///MPower Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 når en kompis fikk lappen kjøpte han gamle bilen til faren en mercedes 190e 1,8 91 mod og den var gått ca 130000. hver gang han skulle ut å kjøre så var bånn gass uansett om motor var kald.ca 2-3 mnd etter på så røyk topppakning. byttet og fortsatte som før, tullingen. hjalp ikke å si noe til han. Så selgte han den etter et halvt år og kjøpte seg en audi a4 1,8 ca 150000km 95mod. vi sa at han ikke måtte kjøre så hardt på kald motor og han gjorde ikke det i begynnelsen. men vaner er vonde å vende. gikk ca 4-5 måneder så røyk toppakningen på den og. skiftet og første turen med ny så var det bånn gass igjen. gikk en mnd og så måtte han bytte igjen. og i forrige uke greide han å kondemnere bilen. For å si det sånn ville ikke kjøpt bilene hans. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 man skal vel altid holde seg under 3000 rpm til arbeidstemp er oppnådd ? "kjøre hardt" hva vil det si ? Tåler ikke en BMW å bli dratt til rødstreken ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Divine Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 når en kompis fikk lappen kjøpte han gamle bilen til faren en mercedes 190e 1,8 91 mod og den var gått ca 130000. hver gang han skulle ut å kjøre så var bånn gass uansett om motor var kald.ca 2-3 mnd etter på så røyk topppakning. byttet og fortsatte som før, tullingen. hjalp ikke å si noe til han.Så selgte han den etter et halvt år og kjøpte seg en audi a4 1,8 ca 150000km 95mod. vi sa at han ikke måtte kjøre så hardt på kald motor og han gjorde ikke det i begynnelsen. men vaner er vonde å vende. gikk ca 4-5 måneder så røyk toppakningen på den og. skiftet og første turen med ny så var det bånn gass igjen. gikk en mnd og så måtte han bytte igjen. og i forrige uke greide han å kondemnere bilen. For å si det sånn ville ikke kjøpt bilene hans. avvæ ! Er ikke noe værre en og rund jule en kald bil *grøsse* Og nei.. han bør ikke kjøpe hjul av ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Har bmw problemer med motorene etter dei har rulla endel km.?Hører ofte om toppakninger som ryker, topper so er skeive el. sprekker. synspunkt? hvilken motorer er sterke og svake? Jeg har ikke den erfaringen, men jeg skjønner hvorfor dette ryktet har oppstått (mer om det senere). Jeg vil bare opplyse om at samlet i vår familie har vi hatt nærmere 40 BMWer siden 1977. Ca. 25 stk. ble kjøpt nye. INGEN av bilene har vært kjørt mindre enn 100.000 km. når de har blitt solgt og flere av dem har vært kjørt nærmere 300.000 km. (ref. min E46 som nå selges - http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=970716). Vi har ALDRI hatt et problem med noen av motorene i disse bilene (bortsett fra min prosjekt E30, men det er av helt andre grunner...). Det har ikke engang vært tendenser til noen form for blårøyk, tap av effekt osv. Jeg har ikke engang opplevd noe særlig form for oljesvetting heller. Min nåværende E46 har jo rullet et godt stykke, men fortsatt er dette en bil som kjennes meget bra ut. Motoren er HELT tett! Det er INGENTING som tyder på at den har vandret så langt. Ikke så mye som en svettedråpe fra verken topp eller bunn, og den er like "smooth" i dag som da den var ny. En meget bra bil som jeg er kjempefornøyd med, det samme gjelder alle forutgående BMWer som både jeg og mine foreldre har hatt. Hva er grunnen til dette? Vel, noe av det har nok med pedantisk vedlikehold, riktig bruk (alltid varm motor før evt. hardgassing), og relativt snill og myk kjøring - med det mener jeg ikke ar bilene ikke blir brukt til både rå kjøring på veien eller bane... Tvert i mot! Men, det jeg mener er at det ikke er "brytekjøring". Beviset på dette er bla. at den siste manuelle bilen min far hadde ('87 E30 325i) hadde den samme clutchen når den ble solgt - etter 245.000 km... Et annet punkt er nok at BMW leverer noe av det beste innen motorer. Det er meget høy kvalitet på disse motorene - slik er det bare! Det ufortjent dårlige ryktet på bla. M20 og tildels M30 motorene tror jeg kommer av flere ting, men her er min to hovedgrunner: 1. De blir kjørt hardt FØR de er varme - OFTE. Det er ofte 2., 3. eller 4. eier som gjør dette fordi de ikke har et forhold til hvordan tingene skal gjøres (ofte unggutter). 2. Jeg tror også at det er mange brukte BMWer som ikke har reelle km. stand. Kom igjen!!! Hvor mange av dere tror at en 1987 325i kun har gått 186.000 km.? Det reelle tallet er nok nærmere 500.000 km. tror jeg. Jeg har med mine egen øyner sett kamerater som har skrudd tilbake telleren både 50- og 100.000 km. uten å blunke (dette HATER jeg over alt ). Jeg har også opplevd å se igjen bla. den tidligere nevnte gamle E30en til min far (den som var gått 245.00 km.) fire år senere (i Oslo) der den har fått en langt snillere km. stand (168.000 km.). Er det noe rart at en topp går ved feks. 350.000 km.? Konklusjonen min er at BMW har ypperlige motorer (og dette er faktisk veldig objektivt), men pga. faktorer som fabrikken ikke rår over har de et dårlig rykte i noen kretser. Det gjelder her, som flere andre plasser, å lese mellom linjene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Hemmeligheten bak alle historiene om bl.a Mercedeser som har kjørt langt (spesielt Taxier) er først og fremst det faktum at motorene har vært i gang i lang tid av gangen. Det medfører ikke kun færre oppstarter av kalde motorer, men også en kraftig reduksjon av kjøring med kalde motorer. Motorens effektuttak og/eller gearing har også betydning for holdbarheten... en truckmotor på 14 liter med rundt 400 HK og som har et arbeidsområde på rundt 1200-1400 rpm holder normalt langt over en million kilometer før den skal til en større overhaling. Dernest er et godt vedlikehold avgjørende... jevnlig oljeskift og fornuftig bruk av motoren betyr som regel også en lang levetid for motoren. En dieselmotor av den tradisjonelle typen (turbodiesel uten common-rail) er kjent for å holde lenge, men jeg er litt i tvil om dagens moderne dieselmotorer kommer til å holde like lenge. Ikke fordi de generelt er dårligere enn før, men fordi alle mulige tekniske toleranser er utnyttet i en større grad enn før...mye pga. bilprodusentenes higen etter å ha mest effekt pr. liter motorvolum. Et annet aspekt er de moderne dieselmotorenes effektkarakteristikk som medfører at de blir kjørt hardere og på et høyere turtall enn før. Et eller annet forteller meg at når selv 18 år gamle gutter går rundt og drømmer om en BMW E46/E90 320d blir de motorene ganske sikkert også kjørt på en helt annen måte enn en gammel Mercedes-Benz W123 240D... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 En annen grunn til at mange oppfatter det slik at BMW-motorer ofte ryker, er at det virker å være veldig morsomt for andre som ikke kjører BMW å poengtere at det faktisk var en BMW-motor som røyk..dermed kommer det oftere frem enn når motorer av andre merker skulle finne på å ta kvelden (noe som skjer uansett merke om man ikke tar normalt vare på den).. Med servicer og normalt godt stell så holder nok BMW-motorer minst like lenge som andre motorer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 ...trur BMW motor ryk oftare enn ein del andre motorar men ikkje for di dei er dårlegare, men lever eit hardare liv. Porsche motorar ryk "ofte" og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 Har bmw problemer med motorene etter dei har rulla endel km.?Hører ofte om toppakninger som ryker, topper so er skeive el. sprekker. synspunkt? hvilken motorer er sterke og svake? Jeg har ikke den erfaringen, men jeg skjønner hvorfor dette ryktet har oppstått (mer om det senere). Jeg vil bare opplyse om at samlet i vår familie har vi hatt nærmere 40 BMWer siden 1977. Ca. 25 stk. ble kjøpt nye. INGEN av bilene har vært kjørt mindre enn 100.000 km. når de har blitt solgt og flere av dem har vært kjørt nærmere 300.000 km. (ref. min E46 som nå selges - http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=970716). Vi har ALDRI hatt et problem med noen av motorene i disse bilene (bortsett fra min prosjekt E30, men det er av helt andre grunner...). Det har ikke engang vært tendenser til noen form for blårøyk, tap av effekt osv. Jeg har ikke engang opplevd noe særlig form for oljesvetting heller. Min nåværende E46 har jo rullet et godt stykke, men fortsatt er dette en bil som kjennes meget bra ut. Motoren er HELT tett! Det er INGENTING som tyder på at den har vandret så langt. Ikke så mye som en svettedråpe fra verken topp eller bunn, og den er like "smooth" i dag som da den var ny. En meget bra bil som jeg er kjempefornøyd med, det samme gjelder alle forutgående BMWer som både jeg og mine foreldre har hatt. Hva er grunnen til dette? Vel, noe av det har nok med pedantisk vedlikehold, riktig bruk (alltid varm motor før evt. hardgassing), og relativt snill og myk kjøring - med det mener jeg ikke ar bilene ikke blir brukt til både rå kjøring på veien eller bane... Tvert i mot! Men, det jeg mener er at det ikke er "brytekjøring". Beviset på dette er bla. at den siste manuelle bilen min far hadde ('87 E30 325i) hadde den samme clutchen når den ble solgt - etter 245.000 km... Et annet punkt er nok at BMW leverer noe av det beste innen motorer. Det er meget høy kvalitet på disse motorene - slik er det bare! Det ufortjent dårlige ryktet på bla. M20 og tildels M30 motorene tror jeg kommer av flere ting, men her er min to hovedgrunner: 1. De blir kjørt hardt FØR de er varme - OFTE. Det er ofte 2., 3. eller 4. eier som gjør dette fordi de ikke har et forhold til hvordan tingene skal gjøres (ofte unggutter). 2. Jeg tror også at det er mange brukte BMWer som ikke har reelle km. stand. Kom igjen!!! Hvor mange av dere tror at en 1987 325i kun har gått 186.000 km.? Det reelle tallet er nok nærmere 500.000 km. tror jeg. Jeg har med mine egen øyner sett kamerater som har skrudd tilbake telleren både 50- og 100.000 km. uten å blunke (dette HATER jeg over alt ). Jeg har også opplevd å se igjen bla. den tidligere nevnte gamle E30en til min far (den som var gått 245.00 km.) fire år senere (i Oslo) der den har fått en langt snillere km. stand (168.000 km.). Er det noe rart at en topp går ved feks. 350.000 km.? Konklusjonen min er at BMW har ypperlige motorer (og dette er faktisk veldig objektivt), men pga. faktorer som fabrikken ikke rår over har de et dårlig rykte i noen kretser. Det gjelder her, som flere andre plasser, å lese mellom linjene... den e46en din var nydelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tweety bimma Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Har hatt både en mercedes(300e) og nå min bmw og begge har gått rimlig langt.(350 på mbèn og ca 300 på bmwèn), kan ikke si at den ene har vært no dårligere enn den andre men for inntrykk av at bmw`en min trenger litt mer vedlike hold... mercedesen var utrolig slite sterk,eneste jeg bytta var olje og termostatlokket.bmwen har jeg bytta så å si alt i understell og mer må til men det har med at den gamle eieren har knekjørt den på de jævla homplete veiene i sogn å fjorane(loser)... som tidligere sagt her så drar jo bmw mer effekt ut av sine motorer(vaffal før,veit ikke åssen det er nå) så er ikke så rart at de holder lenger men bmwèn er mye finere å kjøre så LENGE LEVE BMW(håper jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 I den Top Gear-episoden som ble lagt ut her tidligere, hvor de kjørte en Bugatti Veyron fra Italia til London, nevnte Clarkson at den faktisk hadde brutt sammen flere ganger. Dette var en ny bil som koster over en million euro. Det koster å ta ut max effekt, gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 I den Top Gear-episoden som ble lagt ut her tidligere, hvor de kjørte en Bugatti Veyron fra Italia til London, nevnte Clarkson at den faktisk hadde brutt sammen flere ganger. Dette var en ny bil som koster over en million euro. Det koster å ta ut max effekt, gitt... Godt poeng! BMW er jo etter Honda den bilprodusenten som henter mest effekt ut av en vanlig sugemotor uten pustehjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 joa.. men det blir vel ikke helt riktig å sammenlikne en Bugatti og en BMW.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 den gamle eieren har knekjørt den på de jævla homplete veiene i sogn å fjorane(loser)... ...seriøs fyr du! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Hmmm... Klarer ikke helt å dy meg her. Selv om jeg er BMW-fanatiker på mine knær motormessig, så er det ikke til å stikke under en stol at M20, M21, M50, M51 og M52 har hatt et sinnsykt problem med toppene sine. Jeg må vel innrømme at hadde jeg tellt over hvor mange topper jeg har byttet i garasjen gjennom tidene, så hadde nok en link til denne tråden blir "årets hit" på japseforumene.. De dårligste toppene er nok 200- og 731-toppene til M20 samt M21- og M51-toppene. De toppene som har vært best er vel egentlig på M30en, samt M10 mener jeg på (4er har jeg lite erfaring med heldigvis - styrer unna de motorjobbene ). Sprekk i blokk er sjeldent jeg opplever, helst M52 vil jeg påstå. Noen M20 har det dog vært, men sjeldent. M20 og M30 har jo et problem med løftere (slitasje og/eller knekk) og kamaksler (slitasje), dette er jo et kjent "fenomen" det også. Men i bunn og grunn er det 2 ting som hovedsaklig går igjen på havari sida: ungdom og turtall på "kald" motor samt Shell-olje.. Men for all del, jeg har reparert en del motorer for voksne for og, så.... På tross av dette er jeg BMW-mann på min hals... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Hmmm... Klarer ikke helt å dy meg her.Selv om jeg er BMW-fanatiker på mine knær motormessig, så er det ikke til å stikke under en stol at M20, M21, M50, M51 og M52 har hatt et sinnsykt problem med toppene sine. Jeg må vel innrømme at hadde jeg tellt over hvor mange topper jeg har byttet i garasjen gjennom tidene, så hadde nok en link til denne tråden blir "årets hit" på japseforumene.. De dårligste toppene er nok 200- og 731-toppene til M20 samt M21- og M51-toppene. De toppene som har vært best er vel egentlig på M30en, samt M10 mener jeg på (4er har jeg lite erfaring med heldigvis - styrer unna de motorjobbene ). Sprekk i blokk er sjeldent jeg opplever, helst M52 vil jeg påstå. Noen M20 har det dog vært, men sjeldent. M20 og M30 har jo et problem med løftere (slitasje og/eller knekk) og kamaksler (slitasje), dette er jo et kjent "fenomen" det også. Men i bunn og grunn er det 2 ting som hovedsaklig går igjen på havari sida: ungdom og turtall på "kald" motor samt Shell-olje.. Men for all del, jeg har reparert en del motorer for voksne for og, så.... På tross av dette er jeg BMW-mann på min hals... Jeg er litt usikker, men er ikke M21, M41 og M51 dieselmaskinene egentlig konverterte M20, M40 og M50 motorer... og at det er først med M47 og M57 motorene at BMW har konstruert egentlige dieselmotorer fra bunnen av ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå