marlao Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 klart norge treng bønder! Viss ikke byfolka vil drikke sur melk fra "hvem veit hvor ifra" og råtten ost etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Jeg er født og oppvokst på gård og trives meget godt med dette, gården er forholdsvis liten og vi stoppa gårdsdrifta for ca 10år siden pga det blei for mye utgifter og arbeid i forhold til det man fikk igjen! Så det lønner seg ikke i det hele tatt hvis man driver lite! Så nå har jeg 180kvm med verksted, det som pleide å være potetlager og kjølerom for grønnsaker har nå blitt verksted, lager og lakkboks! Men jeg tror alle som bor i byen og som er imot bønder og gårdsdrift (noe som er noe av det mest idiotiske jeg har hørt noen gang!!!!!!!!) hadde hatt gått av å komme seg vekk fra pc`n og byen og virkelig jobba litt på en gård og skjønt hva arbeid er!!! Jeg tror at bønder har det bedre enn de som stresser rundt i storbyene! har ikke no grunnlag for å si det, men det er bare noe jeg trur.... Det er jo for faen hele Norges historie og så masse tradisjoner som ligger bak! Og jeg skjønner ikke hvordan noen kan klare å si at man ikke trenger bønder og "ut med bøndene" og lignende utsagn! De som kommer med slike forbanna idiotiske utsagn vet faen ikke hva de snakker om!! Hva faen har vi gjort dere liksom????? Tror du biffen du spiser blir laga på en fabrikk i Oslo?? Tror den dårlige lufta i storbyene har skada dere litt, kom dere ut en tur i skogen og slapp litt av og tenk litt... Syns egentlig hele denne tråden er meningsløs... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xsess Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Er vel egentlig ganske logisk att man ikke burde ha alle småbrukene da de trenger penger fra staten til å holde det gående. Burde vært samme regler for de som for alle andre mindre bedrif" Siden alle som har småbruk har jobb eller annen inntekt utenom gården, så er det nok ikke disse gårdene som mottar de store subsidiene. Disse gårdene blir drevet mer på hobby basis og ikke som en hovedinntekt. Skal du leve av å være bonde, så må du drive stort. Og du vil som storbonde selvfølgelig utnytte alle muligheter du har for statlig støtte og andre goder. Det jo det samme som en mengde andre bedrifter også gjør. Ikke kom å si at hvis du ( hvem som helst) hadde drevet et firma, og hadde hatt muligheten til å få støtte fra staten og diverse skattelette at du ikke hadde utnyttet dette...... Du har rett. Vet ikke helt hvordan dette er, men ble det ikke bestemt att en del mindre gårder skulle subsidieres i større grad enn små bedrifter? Og er vel lettere å få "mølla til å gå" med en bedrift enn en gård uten noen form for subsidiering? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 For det første heter det NORGE.Og vi har mer enn nokk bønder i dette landet. Ja, det stemmer at det heiter NORGE... på BOKMÅL eller DANSK som me kan kalla det... Bokmål stamme jo ifrå dansk som du sikkert veit... På nynorsk heiter det NOREG.. og kor kjeme nynorsk ifrå?? veit du det?? Kva har du imot bønder? 'Nynorsk kommer i fra Ivar Aasen, som absolutt burde hatt noe mer fornuftig å gjøre enn å lage grautmål av et flott skriftsspråk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 flott at dette vart ein egen link!Jepp Norge treng bønder......Det er i distriktet at store deler av verdiskapninga i Norge skjer..... 'Vel... er vel i nordsjøen at verdiskapningen skjer. Overskuddet herifra blir subsidiert videre til bøndene for at de skal lage subsidierte matvarer, beskyttet gjennom høye tollmurer... Vet ikke om jeg kaller det positiv verdiskapning,.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 flott at dette vart ein egen link!Jepp Norge treng bønder......Det er i distriktet at store deler av verdiskapninga i Norge skjer..... 'Vel... er vel i nordsjøen at verdiskapningen skjer. Overskuddet herifra blir subsidiert videre til bøndene for at de skal lage subsidierte matvarer, beskyttet gjennom høye tollmurer... Vet ikke om jeg kaller det positiv verdiskapning,.... Ok, din kukkskalle.. skal alle bøndene i Norge bare slutte med det de gjør da? Hadde nok blitt trivelig her da ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 trenger Norge nordmenn kan dere like gjerne spørre dere.... mitt svar på det er JA! NFN!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 NFN?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Sikkert Norge for nordmenn.. Men Jarle, må si meg enig med deg. Jeg tror det er mye uvitenhet i byene. Selv er jeg ingen bonde, og har bodd hele mitt liv i byggefelt eller by, men min mor er født og oppvokst på gård, så jeg har vært en del på gård, og jeg bor nå langt uti skauen med madammen. Ikke på noen bondegård, men vi har en liten stall og noen hester/ponnier her. Må si det, bortsett fra grusveien og lang vei hjem på lørdagskvelden, er fantastisk herlig å bo her uti, og forstår godt at prisene på slike eiendommer som dette har skutt i været. Det er jo rett og slett fordi mange byfolk har begynt å søke mot steder som dette. De gir ro i sjelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grommern Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Norge trenger BØNDER!!!!! HATER sosser:P hadde det ikke vært for bøndene så hadde det ikke vært no mat i NOREG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 klart norge treng bønder! Viss ikke byfolka vil drikke sur melk fra "hvem veit hvor ifra" og råtten ost etc. Jeg liker generelt norske matvarer, men du har åpenbart ikke fått med deg at dagens distribusjon er meget effektiv...f.eks drikker mange tysk melk i Danmark og den er faktisk helt OK....og mye billigere. Store ord og dommedagsprofetier hjelper ikke mot dyktige konkurrenter...reformer og hardt arbeide er veien fremover... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Er selv vokst opp på gård. Den er nedlagt pga at det ikke var lønnsomt å drive den. Er vel enig i at man må akseptere at gårdsbrukene må bli større for å kunne bli konkuranse dyktige. Når gårdsbruk blir større må man drive mer effektivt. Dette koster penger. Mye penger. Ny moderne driftsbygning med utstyr koster fort mange milioner norske kroner. Hvem har råd til det? Effektiv drift der jeg kommer fra er uhyre vanskelig, kanskje noe man greier i Danmark eller på østlandet. Skal vi legge ned alle småbrukene i Norge må vi regne med å legge jordene brakk også. Det er ikke økonomisk for en bonde å kjøre milevis frem å tilbake mellom hver enkelt jordlapp. Det vokser fort igjen. Lurer på om fri konkuranse ville betydd kroken på døren , eller at mange fremdeles ville velge norske produkter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Men jeg tror alle som bor i byen og som er imot bønder og gårdsdrift (noe som er noe av det mest idiotiske jeg har hørt noen gang!!!!!!!!) hadde hatt gått av å komme seg vekk fra pc`n og byen og virkelig jobba litt på en gård og skjønt hva arbeid er!!! Jeg tror at bønder har det bedre enn de som stresser rundt i storbyene! har ikke no grunnlag for å si det, men det er bare noe jeg trur.... Det er jo for faen hele Norges historie og så masse tradisjoner som ligger bak! Og jeg skjønner ikke hvordan noen kan klare å si at man ikke trenger bønder og "ut med bøndene" og lignende utsagn! De som kommer med slike forbanna idiotiske utsagn vet faen ikke hva de snakker om!! Hva faen har vi gjort dere liksom????? Tror du biffen du spiser blir laga på en fabrikk i Oslo?? Tror den dårlige lufta i storbyene har skada dere litt, kom dere ut en tur i skogen og slapp litt av og tenk litt... Veldig enig med deg der Jarle! Er glad til tusen for at jeg bor på "landet" jeg. Fredelig og godt. Jeg er i Oslo omtrent hver helg i hele vinterhalvåret (jobber) og jeg kan ikke klare å tenkte for meg å klart å bodd der over lang tid. Det man får en leilighet i 3 etg uten heis i byen får man et mellomstort gårdsbruk her! Rolig og avslappende. GODT med plass. Noe som enkelte her burde har prøvd har jeg inntrykk av. Vi driver selv med litt korn. Ikke stort nok til å ha alt utstyr. Vi samarbeider da med en storbonde i nabolaget. Mye bytting av utstyr og hjelper hverandre. Dette er faktisk hverdagen for mange bønder. Korn er en deltidsvirksomhet, samtidig som fattern har vanlig jobb på siden. Så kom ikke her å si at bønder lever så forbanna godt økonomisk. Mange som har blitt proppa med litt feilpropaganda her tydligvis. Det beste er å faktisk oppleve det selv, se og forstå hvordan det fungerer. Først da kan man ta et berettiget standpunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlarelle Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Hvorfor Norge trenger bønder...? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109144 .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Norge trenger bønder ja, men trenger vi Oslo med omegn, det er jo så grusomt mye syting der nede, de liker jo Sverige, EU og alt som er unorsk bedre. Lurer på om svenskene vil bytte Oslo, Akershus, Vestfold og Østfols med Jämtland og Härjedalen, så får vi en 1,5 million mindre folk å dele oljepengene på Brannfakkel neeeida..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå