Gå til innhold

Forferdelig ulyd ved kjøring!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW 523iA 1997 Modell.

Har opplevd 2 ganger denne vinteren at det plutselig kommer en veldig stygg ulelyd når jeg kjører!

Den er i sammenheng med at jeg kjører (forsvinner når bilen står stille og er ikke der når jeg ruser motoren).

Første gangen den kom kjørte jeg på en sandvei som var strødd oppå is/snø. Lyden høres ut som at det har kilt seg fast en liten stein mellom bremseskive og kloss som ligger å skraper på skiva når jeg kjører. Kjørte noen km når jeg kom ut på asfaltert vei igjen også forsvant plutselig lyden igjen.

Var helt borte helt til i dag tidlig på vei til jobb (ca 1,5 mnd etter) ! Samme lyden kom tilbake og var der ca i 1 mil før den forsvant igjen! Og nå hadde jeg IKKE kjørt på sandvei! Lyden har helt lik! Lurer på hva dette er for noe! Det høres helt jævlig ut! Skikkelig høy skrike/ule/skrape-lyd! Høres absolutt ikke bra ut! Folk snur seg liksom når jeg kjører forbi så det er mildt sagt hørbart!

Har ikke snøring på hva dette kan være... noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være som du sier, skitt som kommer opp i mellom bremseskiver og beskyttelsesdeksel. Det kan også være en liten sjanse for at det du hører er et hjullager som er i ferd med å gi seg.

Man trenger ikke nødvendigvis ha kjørt på grusvei i det lyden kommer. Snø som inneholder møkk fra innsiden av felgen kan ramle ned over bremsene og smelte. Møkka blir liggende igjen.

Prøv å legg merke til om lyden er spesielt fremtredende når du svinger til høyre eller venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, dette er en klassiker på E39, ta av dekket, for mest sannsynlig har du fått en stein mellom bremseskiva og dekselet.

Hadde det selv, og det bråket noe jævlig. Helt uutholdelig!

Prøv å rygg med det først, kan hende den spretter ut da.

Hvis ikke det kommer av da, må du nok av med dekket.

I mitt tilfelle bråket det så ille at en svær hjullaster som kjørte foran meg (han hadde også på seg øreklokker) stoppet og kjørte inn til siden.

Han var sikker på at det var doningen hans som bråket så-hehe

Lykke til hvetfall!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens!

Puhh. godt å høre at flere har opplevd det samme! Har prøvd å rygge,men det hjalp ikke. Samme lyden når jeg rygget også.

Men skal sjekke etterpå! Ta av hjulet og se etter stein.

Var lyden periodisk hos dere også?

Den kom og gikk. brått av og på?

Som jeg skriver i min første post så gikk det over en mnd mellom de 2 gangene jeg har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet med min E36. Etter at jeg fikk 18" sommerfelger så har jeg opplevd det noen ganger. Fant fort ut at det var stein men trodde seriøst det var noe virkelig galt. Det jeg gjør er å øke hastigheten ganske kjapt for deretter å bremse kraftig ned.. Da pleier grusen som oftes å sprette av..

Skjønner egentlig ikke hvorfor dette skulle være noe større problem på E39 enn på noen andre biler, men jeg tror at det er størrelsen på felgene og hvor åpne de er mot bremseskive som bestemmer hvor mottakelig du er for grus.

Hvilke dim. kjører du med på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset det nå!

lokaliserte lyden til høyre forhjul. jekket opp og skrudde av hjulet!

Og jammen satt det ikke kilt fast en liten stein mellom baksiden av bremseskiva og skjoldet på baksiden gitt! Vippet den ut med en spiker og vips så var alt stille og ordentlig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset det nå!

lokaliserte lyden til høyre forhjul. jekket opp og skrudde av hjulet!

Og jammen satt det ikke kilt fast en liten stein mellom baksiden av bremseskiva og skjoldet på baksiden gitt! Vippet den ut med en spiker og vips så var alt stille og ordentlig igjen!

Se der du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset det nå!

lokaliserte lyden til høyre forhjul. jekket opp og skrudde av hjulet!

Og jammen satt det ikke kilt fast en liten stein mellom baksiden av bremseskiva og skjoldet på baksiden gitt! Vippet den ut med en spiker og vips så var alt stille og ordentlig igjen!

Så bra da!

Julen er reddet.

God jul!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...