Nils Jørgen Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Vist grenrøret har en større innvendig diameter enn utblåse på toppen,hva skjer da? Vil gjerne ha litt eksos-lære oss noen som har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det blir i hvertfall mindre motstand for eksosen å komme ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Det igjen fører vel til litt dårligre kraft på middels lave turtallsområder,men litt større effekt på toppen. Eksosen er tilpasset fyllemengen(fra innsuget) i hver sylinder. Slik jeg har forstått det hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Manifoilen blir vel da det svake ledd, eller her det trange ledd. restriksjonen ligg vel da i i utblåsingengen, men blir kankje litt lettere for eksosen å finne veien ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Motoren må ha en viss motstand i manifold for å fungere optimalt,det er bedre å minske motstanden etter katalysatoren for å gi bedre effekt,det er mulig å få kjøpt såkalt bananmanifold men det er kun lyden som blir forandret for dimensjon på rørene er de samme.Så jeg er nesten sikker på at orginalt foran er best.Har undersøkt dette nøye men mulig jeg har feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Dette er en egen vitenskap...hehe. Det varierer så mye fra bil til bil, motor til motor, og bruk til bruk. På min løpsbil merket jeg bra bånndrag på lave turtall, mens den "mistet pusten" over 6200 omdreininger. Da hadde jeg grenrør og straka røret med 2,5" rør fra grenrøret og ut. Byttet til originalt egsosanlegg, med original manifold og 2" rør med flammedemper, lydpotte i midten, mens jeg tok av bakpotta som bare er til for å dempe lyden. Da ble den stikk motsatt. Ingenting drag under 3000 omdreininger, men den tok av fra 4 til 7500 omdreininger. Likte sistnevnte best, er ikke alltid lite motstand er nøkkelen for effekt. Men kan ofte hende det er det også, men det må du nesten bare prøve ut på din bil. Så jeg synes det er moro å eksperimentere med dette, det kan du jo også gjøre hvis du har tid og penger til det da...hehe. Når det gjelder spørsmålet ditt om det å ha større diameter i eksosmanifolden enn eksoskanalen i toppen, tror jeg det mest optimale må være at disse dimensjonene er like, så du kan eventuelt porte ut litt i toppen hvis det er mulig. Men dette i seg selv gir ikke så mye mer effekt, hvis det ikke bygges videre hele veien bak. Dette og effektluftfilter gjør bilen litt friskere, men ikke spesielt sterkere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå