haakon Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 http://img414.imageshack.us/img414/4839/fixa0029tq.jpg' alt='fixa0029tq.jpg'> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 ...såg fin ut denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Godsak det... hvordan er egentlig den motoren ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 tja etter ett par år med sunny og gummans accent 1.3 så er det godt med litt drag. synes den er litt dau rundt 80-100 på motorveien. virker som den ligger i for høyt gir i de fartene,men har fin respons på pådrag/kickdown. bruker 0.9 på blandet. holdbarhet osv vet jeg ikke da jeg bare har hatt den 10.000km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Godsak det... hvordan er egentlig den motoren ? Det begynner jo å bli en gammel konstruksjon, men M51D25 motoren med turbo og intercooler har 143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm (altså temmelig "spiss" i karakteren). For E34 525tds Touring går 0-100 Km/t løs på 11,6 sekunder (automat 12,2 sekunder) og topphastigheten er 202 Km/t... med andre ord så går den manuelle utgaven nesten eksakt som min 2003 E46 318dT med 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. Verden går fremover, men lyden fra en rekkesekser er lyden fra en rekkesekser... Det var absolut en meget pen og velholdt bil på bildene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 synes alle deiselmotorer nesten høres like ut!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 jøssda-er vel 1.6l diesler med like mye moment å få idag. ville helst ha en avensis m D4D og 177hk,men når man må snu litt på krona for å få det til å gå rundt så må det bli noen kompromisser men liker bilen,kan være litt "spiss i karakteren" jeg også. den yter da bra hvis du klemmer til nok. vurderer trimchip.com-kanskje det vil endre litt på motorkarakterestikken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Det er eit godt poeng det at ein 2003 318dT går like bra som denne 525tds av ein eldre årgang. No har vel og merke 525tds litt meir dreiemoment, men er ein vesentleg tyngre bil og vil eg tru. Drivstofforbruket er og sikkert nær det halve? Dette lovar bra for motorframtida..(og miljøet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Det er eit godt poeng det at ein 2003 318dT går like bra som denne 525tds av ein eldre årgang. No har vel og merke 525tds litt meir dreiemoment, men er ein vesentleg tyngre bil og vil eg tru.Drivstofforbruket er og sikkert nær det halve? Dette lovar bra for motorframtida..(og miljøet) Min M47D20 motor har ikke common-rail, men M47D20 motoren som kom på markedet 2 måneder etter at min bil ble bygget 11/2002 hadde common-rail... og da fikk E46 318d 280 Nm ved 1750 rpm og 115 HK ved 4000 rpm. E46 320d... som forøvrig også har M47D20 motoren (bare med en annen motorstyring) kom på den samme tiden med 150 HK ved 4000 rpm og 330 Nm ved 1750 rpm. Den modellen var "state of the art" i motsetning til den markedstilpassede 318d utgaven...og den hadde i 2001 naturligvis ingen problemer med å kjøre fra f.eks E34 525tds... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 litt søkt egentlig å sammenligne motorer med 10 år mellom seg. antar at nye 320d er utdatert om 10 år...får vi jo håpe så ting ikke stagnerer. og tror ikke bilen min har 280nm,står nemlig 260 i instruksjonsboka,men det er jo bagateller. hva tror du om trimchip på kjerra mi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 litt søkt egentlig å sammenligne motorer med 10 år mellom seg. antar at nye 320d er utdatert om 10 år...får vi jo håpe så ting ikke stagnerer. og tror ikke bilen min har 280nm,står nemlig 260 i instruksjonsboka,men det er jo bagateller. hva tror du om trimchip på kjerra mi? Det var rart, mener bestemt det står 280nm i min instruksjonbok(325tds) mend 325 bensiner har 260nm. sjekk om registerkjedet er slakt før du chipper den. Mitt kjede er slakt og går å venter på ras egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 litt søkt egentlig å sammenligne motorer med 10 år mellom seg. antar at nye 320d er utdatert om 10 år...får vi jo håpe så ting ikke stagnerer. og tror ikke bilen min har 280nm,står nemlig 260 i instruksjonsboka,men det er jo bagateller. hva tror du om trimchip på kjerra mi? ...det var ikkje for å vere søk i samanlikningane, eg var berre fasinert av utviklinga. Motoren din er ein klassikar! Chiptuning er sikkert lurt om ikkje motoren har mange 100.000 på baken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 i min står det at 525bensin har 250 kanskj trykkfeil i min?hvem vet hvordan sjekker man om kjedet er slakt? har fått 2 bilmekkere til å høre,men de tror ikke det er d,men de sa de skjelden hadde vært borti bmw diesel. har aldri hørt på motoren til noen andre m tds så jeg aner ikke hvordan de skal låte. må ikke "allt" ut for å fysisk sjekke tilstanden på det? bilen har nå rulla 136k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 litt søkt egentlig å sammenligne motorer med 10 år mellom seg. antar at nye 320d er utdatert om 10 år...får vi jo håpe så ting ikke stagnerer. og tror ikke bilen min har 280nm,står nemlig 260 i instruksjonsboka,men det er jo bagateller. hva tror du om trimchip på kjerra mi? Mitt poeng var kun å vise hvor stor utviklingen har vært på dieselfronten de siste årene...altså ikke til forkleinelse for din ellers meget fine E34... Da E34 525tds kom på markedet i 1991 var den helt klart ledende når det handlet om effekt, forbruk og gangkultur. MB´s motstykke W124 300D hadde f.eks en motor som hadde nesten en halv liter større slagvolum. Da BMW i 2001 kom med M47D20 motoren som hadde 150 HK var den ledende både iht. effekt og forbruk på markedet for små dieselmotorer (318d ble beskrevet fordi den ligger nærmere din motor når det gjelder ytelser). PSA´s nye 1,6 liter HDi motor er i dag ledende på markedet for små dieselmotorer... også når det gjelder effekt og forbruk. Hva er så den røde tråden i mitt resonnement ? Jo... de har alle sammen mer eller mindre den samme effekten (Nm) og ytelser; bare med et betydelig mindre motorvolum og dertil medfølgende redusert dieselforbruk. Du har forøvrig rett i at M51D25 motoren (tds) yter 260 Nm ved 2200 rpm. E34 525tds (R6 2,5 liter): 143 HK ved 4800 rpm, 260 Nm ved 2200 rpm, 0-100 Km/t på 11,6 sekunder og en topphastighet på 202 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,69 liter/mil. E46 318d (R4 2,0 liter): 115 HK ved 4000 rpm, 280 Nm ved 1750 rpm, 0-100 Km/t på 10,4 sekunder og en topphastighet på 204 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,56 liter/mil. Citroën C4 1,6 HDi (R4 1,6 liter): 110 HK ved 4000 rpm, 240 Nm ved 1750 Nm, 0-100 Km/t på 11,2 sekunder og en topphastighet på 192 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,47 liter/mil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 no offence taken som det heter? er som regel jeg som lirer av meg litt mer hinnsides sammenlikninger apropo forbruk så har den nettop vært på et verksted spesialister på bildiesel og de mente jeg trolig aldri ville oppnå 0.69 på blanda. de mente jeg kunne,hvis jeg annstrengte meg veldig og ikke kjørte over 90kmt kanskje kunne komme ned mot 0.75,men da måtte det ikke være værken motvind el bakker. jeg kjører 60% i Oslo og resten ned til fredrikstad og mot hamar kanten. blir da mye sakte og stopp-start kjøring på ene siden og høy (fart 110-130)på andre. da blir forbruket 0.9 har automaten som drar litt også da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå