Gå til innhold

Faen..

SteffenK
 Share

Anbefalte innlegg

Ang, takst, så sjekk ut annonser på nettet, med lignende biler som din (km, utstyr, osv) skriv ut disse, å legg dem frem for takstmannen (etter at du har fått taksten, å hvis du ikke er fornøyd), å påpek at utbetalingen skal tilsi at du skal kunne gå til anskaffelse av en tilsvarende bil, for erstatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er jo lov til å kjøre med sommerdekk på vinteren bare det er nok spor i dem. Så vist du har det kan det da ikke ha noe å si eller??

De må være merket M+S (Mud and Snow) for at de skal være lovlige på vinterføre. Men det finnes en del sommerdekk som er nettopp det, spesielt amerikanske. Ganske skummelt egentlig, for de er fullstendig ubrukelige på vinterføre.

Er du sikker på dette? Jeg mener at det er sånn at man kan kjøre med sommerdekk, men at da går grensen på 3mm istedet for 1,6.

Og at det er opp til fører å bedømme om man har dekk til forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Jeg mener at det er sånn at man kan kjøre med sommerdekk, men at da går grensen på 3mm istedet for 1,6.

Da hadde jo alle dekk vært helt lovlige til vinterbruk. Det ville vært fullstendig galskap i et land som Norge!

Så ja, jeg er sikker. Men for å fjerne enhver tvil:

§13-1

1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jo alle dekk vært helt lovlige til vinterbruk. Det ville vært fullstendig galskap i et land som Norge!

Så ja, jeg er sikker. Men for å fjerne enhver tvil:

§13-1

1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ».

Det er mye andre rare regler her i dette landet å :lol:

Men da gir jeg meg... :-#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen såg no bra ut den til å ha rullet rundt ett par tre ganger... Taket såg jo ikkje ut som var bulka eller nåke..

Når du kjørte med sommerdekk så vil eg tru at du får igjen mindre... Fristen for å legge om til vinterdekk var jo 1.november og no er vi komt til nesten 20. Det heite vel at ein skal være skodd for alle føre.. Altså ha dekk som står til underlaget... Når ein har komt til 16.november og det er bare eit par grader ute, så skal det ikkje mykje til før det blir litt kaldere og glatt... Frå klokka 5 - 6 er det mykje som kan endra seg, og sjølv om det ser bart ut så kan det være klink is!!!

Apropo det du sa Gunnar om dekk... Det er riktig, men busser og lastebiler har lov til å kjøre med sommerdekk med gode mønster i... Men personbiler må ha vinterdekk med eller uten pigger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "frist for å legge om til sommerdekk". Alle tror det, men slik er det ikke. Datoen er satt for å ha noe å gå etter, slik at man må være obs på at det kan være glatt og derfor også et behov for vinterdekk etter 1. november.

Uansett, trist med bilen din. Vær glad du selv kan sitte her idag og fortelle oss dette, tross alt er du i live :) Lykke til med ny BMW, og hvordan gikk det med lappen? Måtte du avgi noen promilleprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen har jeg :) Jeg vet ikke om jeg tok noen promilleprøve jeg, men jeg har mange sprøytestikk å sånn så jeg regner med det egentlig. Men politiet var på sykehuset å avhørte meg på natta, de sa til meg at de ikke hadde mistanke om hverken fart eller promille, var rett å slett ett trist uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjørte med sommerdekk så vil eg tru at du får igjen mindre... Fristen for å legge om til vinterdekk var jo 1.november og no er vi komt til nesten 20.

Dette er jo bare tull. 1. november var første lovlige dato å legge på vinterdekk. Er det plussgrader og bra vær hele vinteren er det ingen lover som sier at man må kjøre på vinterdekk. Tilsier derimot føret noe annet må man ha M+S-dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjørte med sommerdekk så vil eg tru at du får igjen mindre... Fristen for å legge om til vinterdekk var jo 1.november og no er vi komt til nesten 20.

Dette er jo bare tull. 1. november var første lovlige dato å legge på vinterdekk. Er det plussgrader og bra vær hele vinteren er det ingen lover som sier at man må kjøre på vinterdekk. Tilsier derimot føret noe annet må man ha M+S-dekk.

Det er vel forøvrig ingen restriksjoner mot å kunne kjøre på piggfri vinterdekk hele sommeren om man vil? Vil anta at den datoen henger igjen fra piggdekk-tiden, evt bare gjelder piggdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig er det ikke lov med sommerdekk uansett hvor bra mønsterdybde det er på de.

Vinterdekk har en helt annen gummiblanding og ett helt annet mønster med mange flere riller.

Vet i hvertfall at dette ikke gjelder utenlanske trailere som kommer til norge. Tollen har ingen lov for å stoppe dem mot å kjøre i norge med sommerdekk selv om det er vinter.

Men lastebilene må til gjengjeld ha 7 kjettinger med seg inn i landet, hvis de ikke har det og blir stoppet for kontroll er det kjøreforbud tvert! De må også ha en hviss mønsterdybe i dekkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lastebilene må til gjengjeld ha 7 kjettinger med seg inn i landet, hvis de ikke har det og blir stoppet for kontroll er det kjøreforbud tvert! De må også ha en hviss mønsterdybe i dekkene.

Skal jammen mye til før dem legger dem på og så travelt som dem har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOVER OG REGLER

VINTERDEKK:

Piggdekkene skal være avmontert senest første søndag etter påske. Vinterdekk med pigger kan monteres i Nord Norge fra 15.oktober og i sør Norge fra 1.november. Dog er det lokale føreforhold som avgjør dette. Minste tillatte mønsterdybde for vinterdekk er 3 mm.

Piggfrie dekk kan kjøres hele året, men disse dekkene har meget kort levetid på sommerføre. Sikkerheten ved bruk av piggfrie dekk om sommeren reduseres kraftig, særlig i høy hastighet og ved oppbremsing.

SOMMERDEKK:

Minste tillatte mønsterdybde i sommerdekk er 1,6 mm. Dog er sikkerheten sterkt redusert allerede ved 3 mm gjenstående mønster i dekkene. Spesielt gjelder dette ved våt veibane og fare for vannplaning.

Valg av sommerdekk bestemmes i stor grad av vognkortet i din bil. Dette betyr at vognkortet angir hvilken hastighetskode og belastningskode som kreves til bilen.

Hastighetskodene betegnes som S-T-U-H-V-W-Z-Y.

Ved en EU kontroll skal bilens dekk stemme overens med vognkortets spesifikasjon. Dimensjon kan endres + - 5 % i forhold til vognkortet, mens hastighet og belastningskode ikke kan endres i negativ retning.

BESTEMMELSER VEDR. KJETTINGER PÅ LASTEBIL VED KJØRING I NORGE

Antall kjettinger som skal medføres:

I motorvogn med tillatt totalvekt 3500 kg eller mer skal det medføres minimum tre kjettinger, hvorav en er tilpasset motorvognens forhjul og to er tilpasset drivhjul.

I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt 3500 kg eller mer, skal det medføres minimum syv kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det benyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...