Gå til innhold

Til alle bmw fans!

Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

Det med flypropellen er en myte. Jeg har en 4 sider lang artikkel skrevet av BMW Mobile Tradition med tittelen "The origin of the BMW logo - fact and fiction", hvor det konkluderes med at fargene hvit og blå er for å få fokus på Bayern. BMW-logoen er fra 1917, men linken til flypropell dukket ikke opp før i 1929

Les denne artikkelen i Mobile Tradition live 1/2005 (Eng) - side 38-41

Mange takk for denne artikkelen Erik... :D Den er lang og jeg er trett...så jeg leser den i morgen tidlig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW-symbolet slik vi kjenner det den dag i dag skal forestille en flypropell, der det blå representerer himmelen. Motivet og farvene er de samme som i det bayerske statsvåpenet.

Det visste ikkje eg, :oops:

Det visste jeg! :wink: Bortsett fra fra at fargene er hentet fra det bayerske statsvåpenet :roll:

Det med flypropellen er en myte. Jeg har en 4 sider lang artikkel skrevet av BMW Mobile Tradition med tittelen "The origin of the BMW logo - fact and fiction", hvor det konkluderes med at fargene hvit og blå er for å få fokus på Bayern. BMW-logoen er fra 1917, men linken til flypropell dukket ikke opp før i 1929, pga. dette bildet:

flugzeug_logo.jpg

Forøvrig er det noen unøyaktigheter i den Wikipedia-artikkelen angående BMW CCN, den blir omtalt som "BMW-Klubben", men det er MC-klubben i Norge som har dette navnet.

Edit: Oppdaterer Wikipedia-artikkelen omkring feil/mangler vedrørende BMW CCN jeg. 8)

nå må du passe på sitatene dine :) det der skrev jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ikke står noe særlig om BMW 2002 i den norske wikipedia.

Bare at den var forløperen til dagens 3-serie, men det er jo egentlig alle sammen, fra E21 til E46. For det er jo E90 som er dagens 3-serie.

"Neue klasse" som BMW 2002 var en del av, var jo den bilen som dro BMW opp av gropa, og modellene 1502-2002 solgte over 800000 eksemplarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...jeg synes nesten at det er litt trist at rondellen tilsynelatende ikke har en direkte tidlig relasjon til BMW´s flymotorer. Myten har for meg vært litt romantisk betonet fordi jeg alltid har vurdert flymotorer som de mest avanserte stempelmotorene...og dermed var BMW´s arv fra luftfartens pionertid ganske artig i motsetning til f.eks Lamborghini og deres arv fra landbruksmaskiner... :lol:

Når jeg ser på Freistaat-Bayern´s våpen virker det egentlig helt logisk at rondellens design er hentet derfra...og det er jo heller ikke så ille...bare tenk på Volkswagen og deres to bokstaver med en sirkel rundt... :lol:

Freistaat-Bayerns gamle kongevåpen

Wappen-gro%C3%9F-color1.jpg

Die Wappen der Bundesländer der Bundesrepublik Deutschland

Ue04_600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...jeg synes nesten at det er litt trist at rondellen tilsynelatende ikke har en direkte tidlig relasjon til BMW´s flymotorer.

Jeg synes også den historien er meget god, men selv om flypropellen ikke har noe med opphavet til rondellen å gjøre, så er det jo klare bevis på at BMW har brukt denne likheten i markedsføringssammenheng. Så du kan trygt beholde ditt romantiserte syn på emblemet lengst foran på panseret, og dagdrømme deg tilbake i tid der du later som du flyr og at rondellen er din flypropell! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...