Fredrik Skrevet Januar 5, 2006 Skrevet Januar 5, 2006 no offence taken som det heter? er som regel jeg som lirer av meg litt mer hinnsides sammenlikninger apropo forbruk så har den nettop vært på et verksted spesialister på bildiesel og de mente jeg trolig aldri ville oppnå 0.69 på blanda. de mente jeg kunne,hvis jeg annstrengte meg veldig og ikke kjørte over 90kmt kanskje kunne komme ned mot 0.75,men da måtte det ikke være værken motvind el bakker. jeg kjører 60% i Oslo og resten ned til fredrikstad og mot hamar kanten. blir da mye sakte og stopp-start kjøring på ene siden og høy (fart 110-130)på andre. da blir forbruket 0.9 har automaten som drar litt også da Iht. BMW skal din E34 525tds Touring med automatgear ha et gjennomsnitlig forbruk på 0,79 liter/mil. Jeg tror imidlertid som du skriver at det er litt vel optimistisk...rundt 0,90 høres bra ut alderen, motorens størrelse, automatgearet og tidens tann tatt i betraktning...
Gunnar Skrevet Januar 5, 2006 Skrevet Januar 5, 2006 Det var rart, mener bestemt det står 280nm i min instruksjonbok(325tds) mend 325 bensiner har 260nm. Har alltid trodd at E36 325i har 245Nm?
eriklepe Skrevet Januar 5, 2006 Skrevet Januar 5, 2006 mulig det, tall og hukommelse har aldri vært mine sterke sider.
Sveinar Skrevet Januar 5, 2006 Skrevet Januar 5, 2006 trimchip.com er nok et supertriks ja, 178 gamp og 350 nm er en bra økning (35 gamp og 90 nm mer faktisk). Skulle tro du merker grei forskjell da, både på toppeffekt og at den blir mer fleksibel. du får sikkert en bra pris der og da det er en gammel bil. anbefales!
Fredrik Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 trimchip.com er nok et supertriks ja, 178 gamp og 350 nm er en bra økning (35 gamp og 90 nm mer faktisk). Skulle tro du merker grei forskjell da, både på toppeffekt og at den blir mer fleksibel. du får sikkert en bra pris der og da det er en gammel bil. anbefales! Sikkert artig, men du bør evt. først kontrollere at automatkassen klarer effektøkningen...
bunny Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 Bare en liten avsporing, har et spørsmål til dere som har litt peiling her. Hva heter motoren min? MxxDxx ? E 36 325td 92 mod. Finner den ikke i motorguiden..
Fredrik Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 Bare en liten avsporing, har et spørsmål til dere som har litt peiling her. Hva heter motoren min? MxxDxx ? E 36 325td 92 mod. Finner den ikke i motorguiden.. Din motor heter M51D25 og motoren finnes i minst to versjoner (med og uten intercooler). Din utgave har ikke intercooler, 115 HK ved 4800 rpm og 222 Nm ved 1900 rpm.
bunny Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 Takk skal du ha, vet du om der finnes tilpassede coolere til denne motoren, dvs med rør etc komplett?
Fredrik Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 Takk skal du ha, vet du om der finnes tilpassede coolere til denne motoren, dvs med rør etc komplett? Det gjør det helt sikkert og jeg har lest at den eneste forskjellen på "td" og "tds" (hhv. uten og med intercooler) er nettopp intercooleren i tillegg til motorstyringen.
ovex Skrevet Januar 6, 2006 Skrevet Januar 6, 2006 Takk skal du ha, vet du om der finnes tilpassede coolere til denne motoren, dvs med rør etc komplett? Det gjør det helt sikkert og jeg har lest at den eneste forskjellen på "td" og "tds" (hhv. uten og med intercooler) er nettopp intercooleren i tillegg til motorstyringen. dette kostar heller ikkje allverden!
bunny Skrevet Januar 7, 2006 Skrevet Januar 7, 2006 Nei, delene er nok ikke så dyre, men jeg finner ingen som har et komplett sett som de vet passer rett på..... Så alle tips mottas med takk. Sporer vel litt av topic her, beklager....
Fredrik Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Mitt poeng var kun å vise hvor stor utviklingen har vært på dieselfronten de siste årene...altså ikke til forkleinelse for din ellers meget fine E34... Da E34 525tds kom på markedet i 1991 var den helt klart ledende når det handlet om effekt, forbruk og gangkultur. MB´s motstykke W124 300D hadde f.eks en motor som hadde nesten en halv liter større slagvolum. Da BMW i 2001 kom med M47D20 motoren som hadde 150 HK var den ledende både iht. effekt og forbruk på markedet for små dieselmotorer (318d ble beskrevet fordi den ligger nærmere din motor når det gjelder ytelser). PSA´s nye 1,6 liter HDi motor er i dag ledende på markedet for små dieselmotorer... også når det gjelder effekt og forbruk. Hva er så den røde tråden i mitt resonnement ? Jo... de har alle sammen mer eller mindre den samme effekten (Nm) og ytelser; bare med et betydelig mindre motorvolum og dertil medfølgende redusert dieselforbruk. Du har forøvrig rett i at M51D25 motoren (tds) yter 260 Nm ved 2200 rpm. E34 525tds (R6 2,5 liter): 143 HK ved 4800 rpm, 260 Nm ved 2200 rpm, 0-100 Km/t på 11,6 sekunder og en topphastighet på 202 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,69 liter/mil. E46 318d (R4 2,0 liter): 115 HK ved 4000 rpm, 280 Nm ved 1750 rpm, 0-100 Km/t på 10,4 sekunder og en topphastighet på 204 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,56 liter/mil. Citroën C4 1,6 HDi (R4 1,6 liter): 110 HK ved 4000 rpm, 240 Nm ved 1750 Nm, 0-100 Km/t på 11,2 sekunder og en topphastighet på 192 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,47 liter/mil. En liten oppdatering: Peugeot 407 HDi BiTurbo (R4 2,2 liter): 170 HK ved 4000 rpm, 370 Nm ved 1500 rpm, 0-100 Km/t på 8,7 sekunder og en topphastighet på 225 Km/t. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring 0,61 liter/mil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå