Gå til innhold

Bensin eller diesel ?


Fredrik
 Share

Bensin eller diesel ?  

79 stemmer

  1. 1. Bensin eller diesel ?

    • E61 523i
      33
    • E61 520d
      47


Anbefalte innlegg

Som en forlengelse av diskusjonen "Valget mellom diesel og bensin!" og etter forslag fra bmwdude_1...har dere nå muligheten til å finne ut hva forumdeltagerne samlet mener om diesel og bensinmotorer. Jeg har for å gjøre avstemningen litt enklere valgt ut modellene E61 523i og E61 520d fordi prisen på disse to modellene ikke er så forskjellig i standardutførelse (hhv. 532000,- og 491000,-).

Modellenes motorer er forskjellige...523i har en rekkesekser på 2,5 liter, 230 Nm ved 3500 rpm og 177 Hk ved 5800 rpm. 520d har en firer på knapt to liter, 340 Nm ved 2000 rpm og 163 Hk ved 4000 rpm.

Drivstoff forbruket er gjennomsnitlig 0,87 liter/mil for 523i og 0,61 liter/mil for 520d.

523i klarer 0-100 Km/t på 8,8 sekunder og har en topphastighet på 227 Km/t. 520d klarer 0-100 Km/t på 8,9 sekunder og har en topphastighet på 218 Km/t.

Diskusjonen:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0

Hvis du skulle kjøpt en ny BMW 5-serie i dag (E60/E61)... ville du da kjøpt en med en dieselmotor eller en med en bensinmotor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg valgte i dette tilfellet E61 520d, men jeg ser nå at situasjonen kan være annerledes hvis man fokuserer på noen andre relevante motoralternativer...og at en halv million kroner ikke er en begrensning (ref. diskusjonen).

Forskjellen i pris (standardutførelse) mellom sammenlignbare modeller (E61):

523i (532000) - 520d (491000) = 41000 i 520d´s favør.

525i (602000) - 525d (573000) = 29000 i 525d´s favør.

530i (719000) - 530d (706000) = 13000 i 530d´s favør.

Man ser altså at differansen blir mindre og mindre i relasjon til at de aktuelle modellene blir mer kostbare. Mon ikke en 530d med 520 Nm ved 2000 rpm og 231 HK ved 4000 rpm frister litt mer enn en 530i med 300 Nm ved 2500 rpm og 258 HK ved 6600 rpm... spesielt når den koster 13000 kroner mindre... :wink:

530d - 0-100 Km/t på 6,9 sekunder, toppfart 244 Km/t og 80-120 Km/t (4. gear) på 5,1 sekunder. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,7 liter/mil.

530i - 0-100 Km/t på 6,6 sekunder, toppfart 250 Km/t og 80-120 Km/t (4.gear) på 6,9 sekunder. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,92 liter/mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte (i dette tilfellet) dieselen av den enkle grunn at der får man BÅDE mer krefter og lavere drivstoffkostnader.

Med det mener jeg såklart at man da skaffer seg en aldri så liten chip, og havner nærmere 200hk. I tillegg har man da fortsatt 35.000,- å velge ekstrautstyr for (eller beholde i lommeboka) før man er på samme pris som 523i'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 530d trekker jo fjell, og mye mer hyggelig møte på bensinstasjonen. :wink:

Joda..535d trekker fjell, men er den virkelig verdt 111000 kroner mer enn en 530d ? :?

for dei fleste så er 111.000,- masssse peng! Så svaret mitt er nei ...det er den ikkje verd.

Så er det sikkert ein anna sak at dei som kjøper desse bilane ikkje må snu på kvar krone.... så då er det kanskje vert det like vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...