Gå til innhold

E39 523i - 525i


Øyvind
 Share

Anbefalte innlegg

E39 523i har jo som kjent en 2,5 liters M52 motor på 170 hk.

Er det mulig å "sprite opp" denne ved f.eks å oppgradere motorstyring etc... så den yter omtrent like mye som sin "storebror" 525i med 192 hk??

525i har en M54 motor på 2,5 liter, hva er forskjellen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det gjør den omtrent allerede. De fleste som har kjørt en 323/523 på dyno har omtrent samme tall som en med 325/525. BMW skrev rett og slett bare lavere hk på papiret pga tyske forsikringsklasser.

328/528 derimot er strupet ved at innsuget er litt for trangt slik at effekten på topp blir hemmet.

Hmm... synes dette høres litt rart ut jeg, men men...? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... synes dette høres litt rart ut jeg, men men...? :?

Hvorfor har man da en videreutviklet motor med samme slagvolum, men med mindre hester? Og hvorfor fikk BMW bare ut en hk mer av 328 enn fra 325? Og hvorfor har også audi samme begrensninger på sine modeller av samme årgang? Forsikringsklasser.

Det er folk som har kjørt innsuget til 328 i "flowbench" for å se om det var lik flyt som på 325 innsuget. Resultatet var vel at en av portene hadde 60% av kapasiteten til 325 innsugets port. Resten lå også et godt stykke under. Søk på autopower.se, så ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har man da en videreutviklet motor med samme slagvolum, men med mindre hester? Og hvorfor fikk BMW bare ut en hk mer av 328 enn fra 325? Og hvorfor har også audi samme begrensninger på sine modeller av samme årgang? Forsikringsklasser.

Det er folk som har kjørt innsuget til 328 i "flowbench" for å se om det var lik flyt som på 325 innsuget. Resultatet var vel at en av portene hadde 60% av kapasiteten til 325 innsugets port. Resten lå også et godt stykke under. Søk på autopower.se, så ser du.

Okey... mulig du har overbevist meg. :)

Men vil du da si at hvis jeg vil kjøpe meg en E39, så kan jeg gå for en 523i i stedet for en 525i? da jeg ikke vil merke noen forskjell i motorytelse...?

Hvor mange Nm har motoren i E39 523i, og hvor mange i 525i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 525 har dobbelvanos, 523 har enkelvanos. Det vil si marginalt bedre bensinforbruk paa 525. Dreiemomentet er marginalt bedre paa lave turtall paa 525. Tror ikke man vil merke noe til dette i praksis, annet enn at man sparer kanskje 500 i bensin paa et helt aar.

Uansett saa er det alltid facelift paa 525, og den koster minst 190 for et bra eksemplar. 523 kan man faa en fin en av for 150 160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så 525i har dobbelvanos. Det er forskjellen??

Jeg var sikker på at 523i også hadde dobbelvanos... :oops:

Takk for mange nyttige tekniske opplysninger, Gunnar og Feldwebel! :)

Spørsmål: Passer det M50 innsuget på M52'en i 523i?? Kan man evt. bygge om? Får man da evt. enda høyere effekt i motoren? Hva med oppgradering av motorstyringen(chip)?? Noen som vet om man kan få mye ut av noe sånt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så 525i har dobbelvanos. Det er forskjellen??

Jeg var sikker på at 523i også hadde dobbelvanos... :oops:

Takk for mange nyttige tekniske opplysninger, Gunnar og Feldwebel! :)

Spørsmål: Passer det M50 innsuget på M52'en i 523i?? Kan man evt. bygge om? Får man da evt. enda høyere effekt i motoren? Hva med oppgradering av motorstyringen(chip)?? Noen som vet om man kan få mye ut av noe sånt :?:

523 motor av typen M52 har enkeltvanos, 523 motor av typen M52TU har dobbelvanos. E36 323 kom kun med enkeltvanos, E46 323 kom kun med dobbelvanos, så jeg vil tro at 98 modeller og nyere av E39 har dobbelvanos.

M50 innsuget passer på M52, M54 innsuget passer på M52TU. Du må lage noen t-stykker o.l. til vakuumslanger, men det lar seg gjøre.

TU står for Technical Update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den omtrent allerede. De fleste som har kjørt en 323/523 på dyno har omtrent samme tall som en med 325/525. BMW skrev rett og slett bare lavere hk på papiret pga tyske forsikringsklasser.

328/528 derimot er strupet ved at innsuget er litt for trangt slik at effekten på topp blir hemmet.

Alle M52 motorene har samme innsug. Dvs. innsuget fra 2.0L.

Stemmer at de fleste ...23ene yter ca 185hk.

M50 B25 innsug på en 523i er nok en billig løsning for mere toppeffekt.

Motoren bør "mappes" etter montering for å utnytte det nye innsuget maksimalt.

Men vær obs på at du kan miste litt av bunndraget ved en slik mods. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...