Gå til innhold

Kva er toppfarten på ein MB 190E med 129hk? Trenge svar fort

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har hatt 230E W123 med 136(?)hk og toppfarten på den var 175. tviler sterkt på at 190E med 2litern på 122hk kan få den opp over 190. firkanta biler trenger godt med power for å dra over den magiske 200 grensa- og 190E var en bestefar bil når den kom og er det enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... sant nok.. Det verste var jo at eg sa til fyren at han ikkje måtte kjøyre ettersom det var opplyst i anonsa at bunnpanna måtte byttest fordi det var slått hull og berre laga til ei midlertidig løysning.. Men idioten måtte sef kjøyre.. og etter eit par hundere meter sto det "blårøyk" ut fra motorrommet... Ikkje kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 230E W123 med 136(?)hk og toppfarten på den var 175. tviler sterkt på at 190E med 2litern på 122hk kan få den opp over 190. firkanta biler trenger godt med power for å dra over den magiske 200 grensa- og 190E var en bestefar bil når den kom og er det enda

W201 var absolut ikke en "bestefarbil" da den kom på markedet i 1983...den var faktisk betydelig mer teknisk moderne enn E30 som kom på markedet året før i 1982. Mercedes-Benz' tidligere sjefdesigner; Bruno Sacco, er viden kjent for nettopp modellseriene W124, W126 og W201 og det felles formspråk disse modellene fikk...moderne for sin tid og med en langt lavere luftmotstand enn f.eks de samtidige modellene E28, E30 og E32. Mercedes-Benz utviklet også en revolusjonerende 5-delt bakaksel for W124 og W201...den gjorde at disse to modellene var langt mer stabile i f.eks kritiske manøvre enn noen andre tidligere produksjonsbiler.

Ant. hestekrefter kan alene ikke brukes til å sammenlikne topphastigheten mellom to så forskjellige modeller som f.eks W123 og W201. F.eks hadde 190E 2,6 med 166 HK en topphastighet iht. Mercedes-Benz på 215 Km/t. Dagens C180K har med kun 143 HK en topphastighet på 222 Km/t. På midten av 80-tallet var det ikke alminnelig at en familiebil med en R4 motor på 2 liter hadde en topphastighet på over 200 Km/t... og selv E30 320i med en rekkesekser på 129 HK hadde da også en topphastighet på kun 198 Km/t.

Porsche 924 med en R4 motor på to liter og 125 HK hadde allerede i 1976 en topphastighet iht. Porsche på 201 Km/t. Det ble betraktet som meget imponerende og var faktisk et salgsargument i seg selv. Den samtidige BMW E21 323i med en R6 motor på 2,3 liter og 143 HK hadde en topphastighet iht. BMW på eksakt 200 Km/t. Jeg vet av egen erfaring at en Porsche 924 er rimelig stabil i 200 Km/t... det er E21 323i bestemt ikke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teknisk moderne eller ikke ,190E med 122hk var en bil bestefaren min ville kjøpt ny.Har kjørt den selv og det er en svært så kjedelig bil.at kvaliteten var bra er det vel ingen tvil om så populær som den ble med alderen.nå har jeg aldri vært fan av e30 heller så den vet jeg lite om. men alt i alt har nevnte karosseri med 122hk for mye luftmotstand til å passere 200 noe den heller ikke greide. men har noen en strøken 2.3-16 evolution stående så bytter jeg gjerne inn huyndaien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...