NAnders Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Steptronic kassa på e39 535 og 540 er jo "strupa" i bånn så man får jo ikke 100% power veit ikke åssen det er på 6`er versjonene men er det noen i norge som kan programere om slike kasser så når den står i sport og "manuell" at den hverken girer opp eller ned av seg selv på manuell + full power på begge? mens den er helt standar når den står i drive? Funderer litt på å kjøpe e39 520 nå fordi de har jo blitt særdeles rimelige i det siste og hvis jeg kunne fått programert om kassa så hadde jo det gått å kjøpe seg en med automat også fordi dem er jo jevlig fine med det selv om det er litt dass å ikke gire selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Lurer på om ESS programere de kassene. Du kan jo også ta en tlf til Flissundet Motorservice AS http://www.tuningspesialisten.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Hold oss oppdatert ihvertfall på progressen, NAnders! Interessant dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NAnders Skrevet Januar 2, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2006 Jau, må nesten finne ut av detta for da blir det jo plutselig ganske kurrant å kjøpe seg E39 520ia, veit jeg leste et sted for et par år siden en amerikaner som akkurat hadde kjøpt seg 540 han hadde levert den rett til omprogramering men finner ikke igjen den artikkelen. 535en vår gir ikke full power når han står i 1 gir og du planter det er jo litt kjipt så er vel samma på 2litern men jeg skal ringe litt rundt i morgen, e39 er jo plutselig blitt billig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Momentelsker Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Sett bilen i 1.gir, hold DSP inne i 5 sekunder, flatt jern, skift fort til D og tilbake til S. Da får i hvertfall jeg full sprut. Plagsomt og usunt med hjulspinn, men moro! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Hvorfor ikke heller ha manuell gir hvis det er så mye arbeid med og få full effekt i 1.gir? Steptronic er jo en helt vanlig automatkasse med litt mere elektronik i.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Momentelsker Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Fordi jeg har så stor motor at jeg ikke trenger full effekt fra start. I tillegg er det intet arbeid med alle de andre girene. Helt ærlig, hvor ofte kjører du med HELT flatt jern fra start i 1. gir. Dette trenger ikke bli en diskusjon hva som er best av automat eller manuell. Alle vet forskjell. Det er i tillegg slik at den girer om hvis du er i ferd med å bevege deg utenfor turtallsområde bilen har godt av. Såkalt "idiot proof" NAnders, Har du en slik bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NAnders Skrevet Januar 3, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2006 Vi har en 535IA, og jeg funderer på å kjøpe meg en 520. dem har jo detti betraktlig i pris, og jeg synes e39 er veldig fine og når det kommer til "idiot proof"skjønner jeg da det jeg også men prøver du å sladde og den girer ekke det jevlig moro, også har litt løst på automat fordi det er så fordømt behagelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Momentelsker Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 Sannsynligvis beste autokassene i verden. Noen motorer til BMW har så kraftig dreiemoment, at det er gjort med vilje at den er slapp når en starter helt fra stillestående. Årsaken er å spare drivverket. Tenk deg is/asfalt uten asc+t. Røsker bra i drivledd ol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 det er fremdeles ZF 5-trinns ? Husker at det var en veldig god gearkasse til E39 ( 2,2 R6) men syns ikke gearkassen som satt i min tidligere bil ( E60 530d) var så knall... er det virkelig mulig å gjøre det slik at automatkassen ikke gearer selv når man har den i sport +/- ? den gearer jo ikke før du når turtalls-sperra uansett ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 Programmer gearkassa hos ESSTUNING. Det gjorde jeg. Ganske rått, men en større belastning på kassa klart. PS: Hvorfor gire selv, når det fins automat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 hva var det som ble forandret på når du programmerte om kassen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 Mest første og andre gearet. Den trekker lenger, og har kortere lagtime mellom disse girene. På steptronic irriterer jeg meg over at modusen i "D" er for slapp. "S" fungerer veldig bra, men også "for mye". Noe midt i mellom burde vært er. I "D" burde bilen vært mer girevillig, enn å måtte tråkke foten i bånn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 jeg skjønner.... jeg opplevde i alle fall at gearkassen holdt gearene FOR lenge i E60'en .. Disse automatkassene er ikke til å bli kloke på.. men det er fremdeles digg å ha når man kjører en så stor bil som 5-serien.. or indeed 7-serien, som ikke har manuell lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 3, 2006 Share Skrevet Januar 3, 2006 Jeg har kjørt både 1996 modell 730ia og 2000 modell 730da. Begge disse med steptronic automatkasser. Merket at automatkassen strupet effekten når jeg ga full gass fra stillestående, altså når kassen står i 1 gir. Dette skjedde i posisjon D og S +/-. Men når jeg satte bilen i 1 gir på den manuelle funksjonen røsket det tak! Bare å sette kassen i 1 gir på den manuelle funksjonen, gi gass gire manuelt til 2 gir og deretter kan den settes tilbake i D eller S om du vil. Er det så mye stress da? Bare fint at girkassen struper effekten i posisjon D ihvertfall, så blir det så komfortabelt som mulig, skal du ha fullt pådrag fra stillestående, får du heller gidde å vippe spaken over i manuell og dra den ned i 1 gir.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå