Gå til innhold

525tds?

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan man både chippe og installere en større turbo i/på M51D25 motoren, men ikke uten at forbruket stiger markant. Dette er en gammel motorkonstruksjon i dag...uten moderne teknikk som f.eks Common-rail og det betyr at virkningsgraden pr. liter motorvolum er relativt dårlig i forhold til BMW´s moderne dieselmotorer. M51D25 er også relativt "spiss" i karakteren når den først henter ut maksimal effekt på 143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm...hele effektskalaen ligger dermed betydelig høyere enn for en moderne dieselmotor. M47D20 motoren i E46 320d klarer f.eks 150 HK ved 4000 rpm og 330 Nm ved 2000 rpm... og den er kun en firer på knapt to liter. Enda mer imponerende er den samme motoren i f.eks E90 320d... 163 HK ved 4000 rpm og 340 Nm ved 2000 rpm. BMW´s moderne alternativ til den gamle M51D25 motoren...M57D25 klarer forøvrig 177 HK ved 4000 rpm og hele 400 Nm ved 2000 rpm. Altså betydelig mer effekt for begge motorene uten at forbruket er høyere...heller tvert imot... :wink:

Mitt poeng er naturligvis ikke å forsøke og overbevise noen om hvor dårlig M51D25 motoren er, men heller et forsøk på å fortelle at denne motoren i dag knapt kan sammenlignes med en moderne dieselmotor...med eller uten chipping og evt. en ny turbo. PSA og Ford setter i dag forøvrig standarden for hva som er mulig med en moderne dieselkonstruksjon. Deres 1,6 liter rekkefirer klarer 110 HK ved 4000 rpm og 240 Nm ved 1750 rpm (265 Nm i korte "overboost" intervaller). Gjennomsnitlig forbruk i f.eks Citroën C4 er 0,47 liter/mil. Altså mer eller mindre en like imponerende effekt/økonomi som for BMW´s M47D20 motor på nesten 2 liter i f.eks E90 318d. BMW leverer på den annen side "state of the art" når det gjelder dieselmotorer med et større volum... spesielt motoren i E60/E61 535d bekrefter det.

Det er selvfølgelig mulig rent teknisk å installere f.eks en M57D30 maskin i en E34, men om man får den godkjent er vel lite trolig. Økonomisk er jeg imidlertid temmelig sikker på at prosjektet evt. ville ha vært en katastrofe... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvifor skulle ein ikkje få godkjent ein nymotens dieselmotor i ein gammel bil?

Ville det blitt så dyrt å montere i ein ny motor, så lenge motoren ikkje hadde kosta ein formue???

Jeg vet ikke om man kan få godkjent en motor som kom på markedet i 1998 i forbindelse med E39 530d (E39 525d kom i 2000) i en E34 fra 1989. Hvis man kan få installasjonen godkjent i Tyskland og/eller andre har fått en tilsvarende konfigurasjon godkjent i Norge før...burde det ikke være et problem å få den godkjent. Imidlertid tror jeg ikke denne konverteringen er gjennomført tidligere (jeg skriver tror) og dermed blir prosjektet evt. trolig både kostbart og tidkrevende å få gjennomført. Det er i tillegg ganske sikkert mye mer enn kun motoren som må byttes hvis man ønsker å bygge (inkl. godkjent) f.eks en E34 530d. M51D25 motoren yter f.eks maksimalt 280 Nm mot M57D30 motorens 390 Nm (den første utgaven)... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja....

Enda en ombyggingsdiskusjon :wink: YEZZ, I LOVE IT!!

Jeg har bygget om en 1993 525iA Touring til 525 tds med manuell for noen år siden.

Dette går fint, det kan sies i korte ord at det er ganske mange detaljer som må huskes på.

Kan nevne et par småting: Drivstofftanken med pumpe må byttes, det bygges om fra gass-vaier til "potmeter-gass" i bilen, det er endel smådetaljer i motorrom som må tas hensyn til (endel "dippedutter" :wink: , instrumenter inni bil må byttes, feste til dieselfilter, annen rørlegging til diesel etc), drivverk fra 525 tds er tilsvarende 525i, og ikke 520i (da blir tilsvarende 524td). Og det elektriske er ikke helt plug and play slik som det ofte er på bensinerene.

Så hvis du skal bygge om, så anbefaler jeg å ha en hel delebil som en kan ta fra.

Men å ha en 525tds kontra en 520i en jo som dag og natt... Personlig så digger jeg dieselmotorer, så jeg synes dette er et bra ombyggingsprosjekt hvis en gidder å gjøre seg bryet.

Håper dette kan være til litt hjelp...

Pedi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja....

Enda en ombyggingsdiskusjon :wink: YEZZ, I LOVE IT!!

Jeg har bygget om en 1993 525iA Touring til 525 tds med manuell for noen år siden.

Dette går fint, det kan sies i korte ord at det er ganske mange detaljer som må huskes på.

Kan nevne et par småting: Drivstofftanken med pumpe må byttes, det er endel smådetaljer i motorrom som må tas hensyn til (endel "dippedutter" :wink: , instrumenter inni bil må byttes, feste til dieselfilter, annen rørlegging til diesel etc), drivverk fra 525 tds er tilsvarende 525i, og ikke 520i (da blir tilsvarende 524td). Og det elektriske er ikke helt plug and play slik som det ofte er på bensinerene.

Så hvis du skal bygge om, så anbefaler jeg å ha en hel delebil som en kan ta fra.

Men å ha en 525tds kontra en 520i en jo som dag og natt... Personlig så digger jeg dieselmotorer, så jeg synes dette er et bra ombyggingsprosjekt hvis en gidder å gjøre seg bryet.

Håper dette kan være til litt hjelp...

Pedi...

Takk for gode tips ;-)

Eg får diskutere vidare med far min og sjå kva eg gjere. Er jo ein moglegheit å ta inn ein bil fra tyskland og ta deler fra den da, men me får sjå ;-) Kanskje det kjem som ein prosjekt tråd til våren :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

hei, eg er imponert over hvor lite min chippa tdsa bruke, 0,6-0,7 by å 0,55 langkjøring. å da har eg regna og, vet ikkje heilt om en kan stole på komputeren.

eg ville nok ha kjøpt ny bil me diesel, istedenfor ombygning.

men tror egentlig at en får mye bil for pengene ved å kjøpe 520, da d er så mangen av de.

diesel ligge vanligvis høyere i pris, stasjonsvogn, høyere km.

det ligge forbruks kalkulatorrer på feks dinside.no,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...