Fredrik Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Det med flypropellen er en myte. Jeg har en 4 sider lang artikkel skrevet av BMW Mobile Tradition med tittelen "The origin of the BMW logo - fact and fiction", hvor det konkluderes med at fargene hvit og blå er for å få fokus på Bayern. BMW-logoen er fra 1917, men linken til flypropell dukket ikke opp før i 1929 Les denne artikkelen i Mobile Tradition live 1/2005 (Eng) - side 38-41 Mange takk for denne artikkelen Erik... Den er lang og jeg er trett...så jeg leser den i morgen tidlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 "Feiging"! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 "Feiging"! Nåja...fikk med meg den før jeg bikket...skal opp klokken 05.30 så takk for meg i natt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Ouch, det er 3,5 bare time til det! GOD NATT! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Ouch, det er 3,5 bare time til det! GOD NATT! Joda...jeg er våken og på jobben Erik, men jeg har ikke tid til å lese om BMW nå....vender tilbake så hurtig som mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 BMW-symbolet slik vi kjenner det den dag i dag skal forestille en flypropell, der det blå representerer himmelen. Motivet og farvene er de samme som i det bayerske statsvåpenet.Det visste ikkje eg, Det visste jeg! Bortsett fra fra at fargene er hentet fra det bayerske statsvåpenet Det med flypropellen er en myte. Jeg har en 4 sider lang artikkel skrevet av BMW Mobile Tradition med tittelen "The origin of the BMW logo - fact and fiction", hvor det konkluderes med at fargene hvit og blå er for å få fokus på Bayern. BMW-logoen er fra 1917, men linken til flypropell dukket ikke opp før i 1929, pga. dette bildet: Forøvrig er det noen unøyaktigheter i den Wikipedia-artikkelen angående BMW CCN, den blir omtalt som "BMW-Klubben", men det er MC-klubben i Norge som har dette navnet. Edit: Oppdaterer Wikipedia-artikkelen omkring feil/mangler vedrørende BMW CCN jeg. nå må du passe på sitatene dine det der skrev jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Rettet opp! Beklager! Jeg vet ikke helt hva som skjedde der, sikkert litt sløv! Patrick B skrev det jeg "beskyldte" deg for å ha skrevet, og Peoplez skrev det jeg "beskyldte" Patrick B for å ha skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 I artikkelen om E36, så stod det alle steder at den kom i 1992. Jeg har endret dette til 1991 i artikkelen, og lagt til at det var i USA at den kom i 1992. Noen som sier seg uenig i redigeringen? --> http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_3-serie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Synd at det ikke står noe særlig om BMW 2002 i den norske wikipedia. Bare at den var forløperen til dagens 3-serie, men det er jo egentlig alle sammen, fra E21 til E46. For det er jo E90 som er dagens 3-serie. "Neue klasse" som BMW 2002 var en del av, var jo den bilen som dro BMW opp av gropa, og modellene 1502-2002 solgte over 800000 eksemplarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Men savner min bil på listen over E39`er... E39 520i (1991cm3, 150hk, 110kw) Sto bare den med 2,2l, og den heter vel 523? Litt pirk, men ellers en kjempside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Det er jo bare å legge til informasjon selv hvis dere savner noe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Hmmm...jeg synes nesten at det er litt trist at rondellen tilsynelatende ikke har en direkte tidlig relasjon til BMW´s flymotorer. Myten har for meg vært litt romantisk betonet fordi jeg alltid har vurdert flymotorer som de mest avanserte stempelmotorene...og dermed var BMW´s arv fra luftfartens pionertid ganske artig i motsetning til f.eks Lamborghini og deres arv fra landbruksmaskiner... Når jeg ser på Freistaat-Bayern´s våpen virker det egentlig helt logisk at rondellens design er hentet derfra...og det er jo heller ikke så ille...bare tenk på Volkswagen og deres to bokstaver med en sirkel rundt... Freistaat-Bayerns gamle kongevåpen Die Wappen der Bundesländer der Bundesrepublik Deutschland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Hmmm...jeg synes nesten at det er litt trist at rondellen tilsynelatende ikke har en direkte tidlig relasjon til BMW´s flymotorer. Jeg synes også den historien er meget god, men selv om flypropellen ikke har noe med opphavet til rondellen å gjøre, så er det jo klare bevis på at BMW har brukt denne likheten i markedsføringssammenheng. Så du kan trygt beholde ditt romantiserte syn på emblemet lengst foran på panseret, og dagdrømme deg tilbake i tid der du later som du flyr og at rondellen er din flypropell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Hehehe...du sier noe...og det var relativt enkelt da jeg kjørte E36 323i med en fantastisk rekkesekser...i motsetning til i dag når drivkilden er en M47D20... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Jeg har samme motor selv, og selv om min har noen hk mer enn din får jeg ikke følelsen av å sitte i noen jetjager akkurat... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå