Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bugatti Veyron er absolut imponerende ingeniørkunst og den er mer enn hurtig, men den er ikke mer revolusjonerende enn at det er imponerende at en bil kan ha så mange hestekrefter, stadig være kjørbar som en hvilken som helst annen etablert sportsbil og ikke minst at den er lovlig å kjøre på offentlige veier. Mitt poenget er at det ikke er spesielt imponerende at VW trengte hele 1001 HK for å nå en topphastighet på 407 Km/t under kontrollerte forhold (produksjonmodellen er elektronisk begrenset til 400 Km/t). Mercedes-Benz klarte f.eks 404 Km/t med deres C-111 allerede i 1979... og den bilen hadde kun 500 HK. Veyron er med andre ord ikke spesielt effektiv i relasjon til motorkraft og ytelse... og det var heller ikke målet. Målet var at den skulle kunne kjøre i 400 Km/t og ha en W16 motor på over 1000 HK... det er hvordan man imponerer verden i dag... :roll:

Gordon Murray´s F1 er i dag en gammel bil, men Murray´s konsept er stadig revolusjonerende. F1 var f.eks den første bilen med bærende deler av karbonfiber. Den veier kun 1140 Kg eller mindre enn en BMW 116i... Veyron veier 1888 Kg eller mer enn en BMW 730d. Man kan jo bare forestille seg hvordan F1 er å kjøre på svingete landeveier i forhold til Veyron. Bugatti Veyron er først og fremst en konge på Autobahn der F1 briljerer på alle typer veier.

F1´s største styrke og bidrag til historien om bilen er imidlertid hvordan den er bygget opp... eller "packaging" på engelsk. Det er plass til 3 personer der føreren sitter i midten (litt foran pasasjerene) for å kunne se bedre ut til sidene. Det er også relativt bra med bagasjeplass... det er litt plass foran og ellers et separat bagasjerum på hver side av bilen rett bak dørene. Den totale bagasjeplassen er med andre ord på størrelse med en 1-serie. Dette er ikke tilfellet med Veyron og heller ikke andre såkalte superbiler.

Bugatti Veyron er som McLaren F1 ustabil i hastigheter over 350 Km/t. Murray løste problemet med en "longtail" versjon av F1 eller McLaren "Longtail GTR" som hadde bedre downforce. Jeg tror Gordon Murray absolut har et poeng når han sier at en mindre turbo ville kunne gjøre F1 like hurtig som Veyron både når det gjelder topphastighet og akselerasjon... og hva er dermed så spesielt imponerende med Veyron ?

Et bilde av McLaren F1 som viser hvor det er plass til bagasje.

McLaren_F1.jpg

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg befinner meg i den verden hvor man husker på at det er lenge siden man hadde motorer som hadde 500 hp og godt over det.

Allerede i 1936 kom Auto Union Type C med en 45 graders 16 sylindret motor på 530 bhp ved 5000 rpm. Selv om dette ikke var noen avansert motor på linje med Bugatti sin V16 var det en kraftig motor, og at man da i 1993 kom med S70B56 var ikke noen ravolusjon, slik jeg ser det da :wink:

Auto Union Type C var en virkelig revolusjonerende bil, men ikke fordi den hadde en V16 motor på 550 HK. Det revolusjonerende var at motoren var plassert bak føreren slik den også er på F1 biler i dag.

Historien er full av interessante biler som på ulike måter har kommet med bidrag til utviklingen. Citröen DS var for eksempel så revolusjonerende da den kom i 1955 at det skulle gå nesten 25 år før den ble gammeldags... og mange mener at den selv i dag ikke er gammeldags og at det er fordi alle andre senere bilmodeller aldri har vært tilsvarende forut for sin tid... :lol:

Skrevet
Veyron er først og fremst en konge på Autobahn der F1 briljerer på alle typer veier.

Jeg tror det er litt farlig å komme med slike uttalelser uten faktisk å ha kjørt bilen selv. Det har overrasket meg hvor mange ganger Bugatti'en har fått ros for sin evne til å ta svinger, og vise sin brillianse som sportsbil, så jeg tror du tar litt feil der :wink:

jeg skjønner nå at du er ett større fan av McLaren F1 enn Bugatti Veyron, men fom min del vil Veyron være The ultimate car, og når den slår F1 så til de grader må man bare elske den. Jeg skal være enig i at Bugatti'en er litt stygg, men det er McLaren F1 også!

For dere som tror det er to passat-motorer med masse turboer limt på så anbefaler jeg å gå inn på bugatti sin egne hjemmeside for å ta en titt på hvordan den er laget og hva slags teknologi som er benyttet. Det er en kjensgjerning at VW har burkt ufattelig mye penger på prosjektet, og det er virkelig ikke så lett som at det "bare" er en stor tung bil med en stor tung motor.

If a Mclaren F1 traveling at 100 mph went past a stationary Bugatti Veyron, and the Veyron set off at full acceleration as the Mclaren passed, the Veyron would top 200 mph first.
:wink::D:wink:
Skrevet
Da tror jeg vi er enige; jeg og Håkon liker Veyron, bmwE9 er imponert av McLaren F1 :D Bortsett fra at jeg også liker Veyron visuelt :wink:

Den er tøff ja, men vakker som en Aston Martin DB9 er dene vel ikke ? Syns frontlyktene er litt for mye Audi.

jeg liker imidlertid detaljene veldig godt. Instrumentene, og det faktum at motoren ligger på display slik den gjør er morsomt.

Skrevet

Den er tøff ja, men vakker som en Aston Martin DB9 er dene vel ikke ?

Design er og blir "smak og behag", så hver enkelt får gjøre seg opp sin egen mening. Når det er sagt, så deler jeg ditt syn. Kan knapt tenke meg en penere bil enn DB9. Og frontlyktene på Veyron er veldig "A6", uten at det nødvendigvis gjør dem til stygge lykter, rent formelt :wink:

Hvorvidt en bil er pen eller ikke, avgjør ikke nødvendigvis hvor godt jeg liker utseende på den. Et dårlig exempel: en Lotus Exige er en vanvittig tøff bil, uten å ha elegante linjer overhode.

Jeg digger Veyron; den utstråler brutalitet og dynamik, høyteknologi og nostalgi på samme tid (todelt farge som på de gamle Bugattiene). Interiøret er et kapittel for seg. Det stråler kvalitet og finish av det! Nydelig. Kvalitet i hver minste detalj. Og vi må ikke glemme at dette er en hinsides racerbil. Jeg elsker den :wink:

Den ser jo rett og slett fet ut:)

veyron0615mw0.th.jpg

Skrevet
Veyron er først og fremst en konge på Autobahn der F1 briljerer på alle typer veier.

Jeg tror det er litt farlig å komme med slike uttalelser uten faktisk å ha kjørt bilen selv. Det har overrasket meg hvor mange ganger Bugatti'en har fått ros for sin evne til å ta svinger, og vise sin brillianse som sportsbil, så jeg tror du tar litt feil der :wink:

jeg skjønner nå at du er ett større fan av McLaren F1 enn Bugatti Veyron, men fom min del vil Veyron være The ultimate car, og når den slår F1 så til de grader må man bare elske den. Jeg skal være enig i at Bugatti'en er litt stygg, men det er McLaren F1 også!

For dere som tror det er to passat-motorer med masse turboer limt på så anbefaler jeg å gå inn på bugatti sin egne hjemmeside for å ta en titt på hvordan den er laget og hva slags teknologi som er benyttet. Det er en kjensgjerning at VW har burkt ufattelig mye penger på prosjektet, og det er virkelig ikke så lett som at det "bare" er en stor tung bil med en stor tung motor.

If a Mclaren F1 traveling at 100 mph went past a stationary Bugatti Veyron, and the Veyron set off at full acceleration as the Mclaren passed, the Veyron would top 200 mph first.
:wink::D:wink:

Nesten 1900 Kg er nesten 1900 Kg uansett om bilen heter Bugatti Veyron eller Porsche Cayenne Turbo S. Begge bilene er brutalt hurtige rett frem, men vekten ødelegger dynamikken både når man skal skifte kurs og når man skal bremse. Jeg og/eller andre behøver ikke å ha kjørt noen av bilene for å poengtere det faktum... det er ren fysikk.

De fleste som vet noe om biler inkl. Jeremy Clarkson er enige om at Veyron veier 4-500 Kg for mye og at nettopp det gjør at den ikke vil bli husket som en av de helt store bilmodellene (lovlige på offentlige veier) gjennom tidene... som f.eks Ferrari F40, Porsche 959, Porsche Carrera GT m.fl. Ergo tar jeg og mange andre (Rowan Atkinson, Horacio Pagani, Nick Mason m.fl - uten sammenlikning forøvrig) ikke feil når vi påpeker at McLaren F1 (og mange andre superbiler) objektivt er bedre enn Bugatti Veyron... spesielt hvis man vektlegger dynamiske egenskaper og effektivitet.

Jeg har aldri skrevet noe om at Bugatti Veyron er stygg eller pen... det er faktisk ganske uinteressant i denne diskusjonen for min del. VW´s største problem med Veyron var forøvrig å lede nok varme vekk fra motoren... og problemet er faktisk stadig ikke løst 100%. Den har 5-6 radiatorer... noe som øker vekten... som krever mer effekt... som fører til mer varme... som igjen øker behovet for en radiator... McLaren F1 har ikke slike trivielle problemer.

"Reaching 400 Km/h is certainly a nice target and it is very good when talking to your friends at the bar, but we have to remember that Mercedes-Benz reached 403,9 Km/h at Nardo with 500 bhp in 1979 with the C-111. But in any case, when will customers ever reach that speed."

Sitat: Horacio Pagani - utvikler/konstruktør av Pagani Zonda.

Skrevet

Du må huske på at ingen ting er objektivt bmwE9.

For øvrig har Veyron mer en kraftige nok bremser til å kunne deakselere fra sin mektige toppfart på 400 km/h.

Ved full brems opplever faktisk menneskene inne i bilen hele 2,1 g som da er ganske mye. jeg mener du tar veldig feil når du mener at F1 er en bedre bil enn Bugatti'en, og uansett hovr mange fine navn du putter i innleggene dine er jeg ikke enig. helt greit at det er din mening, men objektivt er det ikke :wink:

Det blir HELT sprøtt å sammenlikne en Bugatti Veyron med en Porsche Cayenne! For at en bil skal kunne kjøre godt i svinger trenger den noe som heter downforce. I tillegg til dette ( og div andre ting, selvsagt) må bilen ha et lavt tyngdepunkt for virkelig å kunne prestere godt i svinger ( noe en Bugatti veyron absolutt gjør) Porsche Cayenne er en såkalt Sport utility vehicle som ikke på noen måte kan sammenliknes med Bugatti Veyron pga sitt (relativt sett) høye tyngdepunkt og mangel på downforce slik Bugattien og McLaren F1 har. Jeg har hverken kjørt en McLaren F1 eller Bugatti Veyron, men utifra hva jeg har lest har begge to gode kjøreegenskaper. Jeg er enig med deg, bmwE9, at McLaren kan takle svinger i noe større grad enn bugatti'en, men som en ren teknologisk og tenkink fremtoning er jeg 110% sikker på at bugatti'en for altid vil bli husket som den råeste, sykeste og heftigste maskinen 90tallet så.

At McLaren F1 ser håpløst stygg og gammel ut har ingen ting med saken å gjøre, men jeg sier det likevel 8)

Skrevet

For øvrig har Veyron mer en kraftige nok bremser til å kunne deakselere fra sin mektige toppfart på 400 km/h.

Ved full brems opplever faktisk menneskene inne i bilen hele 2,1 g som da er ganske mye. jeg mener du tar veldig feil når du mener at F1 er en bedre bil enn Bugatti'en, og uansett hovr mange fine navn du putter i innleggene dine er jeg ikke enig. helt greit at det er din mening, men objektivt er det ikke :wink:

Det blir HELT sprøtt å sammenlikne en Bugatti Veyron med en Porsche Cayenne! For at en bil skal kunne kjøre godt i svinger trenger den noe som heter downforce. I tillegg til dette ( og div andre ting, selvsagt) må bilen ha et lavt tyngdepunkt for virkelig å kunne prestere godt i svinger ( noe en Bugatti veyron absolutt gjør) Porsche Cayenne er en såkalt Sport utility vehicle som ikke på noen måte kan sammenliknes med Bugatti Veyron pga sitt (relativt sett) høye tyngdepunkt og mangel på downforce slik Bugattien og McLaren F1 har. Jeg har hverken kjørt en McLaren F1 eller Bugatti Veyron, men utifra hva jeg har lest har begge to gode kjøreegenskaper. Jeg er enig med deg, bmwE9, at McLaren kan takle svinger i noe større grad enn bugatti'en, men som en ren teknologisk og tenkink fremtoning er jeg 110% sikker på at bugatti'en for altid vil bli husket som den råeste, sykeste og heftigste maskinen 90tallet så.

At McLaren F1 ser håpløst stygg og gammel ut har ingen ting med saken å gjøre, men jeg sier det likevel 8)

Vi er uenige... mer er det egentlig ikke å si om den saken... utover at jeg sitter med en følelse av at du kun er uenig for å være uenig... og at du derfor kverulerer med heller tåpelige argumenter. Når jeg nevner kjente navn som enten har en Veyron og/eller en F1... som har uttalt seg til bl.a CAR Magazine og/eller Top Gear Magazine (mine kilder i denne diskusjonen)... og som jeg siterer fra... varter du kun opp med en heller barnslig og arrogant uttalelse som f.eks... "... uansett hvor mange fine navn du putter i innleggene dine er jeg ikke enig."... sitat slutt... håpløst... intet mindre.

Jeg kan åpenbart ikke hjelpe deg til å se poengene... vi får håpe at det i fremtiden dukker opp en annen profil på forumet som kanskje kan hjelpe deg videre. Hvis du leser den første halvdel av mitt svar til deg vedr. Auto Union Type C en gang til... så forstår du hva jeg mener... :roll:

Skrevet

Du har forresten rett i at Bugattien har noen issues med varme, bmwE9.

Den har 10 radiatorer. 3 til å avkjøle motoren, 3 til intercoolerene, en til aksel-olje, en til motor-olje og en til hydraulik-system (spolier hev/senking)

Selv om dette høres, og indeed, er invikelt har noen av Bugatti testbilene kjørt over 100.000 kilometer helt uten problemer.

Skrevet
Du har forresten rett i at Bugattien har noen issues med varme, bmwE9.

Den har 10 radiatorer. 3 til å avkjøle motoren, 3 til intercoolerene, en til aksel-olje, en til motor-olje og en til hydraulik-system (spolier hev/senking)

Selv om dette høres, og indeed, er invikelt har noen av Bugatti testbilene kjørt over 100.000 kilometer helt uten problemer.

Fint... og det er med all respekt utrolig at VW stadig har problemer med å lede varmen vekk fra motoren. For Gordon Murray var slike problemer med varmgang banale... de ble løst før man bestemte ant. hestekrefter på M70B60 motoren, topphastighet, akselerasjon... og andre begrensende faktorer.

Skrevet

Vi er uenige... mer er det egentlig ikke å si om den saken... utover at jeg sitter med en følelse av at du kun er uenig for å være uenig... og at du derfor kverulerer med heller tåpelige argumenter. Når jeg nevner kjente navn som enten har en Veyron og/eller en F1... som har uttalt seg til bl.a CAR Magazine og/eller Top Gear Magazine (mine kilder i denne diskusjonen)... og som jeg siterer fra... varter du kun opp med en heller barnslig og arrogant uttalelse som f.eks... "... uansett hvor mange fine navn du putter i innleggene dine er jeg ikke enig."... sitat slutt... håpløst... intet mindre.

Jeg kan åpenbart ikke hjelpe deg til å se poengene... vi får håpe at det i fremtiden dukker opp en annen profil på forumet som kanskje kan hjelpe deg videre. Hvis du leser den første halvdel av mitt svar til deg vedr. Auto Union Type C en gang til... så forstår du hva jeg mener... :roll:

Trist at det ikke kan diskuteres uten at man må trekke hverandres meninger under tvil på den måten. Her er det ikke annet for deg å gjøre enn å erkjenne at jeg ( og sikkert veldig mange andre på denne kloden) er uenig med deg, på samme måte som jeg erkjenner at det sikkert er mange som er enig med deg og uenig med meg.

og apropos tåplige argumenter, bmwE9.... sammenlikne en Porsche Cayenne med en Bugatti Veyron... come on... Du av alle ser at det kanskje var det aller mest tåplige i denne diskusjonen.

Tror bare vi får være enige om å være uenige i denne diskusjonen. Jeg ser dine argumenter og meninger, men jeg er altså ikke enig i de, and that's that.

(jeg beklager for øvrig sitatet du refererer til. Ser nå at det kunne vært formulert på en annen og mer saklig måte)

Skrevet

Tror jeg sympatiserer mest med bmwE9´s syn på saken. Veyron er ingen "racer" i den forstand, den er rask og har høy toppfart, men for at den skal bli en ekte "supercar-racer" står vektnålen og dirrer litt for høyt..

Når jeg tenker supercars ser jeg for meg biler som Ferrari Enzo, Saleen S7, Zonda F osv.... Aks tider og toppfart er en ting, men hvilken av disse bilene som hadde vært raskest rundt en svingete bane er noe helt annet. Bugatti Veyron tror jeg ikke det hadde blitt.

BTW så gjør Saleen S7 0-100km/t på 2,8 sec, ikke dårlig det heller med "kun" 750hk.

Slik jeg har fått det med meg oppover årene har veyron prosjektet vært et siste forsøk på å berge "bilmerket" Bugatti fra å helt smelte sammen med VAG konsernet. Da må det bli blest rundt bilen og det har de klart. Med overskriftene "verdens raskeste bil" osv..

Det var noen tidligere i tråden som nevnte at bilen var elektronisk begrenset til 400km/t?

Slik jeg har hørt det er det selve designet/konstruksjonen og utformingen av bilen og gir/drivverk som gjør at det stopper seg på 406km/t.??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...