hagenisse Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 En ting jeg irriterer meg over, spesielt på banekjøring, men også i stor grad til daglig er hvor lang vandring det er på bremsepedalen. Bilen har nye skiver, klosser og bremsevæske og det skal ikke være luft i systemet (ble noe bedre etter jeg fikk et verksted til å lufte greiene), men jeg føler jeg må trykke pedalen mange cm før det skjer noe. I forhold til citroën-en jeg hadde før, som har en pedal som knapt beveger seg er dette utrolig irriterende. Jeg vil ha sånn hard pedal! Så spørsmålet er, hva kan gjøres for å få det slik jeg vil ha det? e36 318is det er snakk om altså.
Kenneth BMW Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 har du gjort alt du normalt kan for å få harere bremsepedal?? Da vet ikke jeg annet en å justere på selve bremsepedal staget, kansje det hjelper. da blir det ikke så lang vandring før den tar..... Normalt er vel 2 til 3 cm inn før den tar?
hagenisse Skrevet November 18, 2005 Forfatter Skrevet November 18, 2005 Mener du at pedalen skal trykkes 2-3cm før den tar? Det høres helt sykt ut i min verden. Hvilehøyden på pedalen er fin. Merker også at det må relativt mye kraft til når jeg nærmer meg slutten av vandringen.
Kenneth BMW Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 For meg høres det ut som du enda har luft i systemet. Luft på nytt alle hjul og så lufter du hovedsylinder til slutt
sigklep Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 Begynn å luft på bremsene lengst unna bremsekraftforsterkeren først. Beveg deg så nærmere. Luft helt til det er kun bremsevæske som kommer ut av luftenippelen. Det jeg pleier å gjøre er å bruke en bremselufter. (fås for noen tikroner på biltema). Får i tillegg en til å trykke på bremsepedalen for meg. Da har jeg dobbeltgaranti for at det ikke tilføres luft i systemet under lufting. Ble toppers resultat. Lykke til!
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 Det skal ikke være 2-3 cm vandring på bremsepedalen før man kan merke at bilen bremser...enten har du stadig luft i systemet eller så er hovedbremsesylinderen er sliten. Det er mulig å måle om sylinderen er sliten og det er mulig å skifte div. pakninger i sylinderen uten og skifte hele sylinderen. En annen mulighet er at det er et eller annet belegg på bremseskivene som gjør at bremseeffekten er dårlig før trykket mot skivene blir tilstrekkelig stort, men det burde du evt. kunne slite bort ved å gjennomføre et par hårde nedbremsinger fra 100 Km/t.
hagenisse Skrevet November 18, 2005 Forfatter Skrevet November 18, 2005 Rare er at den har vært sånn hele tiden jeg har hatt den, blitt byttet skiver og klosser 2 ganger og bremsevæsken flere ganger på denne tiden. Går det ann å bytte til en annen hovedbremsesylinder f.eks?
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 Rare er at den har vært sånn hele tiden jeg har hatt den, blitt byttet skiver og klosser 2 ganger og bremsevæsken flere ganger på denne tiden. Går det ann å bytte til en annen hovedbremsesylinder f.eks? Ja, men det skulle ikke være nødvendig. Bremsene på en BMW skal være kontante og ikke svampete. Alle mine tre BMW´er har hatt meget bra bremser...ikke Porsche kvalitet, men allikevel meget bra bremser. Jeg hadde svingt en tur til BMW med problemet...
Kenneth BMW Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 Det skal ikke være 2-3 cm vandring på bremsepedalen før man kan merke at bilen bremser...enten har du stadig luft i systemet eller så er hovedbremsesylinderen er sliten. Det er mulig å måle om sylinderen er sliten og det er mulig å skifte div. pakninger i sylinderen uten og skifte hele sylinderen. En annen mulighet er at det er et eller annet belegg på bremseskivene som gjør at bremseeffekten er dårlig før trykket mot skivene blir tilstrekkelig stort, men det burde du evt. kunne slite bort ved å gjennomføre et par hårde nedbremsinger fra 100 Km/t. Hva mener du det skal være da?? 2 til 3 cm er ikke mye, men det skal IKKE være mere enn det.
Fredrik Skrevet November 18, 2005 Skrevet November 18, 2005 Hva mener du det skal være da?? 2 til 3 cm er ikke mye, men det skal IKKE være mere enn det. Det varierer sikkert litt, men maksimalt 2-3 cm vandring er akseptabelt som du skriver. Poenget er at når bremsepedalen er trykket inn 2-3 cm skal det være en merkbar bremseeffekt...og det har jeg inntrykket av at Hagenisse ikke har før pedalen har vandret betydelig lengre mot gulvet... Gamle Citroëner har forøvrig nesten alt vesentlig på bilen hydraulisk inkl. den spesielle Divari styringen med én omdreining på rattet mellom fulle hjulutslag...så de teller ikke i denne sammenhengen...
hagenisse Skrevet November 19, 2005 Forfatter Skrevet November 19, 2005 og det har jeg inntrykket av at Hagenisse ikke har før pedalen har vandret betydelig lengre mot gulvet... Nå sitter jeg ikke med målebånd akkurat, men det føles iallefall som at det ikke skjer spesielt mye med 2-3 cm. Jeg kan aldri tenke meg at det skal være slik. Smurfet rundt på litt forum - ser at flere klager på det samme, uten å finne noen særlig løsning. Gamle Citroëner har forøvrig nesten alt vesentlig på bilen hydraulisk inkl. den spesielle Divari styringen med én omdreining på rattet mellom fulle hjulutslag...så de teller ikke i denne sammenhengen... Sant nok, men konge er det uansett
artofdesign Skrevet November 19, 2005 Skrevet November 19, 2005 Hvor gammel bil er dette da? Er ofte lenger vandring på eldre biler en nye.
hagenisse Skrevet Mars 16, 2006 Forfatter Skrevet Mars 16, 2006 Tar opp denne tråden igjen jeg.. Prøvde bilen til ChrZZ i dag og følelsen i bremsepedalen der er helt annerledes - akkurat slik den skal være. Han kan vel også bekrefte at det er noe snodig med hvordan min oppfører seg.. Og den bilen hans er jo både eldre, gått lengre og har helt orginale bremser.. Siden sist har bremsene blitt luftet nok en gang, av et verksted, men det ble ikke rare forskjellen. Så hva i alle dager er det som lager denne irriterende vandringa..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå