Gå til innhold

Grenrør effekt?


Aroid
 Share

Anbefalte innlegg

Vanninnsprut er genialt på turbo,spesielt hvis en ikke har intercooler.Da setter man dysa rett på turbo turbin og vannet blir forstøvet og damp forekommer-mer oksygen og luft!

Saab hadde dette på de gamle 900 turboene minns jeg.

Saab som kom med det først iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye effekt har du med det du har nå da?

veit ikke hvor mye effekt e har no. men e har no meir en 325 12v og 24v har prøvd å kjørt mot dem og ford seirra coswort sendan orginal.

uten å sei noe sikkerhet på effekt da sei e 200hk.

jeg vell ikke ha noe skryte hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg monterte grenrør og kvasskam på Forden min, jeg fikk da en meget kjapp og turtallsvillig motor, men jeg hadde gjort et par andre ting også da, men hadde jeg vært deg så ville jeg nok montert et skikkelig grenrør, en kvass sugemotor er morsomt det :wink:

Sjekk om Koed har slikt, de har hvertfall vært meget gode på priser på alt jeg har trengt derfra...

www.Koed.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvass kam hjelper lite hvis ikke man en chip som er justert eller mapet til den rette kammen. Kvass kam uten chip er hjeper lite, kan også i enkelt tilfeller bli dårligere enn orginalt.

Grenerør gir ikke 10-15% effektøkning det er vertfall 100% sikkert, men noe mere bunndrag får du nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvass kam hjelper lite hvis ikke man en chip som er justert eller mapet til den rette kammen. Kvass kam uten chip er hjeper lite, kan også i enkelt tilfeller bli dårligere enn orginalt.

Grenerør gir ikke 10-15% effektøkning det er vertfall 100% sikkert, men noe mere bunndrag får du nok..

kvass kam er ikke med noe å gjør med bensin.

Det er for at man skal åpen innsug ventilen høyere og lengere oppe for å få meir luft inn til motoren. og at det blir bedre flyt å luften blir dratt igjenom motoren lettere.

Det du sei no da hjelper heller ikke med en turbo på en bil da som har orginal innsprøytning heller da. på en bil kan du oppnå nesten halve/dobbelte effekt på en orginal innsprøytning

Det jeg sei er at vist motoren får meir luft jo bedre forbrenning får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke forklare meg hva en kvass kam gjør for det vet jeg utmerket godt. Du vet tydeligvis lite om elektronikk og motorstyring på motorere hvis du tror at det bare er og sette på en kvasskam også har u 15 hk mere. En slik oppgradering trenger seriøs mapping av ECU for og virke optimalt, slik er det bare.

Du har minst 3 muligheter:

1. Lage en ny chip som er avstemt til kam´ens profil.

2. Sette på et system mellom det du har i dag som mapper om signalene.

3. Sette inn et komplett nytt adaptivt system.

Hvis du ikke får motoren opp i det kjørbare området til kam´n så har du mindre hk enn originalt. F.eks hvis du til vanlig har 170 hk ved ca 5.500 rpm, med trim kam´n kan disse 170 hk ligge på 7.000 rpm og den økte effekten på 200 hk på 8.000 rpm. Da nytter det ikke hvis motoren strupes på 6.500 rpm. Da får du mindre hk enn originalt. Tallene er bare tatt ut av luften for å vise et eksempel.

Grenrøret må være designet slik at eksosen fra den ene sylinderen trekker ut eksosen fra andre sylidre. Dette må stemme i forhold til eksosmengde, hastigheten på eksosgassen, temperatur og den aerodynamiske utformingen av rørene gassen skal gjennom. Hvis ikke dette stemmer, kan eksosen fra en sylider hindre gassen fa andre sylindre å strømme ut. Da kan noen sylindre bruke mye krefter bare for å kvitte seg med eksosen sin. Vi ønsker at eksosen fra de andre sylinderne skal lage valuum som trekker ut eksosen i et "dragsug" fra andre sylindre når ventilene åpner seg og stemplene er i riktig posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...