Jarle Skoftedalen Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Norge trenger bønder ja, men trenger vi Oslo med omegn, det er jo så grusomt mye syting der nede, de liker jo Sverige, EU og alt som er unorsk bedre.Lurer på om svenskene vil bytte Oslo, Akershus, Vestfold og Østfols med Jämtland og Härjedalen, så får vi en 1,5 million mindre folk å dele oljepengene på Brannfakkel neeeida..... hehe.. jævli bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg er ikke spesielt imponert over EU konstruksjonen slik den er i dag, men dere får det nesten til å høres ut som om man har det for jævlig hvis man bor i f.eks Danmark...og det kan jeg underskrive på at ikke er korrekt. Atlarelles eksempel forteller meg følgende: ...Smithfield Foods er et amerikansk selskap og verdens største produsent av bl.a svinekjøtt. Selskapet har produksjonsanlegg i bl.a Polen (der bildet er tatt) og at de valgte nettopp Polen er ikke tilfeldig. Ekstremt billige produksjonskostnader og et lite regulert marked med et tildels manglende lovverk etter kommunismen er årsaken. EU har på det kraftigste kritisert forholdene i Polen mange ganger og det går nesten ikke en dag uten at store partier med matvarer fra landet blir kassert og destruert i resten av EU. Å rette baker for smed er med andre ord ikke et bidrag for å bringe diskusjonen fremover. GeRo...du er vel klar over at Sverige er medlem av EU ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 klart norge treng bønder! Viss ikke byfolka vil drikke sur melk fra "hvem veit hvor ifra" og råtten ost etc. Jeg liker generelt norske matvarer, men du har åpenbart ikke fått med deg at dagens distribusjon er meget effektiv...f.eks drikker mange tysk melk i Danmark og den er faktisk helt OK....og mye billigere. Store ord og dommedagsprofetier hjelper ikke mot dyktige konkurrenter...reformer og hardt arbeide er veien fremover... Er melka så dyr i Norge da mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 klart norge treng bønder! Viss ikke byfolka vil drikke sur melk fra "hvem veit hvor ifra" og råtten ost etc. Jeg liker generelt norske matvarer, men du har åpenbart ikke fått med deg at dagens distribusjon er meget effektiv...f.eks drikker mange tysk melk i Danmark og den er faktisk helt OK....og mye billigere. Store ord og dommedagsprofetier hjelper ikke mot dyktige konkurrenter...reformer og hardt arbeide er veien fremover... Er melka så dyr i Norge da mener du? Spørsmålet er etter min mening ikke om melken i Norge er dyr, men om den er for dyr. Jeg vet ikke om melken er for dyr i Norge, men alle lukkede markeder har generelt en tendens til å utvikle monopoler og karteller. Min refleksjon går mest på at når det er mulig å selge fersk norsk fisk i EU er det selvfølgelig også mulig å selge f.eks frisk tysk melk i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Har hvert og tittet/ handlet på Tyske Lidl, var vel nesten ikke et Norsk merke der. Stort sett bare Tyske, og mye billigere til tross for frakten opp hit. Maten var god også den, de lever jo godt i Tyskland også. Dere spiser vel maten der dere også, når dere er på ferie??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg liker generelt norske matvarer, men du har åpenbart ikke fått med deg at dagens distribusjon er meget effektiv...f.eks drikker mange tysk melk i Danmark og den er faktisk helt OK....og mye billigere. Store ord og dommedagsprofetier hjelper ikke mot dyktige konkurrenter...reformer og hardt arbeide er veien fremover... Hardt arbeid er veien framover. Eg vil no sei det at det er bøndene som arbeide mest i forhold til lønna dei får. Hadde bøndene fått vanleg timelønn, så hadde dei fleste bøndene i Noreg vært millionæra! Spørsmålet er etter min mening ikke om melken i Norge er dyr, men om den er for dyr. Jeg vet ikke om melken er for dyr i Norge, men alle lukkede markeder har generelt en tendens til å utvikle monopoler og karteller. Min refleksjon går mest på at når det er mulig å selge fersk norsk fisk i EU er det selvfølgelig også mulig å selge f.eks frisk tysk melk i Norge. Om Norsk mjølk er for dyr? Mjølka i noreg er vel billig i forhold til kva me tener. Dei tena dårlegare enn oss i Tyskland, og kanskje derfor e mjølka der billegare enn våres og? Grunnen til at Tysk mjølk er billegare i Noreg enn norsk mjølk har vel kanskje noko med kvalitet å gjera. Dessuten så er det jo staten som tar det meste av det mjølka kostar uansett i form av avgifter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg liker generelt norske matvarer, men du har åpenbart ikke fått med deg at dagens distribusjon er meget effektiv...f.eks drikker mange tysk melk i Danmark og den er faktisk helt OK....og mye billigere. Store ord og dommedagsprofetier hjelper ikke mot dyktige konkurrenter...reformer og hardt arbeide er veien fremover... Hardt arbeid er veien framover. Eg vil no sei det at det er bøndene som arbeide mest i forhold til lønna dei får. Hadde bøndene fått vanleg timelønn, så hadde dei fleste bøndene i Noreg vært millionæra! Spørsmålet er etter min mening ikke om melken i Norge er dyr, men om den er for dyr. Jeg vet ikke om melken er for dyr i Norge, men alle lukkede markeder har generelt en tendens til å utvikle monopoler og karteller. Min refleksjon går mest på at når det er mulig å selge fersk norsk fisk i EU er det selvfølgelig også mulig å selge f.eks frisk tysk melk i Norge. Om Norsk mjølk er for dyr? Mjølka i noreg er vel billig i forhold til kva me tener. Dei tena dårlegare enn oss i Tyskland, og kanskje derfor e mjølka der billegare enn våres og? Grunnen til at Tysk mjølk er billegare i Noreg enn norsk mjølk har vel kanskje noko med kvalitet å gjera. Dessuten så er det jo staten som tar det meste av det mjølka kostar uansett i form av avgifter... Jeg skrev da vitterlig at reformer og hardt arbeide er veien fremover... og med det mener jeg at mange bønder (og andre konkurranseutsatte næringer) i Norge også i fremtiden må erkjenne at omstruktureringer, nedleggelser, omskoleringer, sammenslåinger (altså hardt arbeide) kommer til å høre til dagsordenen. Det er ingen vei utenom...og på samme måte må jeg erkjenne at mange fremtidige IT-oppdrag kommer til å bli utført i Øst-Europa, India/Pakistan og Afrika. Vi må alle være forberedt på stadige forandringer og tilpasninger...ingen ting står stille i en global økonomi...og derfor er det så viktig å skue utover, være kreativ og bedre enn konkurrenter i den samme bransjen... Mengden av arbeidstimer står i dagens samfunn ikke i forhold til fortjent eller ufortjent lønn. En internasjonal kjent fotballspiller jobber neppe så mye at han "fortjener" f.eks 25 millioner kroner i årslønn...det handler om markedskrefter og økonomisk potensiale. I dag er det lite økonomisk potensiale i å ha en kubesetning, men derimot et stort potensiale å kunne sparke en ball...og selvfølgelig er dette ikke rasjonelt...det er bare slik det er. Det er ikke logisk å si som produsent av en vare i et åpent marked at varen er billig i forhold til hva man tjener. Du setter i prinsippet tæring før næring...eller bedriver tenkt planøkonomi. I en markedsøkonomi gjelder prinsippet om at et overskudd = inntekter - kostnader. Du kan jo prøve å selge en liter melk for f.eks 30 kroner for så se hvor mange liter melk du får solgt. Hvis salget går dårlig er enten prisen for høy eller kvaliteten på melken for dårlig. Jeg er klar over at bl.a senterpartiet har frontet synspunktet om at bøndene i Norge skal ha en garantert minstelønn som står i forhold til en industriarbeider lønn, men dette er ikke mulig hvis man samtidig ønsker en fri konkurranse og frie priser. Hvordan vet du at tysk melk ikke holder en like god kvalitet som norsk melk ? Hvis du kan dokumentere påstanden bør du snarest kontakte Norges Bondelag så de på saklig vis kan innformere oss alle om hva vi risikerer ved å kjøpe tysk melk... Din siste påstand om at staten er ansvarlig for store deler av melkeprisen i form av avgifter er korrekt...og tilsvarende er det med nesten alt annet også. Noen kaller fenomenet for omfordeling av godene og andre inkl. meg selv kaller fenoment for maffiavirksomhet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 8, 2005 Forfatter Share Skrevet November 8, 2005 flott at dette vart ein egen link!Jepp Norge treng bønder......Det er i distriktet at store deler av verdiskapninga i Norge skjer..... 'Vel... er vel i nordsjøen at verdiskapningen skjer. Overskuddet herifra blir subsidiert videre til bøndene for at de skal lage subsidierte matvarer, beskyttet gjennom høye tollmurer... Vet ikke om jeg kaller det positiv verdiskapning,.... Kva kallar du positiv verdiskapning da? Alt som ikkje har med utkantnoreg ???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg skrev da vitterlig at grunnen til at tysk mjølk er billegare enn norsk hadde KANSKJE noko med kvalitet å gjera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 Jeg skrev da vitterlig at grunnen til at tysk mjølk er billegare enn norsk hadde KANSKJE noko med kvalitet å gjera. OK...men det kan imidlertid tolkes som om du insinuerer at så rent faktisk er tilfellet. Det er jo selvfølgelig mulig at den tyske melken er dårligere enn den norske (jeg vet det ikke), men med tanke på de strenge kravene som gjelder for salg av ferskvare i bl.a Norge og Danmark er det heller tvilsomt. Stordriftsfordeler, et enormt marked (bare i Tyskland bor det over 60 millioner mennesker), relativt smidige distribusjonsløsninger og et beskyttet (historisk) nordisk marked er nok forklaringer på hvorfor den tyske melken er billig. En liten digresjon: Nederland er i dag europas største produsent av blomster (ikke planter), men for 25 år siden var Danmark faktisk den største produsenten. Konkurransen var imidlertid hard og de danske produsentene krevde subsidier fra staten som en kompensasjon for høye drivhusomkostninger, høye lønninger og lange distribusjonskanaler. Nederlenderne gikk den motsatte veien og rasjonaliserte driften (omstruktureringer, nedleggelser, omskoleringer, sammenslåinger etc. - hørt den før ?) så de kunne klare å produsere uten statlige subsidier. Du kan jo tenke deg hvordan det gikk med de danske blomsterprodusentene når den danske staten ble anklaget for proteksjonisme og markedsmanipulasjon. Subsidiene ble redusert kraftig over noen år, men de danske produsentene klarte allikevel ikke å tilpasse seg de nye markedsforholdene bl.a pga. en lite rasjonell drift og gammeldags utstyr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 Så du mener altså vi skal gi opp alt som heter gårdsdrift og heller importere det vi trenger? hvordan tror du det da blir på landet? da blir det ingen jobber, og folk MÅ flytte til byene og hva skjer da med arbeidsledigheten?? den synker nok ikke hvertfall.... Og hva er positivt med å bo i en storby?? Hvis staten har problemer med å gi de som trenger det den støtten de må ha så burde de ta en kikk på hva de egentlig bruker alle pengene på... Og til dere som tror at bønder får så jævli mye subsidier så er det bullshit! Kjenner mange som MÅ ha en annen jobb for å få mat på bordet, vi måtte det... Og vi MÅ ha subsidier og støtte til mindre bedrifter og vi MÅ ha beskyttende regler for at landet skal fungere nå! ellers kommer utenlandsk arbeidskraft og overtar eks enterpenørfaget helt! Og industri blir lagt ned i Norge til fordel for utenlandske lavkostland der arbeiderne jobber for under 15kr timen... Min arbeidplass blir lagt ned nå akkurat på grunn av dette! Noen har kanskje hørt om Norske Skog Union i Skien? Vi går med ca 100millioner i overskudd hvert år, i år er det 92 millioner i overskudd etter tredje kvartal! Vår fabrikk i Skien bidro med 25% av konsernets overskudd i Europa! Men vi blir lagt ned pga billigere arbeidskraft i Kina.. denne utviklinga er skremmende! Om jeg må betale mer for en vare for å sikre norske arbeidsplasser så gjerne det! Hvis man ser på ting i perspektiv så er det ikke sikkert at vi betaler en større prosentandel av lønna vår på mat enn de gjør i Tyskland.. og vi er verdens beste land å bo i sånn som tinga er NÅ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 flott at dette vart ein egen link!Jepp Norge treng bønder......Det er i distriktet at store deler av verdiskapninga i Norge skjer..... 'Vel... er vel i nordsjøen at verdiskapningen skjer. Overskuddet herifra blir subsidiert videre til bøndene for at de skal lage subsidierte matvarer, beskyttet gjennom høye tollmurer... Vet ikke om jeg kaller det positiv verdiskapning,.... Kva kallar du positiv verdiskapning da? Alt som ikkje har med utkantnoreg ???? Det var vel helst en kommentar satt litt på spissen for å sprite opp diskusjonen litt... Klart Norge trenger bønder, men det at bøndene står for største delen av verdiskapningen er feil. Og jeg skjønner ikke hva som er så forferdelig med tysk, svensk, dansk, melk. Den er like god som den norske, og de overlever i de landene, så den er ikke dødelig heller. At alle norske jordbruksprodukter er så mye bedre enn alle andres, er en stor misforståelse. Alle andre næringer i Norge må konkurrere med utlandet, og prisene må være konkurransedyktige. Bøndene er beskyttet gjennom tollmurer som gjør at vi som forbrukere får dyrere mat, og dårligere utvalg. Nå tar nok Reitan og Hagen også for høy pris for videresalget var varene, men de er ikke alene... Bøndene får subsidier i bøtter og spann for å kunne opprettholde sin virksomhet for at vi i det hele tatt skal kunne ha bønder i dette landet. Det kan man være uenig eller enig i. Jeg er helt enig i at det er flott for kulturen og landet at man har bondegårder som fortsatt er i gang, men til hvilken pris??? Trengs disse pengene bedre andre steder i samfunnet??? Norge har ikke akkurat de beste forutsetningene for jordbruk, (bortsett fra østlandet). Er det ikke bedre at man stimulerer til at andre næringer gror frem i grisgrendte strøk, enn å subsidiere en haug med bønder. Det finnes mange eksempler på gode bedrifter, som ligger i utkantnorge, som drives bra, har et bra produkt og som selger masse. Ekornes er ett eksempel på dette... Bøndene må slutte å klage, og begynne å tenke nytt, akkurat som andre bedrifter som plutselig får konkurranse fra utlandet. Dessverre forsvinner nok en del av subsidiene over tid. Jeg har lite tro på at de blir opprettholdt i fremtiden. Presset i fra EU, og spesielt i fra den 3 verden der de trenger ett marked for å selge sine produkter, blir større og større. Hva er vel en bedre metode for å hjelpe fattige land, enn å la de få slippe til på vårt marked med sine produkter. Da kan de selv stå for sin egen verdiskapning. Derfor tror jeg bønder får større konkurranse i fremtiden og må tenke nytt for at de skal overleve. Og det tror jeg de får til. TK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 på hvilket grunnlag kan du si at bøndene får subsidier i bøtter og spann?? vi klarte ikke å dirve gården med de prisene som var på korn, poteter og gulrøtter.... Måtte refinanseriere lånet for å beholde gården, den kom på tvangssalg og vi måtte kjøpe den tilbake! Så ikke kom hit og si det er lett å være bonde!!! Men vi klarte det vi, men har ikke akkurat levd fett liksom... Alt er bedre nå, men ettersom nå også arbeidsplassen til meg, moren min og faren min blir lagt ned så er jeg meget engasjert i denne saken om å få beholde industri, gårdsbruk og arbeidskraft i Norge, er det bare meg som ser at mer og mer av dette sklir bort og utenlandske aktører kommer inn og overtar markedet??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 på hvilket grunnlag kan du si at bøndene får subsidier i bøtter og spann?? vi klarte ikke å dirve gården med de prisene som var på korn, poteter og gulrøtter....Måtte refinanseriere lånet for å beholde gården, den kom på tvangssalg og vi måtte kjøpe den tilbake! Så ikke kom hit og si det er lett å være bonde!!! Men vi klarte det vi, men har ikke akkurat levd fett liksom... Alt er bedre nå, men ettersom nå også arbeidsplassen til meg, moren min og faren min blir lagt ned så er jeg meget engasjert i denne saken om å få beholde industri, gårdsbruk og arbeidskraft i Norge, er det bare meg som ser at mer og mer av dette sklir bort og utenlandske aktører kommer inn og overtar markedet??? Er enig med deg. Skjønner deg godt. Men det er ikke til å stikke under en stol at bøndene får subsidier. Men de trenger det for å kunne overleve med de prisene som er, som du sier. Spørsmålet er jo om man er enig i denne politikken eller ei. Spesielt den tredje verden, altså verdens fattigste land, har behov for noen å selge sine produkter til. Det eneste de har å selge er jordbrukprodukter. De har ikke olje som vi har. De får ikke subsidier som bøndene i Norge får. De får ingenting. Det eneste som kan få dem opp av gjørma er å ha noen å selge produktene sine til. Dette går da på bekostning av norske bønder. Er enig med deg at man må beholde industri og arbeidsplasser i Norge, og skjønner godt at du er engasjert.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 ja, er enig med deg at noen må tape har, sånn er det alltid! Men vi har ikke olja for alltid og hva gjør vi når all industri er flyttet ut og vi ikke lenger har noe jordbruk, da blir vi nødt til å importere alt vi trenger, men for hvilke penger? skattepenger? nei, for de inntektene staten idag har på skatter og avgifter vil synke når arbeidplaser forsvinner her og kjøpekraften svekkes... hvis jeg er egoistisk nok så kan jeg si at jeg gir jo faen i det, for det er sikkert neste generasjon så får føle det på kroppen, for olja holder endel år til... Men dette er jo ingen langsiktig måte å tenke på... Jeg tror egentlig at det kommer til å fungere, men er virkelig skremt over mange tankeløse innlegg i denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå