nordmann består man ikke en danskeksamen uten videre med mindre man ikke har dyptgående kjennskap til riksmål anno 1950... :lol:

Det norske språket som det er i dag, er dansk som er fornorsket. Mye av den samme grammatikken, setningsoppbyggingen og forstavelsene blir brukt. Det var språkstriden mellom Wergeland og Welhaven som la grunnlaget for norsk språk slik som det er i dag. Og mange sentrale samfunnsskikkelser på Wergelands tid mente at det var nettopp i fjelldalene at man fant gammelnorsk, og at det som ble snakket i byene var en blanding av dansk og norsk, jfr, Jonas Alton Hielm. Når det gjelder nynorsk har det alltid vært et politisk konstruert språk, ingen tvil om det. Noe som er litt artig, deler av språkmaterialet som Aasen samlet inn fra fjelldaler hadde faktisk kasus. Kan du si meg hvilket annet språk som en gang ble brukt i Norge som også hadde det? Og til dere som ikke er så glade i nynorsk; jeg var også slik. Mye av grunnen til det er at elever har 4-5 uker i året med nynorsk, og det skal visstnok holde? Nei, hvis det ikke satses ordentlig på nynorsk i skolen, så kan de heller bare kutte det ut. Men, det hele ordnet seg da jeg skulle skrive særoppgave om Tor Jonsson. Et par hundre sider med dikt og andre forskjellige typer tekster gjør underverker. :wink: Misnøyen mot nynorsk kommer ofte av en uvilje mot å lære det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske språket som det er i dag, er dansk som er fornorsket. Mye av den samme grammatikken, setningsoppbyggingen og forstavelsene blir brukt. Det var språkstriden mellom Wergeland og Welhaven som la grunnlaget for norsk språk slik som det er i dag. Og mange sentrale samfunnsskikkelser på Wergelands tid mente at det var nettopp i fjelldalene at man fant gammelnorsk, og at det som ble snakket i byene var en blanding av dansk og norsk, jfr, Jonas Alton Hielm. Når det gjelder nynorsk har det alltid vært et politisk konstruert språk, ingen tvil om det. Noe som er litt artig, deler av språkmaterialet som Aasen samlet inn fra fjelldaler hadde faktisk kasus. Kan du si meg hvilket annet språk som en gang ble brukt i Norge som også hadde det? Og til dere som ikke er så glade i nynorsk; jeg var også slik. Mye av grunnen til det er at elever har 4-5 uker i året med nynorsk, og det skal visstnok holde? Nei, hvis det ikke satses ordentlig på nynorsk i skolen, så kan de heller bare kutte det ut. Men, det hele ordnet seg da jeg skulle skrive særoppgave om Tor Jonsson. Et par hundre sider med dikt og andre forskjellige typer tekster gjør underverker. :wink: Misnøyen mot nynorsk kommer ofte av en uvilje mot å lære det også...

Gammel-nordisk tror jeg hadde 4 kasus og det samme har tysk i dag. På bokmål har vi ikke egentlig kasus, men dansk (og riksmål) har rester av kasus i bl.a formen "ham" som er akkusativform av "han". Vi bruker også uttrykkene "fjels", "hans", "landets" etc. som er er genetiv med s som ending (eieform). Det finnes også andre enkeltstående rester av kasus på bokmål/nynorsk. På dansk er det ganske mange eksempler på aktivt kasusbruk...spesielt i dialektene i det sydvestlige områdene av Jylland. De har faktisk også enkelte ord og uttrykk som stammer helt tilbake fra gamle saksiske dialekter. :wink:

Det moderne danske skriftspråket er i korrekt form relativt forskjellig fra bokmål. Vi har mange av de samme ordene, men setningsoppbygging og f.eks kommaregler er tildels helt annerledes. Jeg kan skrive korrekt dansk (etter seks år i Danmark) og vet at det er relativt store forskjeller når man går i dybden av gramatikken. En ting som slår meg er hvor lite presist bokmål er...hvorfor skriver vi f.eks "den bilen" ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ganske logisk att man ikke burde ha alle småbrukene da de trenger penger fra staten til å holde det gående. Burde vært samme regler for de som for alle andre mindre bedrifter....

Dette er verdens måte å fortelle att vi må utvikle oss. Det att vi har egne bønder gjør det og vanskelig for de i u-land å komme seg oppover "stigen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ganske logisk att man ikke burde ha alle småbrukene da de trenger penger fra staten til å holde det gående. Burde vært samme regler for de som for alle andre mindre bedrif"

Siden alle som har småbruk har jobb eller annen inntekt utenom gården, så er det nok ikke disse gårdene som mottar de store subsidiene. Disse gårdene blir drevet mer på hobby basis og ikke som en hovedinntekt.

Skal du leve av å være bonde, så må du drive stort. Og du vil som storbonde selvfølgelig utnytte alle muligheter du har for statlig støtte og andre goder. Det jo det samme som en mengde andre bedrifter også gjør.

Ikke kom å si at hvis du ( hvem som helst) hadde drevet et firma, og hadde hatt muligheten til å få støtte fra staten og diverse skattelette at du ikke hadde utnyttet dette......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...