Gå til innhold

Hvor kommer denne slakken i drivverket fra?? (E34)


Psyfoon
 Share

Anbefalte innlegg

Har en slakke en eller annen plass i drivverket på min 1995 525td (man.gir). Bilen har rullet 197.000km og alle servicer er fulgt.

En eller annen plass i drivverket er det en ganske stor slakke, som irriterer meg. Symptomene er slik: Ved alle hastigheter (spesielt ved lave) vibrerer girstanga temmelig mye når clutchen er inne og bilen ruller. Forekommer både i fri og når bilen står i gir. Slakken merkes ved giring, hvis man ikke er veeeeldig myk på clutchen, dette gjelder særlig lavere gir (det smeller/klonker når man girer, særlig FRA første gir på alle andre turtall enn rundt 1500 o/min, forsterkes i oppoverbakker). Ved veldig lite gasspådrag i alle gir, rundt "balansepunktet" på gassen, begynner girstanga å vibrere meget hurtig og man hører denne "klunke/hakkelyden".

Lydene synes å komme fra området rundt girkassen, men dette er bare noe jeg tror.

Bilen har vært inne til sjekk på drivverket på BMW-verksted og det ble konstantert at mutteren i mellomakslinga var litt løs så den ble strammet. Problemet ble ikke noe særlig bedre og synes å forplante seg lenger fremme i drivverket (noe jeg tror...). Det ble samtidig konstantert at alt var bra når det gjelder resten, eks. hardykobling, splines o.l...

Er det i selve girkassa denne slakken ligger, eller er det noen andre punkt jeg/verkstedet kan ha oversett? Girkassa burde vel tåle 197.000km..? Er forøvrig en ZF-kasse i bilen, for de som ikke er kjent med modellen.

Vurderer å ta en Driftstest hos NAF om mulig de kan avdekke årsaken.

Men takker for all hjelp jeg kan få herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min BMW var det også litt slakk, tok en drivaksel og etter at jeg byttet den, ble nesten all slakken borte, men litt må det jo være på en bil som har rullet 260.000 km. Trodde ikke selv at slakken skulle ligge i drivakslingen, men det gjorde det altså...Pleier jo å ligge i girkasse/mellomaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...