Gå til innhold

Chipping av bensin sugemotor?


Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dei påstår jo også at det er mogleg å hente mellom 30 - 40 % meir hester ut av motorer med turbo :?

ja hvorfor ikke? på min får jeg 145hk hvis jeg chipp den. men det eneste chippen gjør er vel å be om mere diesel. i alle fall for meg som har en gammeldags motor. btw har jeg lest på autopower.se at svenskene er veldig glad i å trimme 2,4 dieseln. dem tar ut 240hk og sier at det holder 8) tror ikke jeg tør og satse på det nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er klart ein chip som går inn å køyrer dataprogrammet til motoren kan fjerne ei turtallsperre (som om det er ein stor fordel!??), men at det vert masse hk av det? ..trur i såfall det er eigaren dei "chip'ar" mest!

Kvifor skulle ikkje BMW, Porsche ol hente desse hestane ut sjølv om det var berre å fikse litt på programmet utan andre endringar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bilene skal fungere like bra i kautokeino som i indre mongolia! Forskjeller fra lavoktan bensiner til høyoktan i Japan. Bilen skal fungere så å si over alt og under alle forhold. Når dette er sagt så er det jo en selvfølge at det bli litt slingringsmon i mappingen av bilen når den skal være så universal. Hvis en mapper om til en bestemt type bensin, f.eks. 98, kan en hente ut litt mere av motoren for den blir justert for akkurat den type bensin. Maks 10% sies det på sugemotorer og en 20-30% på biler med turbo.

Og at en kan endre på momentkurven til bilen kan jo også være en positiv side ved chipping. Hvis du har max Nm ved 7500omdr, kan det være liksågreit å ha det ved 3500Nm? Dette kan føles som mer hk for de fleste men er jo kun en justering av når maks dreiemoment skal komme. Dette er jo også en helt lovlig justering uten avgifter, for du øker jo ikke hk, kun karakteristikken på motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er klart ein chip som går inn å køyrer dataprogrammet til motoren kan fjerne ei turtallsperre (som om det er ein stor fordel!??), men at det vert masse hk av det? ..trur i såfall det er eigaren dei "chip'ar" mest!

Kvifor skulle ikkje BMW, Porsche ol hente desse hestane ut sjølv om det var berre å fikse litt på programmet utan andre endringar!

Det er minst to årsaker til at bilfabrikkene ikke i utgangspunktet henter ut disse hestekreftene selv. Den viktigste årsaken er at en bilmodell selges på mange forskjellige markeder med tildels forskjellige miljøkrav, drivstoffkvaliteter og avgiftsberegninger. Motorene (faktisk hele bilmodellen) blir dermed et eneste stor kompromis av mange tekniske egenskaper. Den andre årsaken er at bilfabrikkene ønsker muligheten for å "chippe" bilmodellene selv ettersom de år for år ønsker å presentere nyheter for og holde modellen attraktiv. Det beste eksempelet er VW 1,8 liters turbofirer som er levert i forskjellige versjoner fra 150 HK via 180 HK til 225 HK. BMW har med stor sukses gjort det samme kunststykket med M47D20 motoren. Den kan leveres i versjoner fra 115 HK via 150 HK og så langt til 163 HK... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgon bmwE9!

...dette er eg einig i, men det du nevner her er turbomotorar som er lette å hente meir frå. Med tanke på sugemotorane som var opphavet i tråden, så er det ikkje mykje meir å hente og mange av desse chipleverandørane gjer same jobben på same motorane i alle land og skryte av at dei ikkje forandrar på avgass ol....så om det var så mykje å henta her så ville i større grad dei ulike bilmerka gjort dette.

Hugs at kanskje det viktigaste med eit dataprogram er å få alle motorane like, sjølv om ein motor kan optimaliserat (då ingen er heilt like med tanke på prestasjon) Her er det klart at det kan hentast litt, men då er det heilt opp til potensialet i den eksakte motoren som vert chipa, og det stiller store krav til den som skal gjere jobben (ikkje berre køyre inne eit program og avslutte)...men då går det ikkje ann å love 15 hk til alle!

På TDI er det bankers..har sjølv fiksa litt på min TDI og den er ikkje til å kjenne igjen.

Seier det igjen Chiptrimmingen av sugemotor trimmar mest føraren..... og lommeboka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgon bmwE9!

...dette er eg einig i, men det du nevner her er turbomotorar som er lette å hente meir frå. Med tanke på sugemotorane som var opphavet i tråden, så er det ikkje mykje meir å hente og mange av desse chipleverandørane gjer same jobben på same motorane i alle land og skryte av at dei ikkje forandrar på avgass ol....så om det var så mykje å henta her så ville i større grad dei ulike bilmerka gjort dette.

Hugs at kanskje det viktigaste med eit dataprogram er å få alle motorane like, sjølv om ein motor kan optimaliserat (då ingen er heilt like med tanke på prestasjon) Her er det klart at det kan hentast litt, men då er det heilt opp til potensialet i den eksakte motoren som vert chipa, og det stiller store krav til den som skal gjere jobben (ikkje berre køyre inne eit program og avslutte)...men då går det ikkje ann å love 15 hk til alle!

På TDI er det bankers..har sjølv fiksa litt på min TDI og den er ikkje til å kjenne igjen.

Seier det igjen Chiptrimmingen av sugemotor trimmar mest føraren..... og lommeboka ;)

Takker...og god morgen til deg også... :D ... Jeg tilslutter meg selvfølgelig ovex' suppleringer når det gjelder sugemotorer... chiptrimming og sugemotorer handler mest om hormoner og placeboeffekt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tru kan flytte fjell. Har selv prøvd chippet sugemotor, før og etter chip. Bilen virket mye råere, men realiteten viste seg å være 7-8hk med sportsanlegg og KN-filter. I effekt kostet det mere enn det smakte, men lyden lurte oss voldsomt. Merket heller ingenting på 0-100. Ble tatt med stoppeklokke, men testet flere ganger. Null bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta feks E46M3 og E46M3CSL.

CSL har 17hk mere enn vanlig M3 og CSL har ikke bare en annen chip. Den har mange forandringer i motoren som feks eksos, innsug, kammer, ECU, stempler og ganske mange andre ting også og da har BMW klart og dra ut 17hk mere.

Også sier de som selger chiper at de garantere 15-20 hk bare med chip.. Man må være komplett idiot for og tro det..

Men chip så blir tenning og forbrenning optimalisert og effektkurven blir litt anderledes. Somregel så blir motoren sterkere på lave turtall.

Hvis man flytter turtallsperren ifra 6450 og opp til 6800 så blir bilen automatisk raskere ifra 0-100 pga man slipper et gir skift som regel. Mange BMWer må legge inn 3 gir for og nå 100kmt, men med sperre på 6800 så strekker man 2.gir til rett over 100 kansje... Men man får ikke noe mere toppeffekt av den grunn.. Dette gjelder sugemotorer.

Når det gjelder chip så ville jeg brukt de pengene på noe annet. Hvis ikke du har mere du kan oppgradere på bilen så bør du bruke pengene på et førere kurs. Det får man mye glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sa ikke jeg at jeg fikk 15-20hk mer av chipen, jeg sa jeg merket forskjell...er overhode ikke noe fordel å ikke ha turtallssperre heller, hadde 320n min i 8000 omdreininger siden jeg ikke fulgte med på speedometeret. Utrolig at det ikke skjedde noe med motoren... men som sagt merket jeg noe forskjell etter 4-4500 omdreininger, om 0-100 går bedre vet jeg ikke, får hvertfall greit 100 på 2.giret men tviler på at det det utgjør noe spess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man ser her -> http://www.ultimo.no/texte/finn%20bil%20frame.htm

Jeg undres litt på det der siden jeg har den motoren med 9.4:1 (eller var det 9.5:1 i komp) 87mod hvertfall, uten kat.

De tallene der kommer jo uttav en motor med lavere komp orginalt enn min, + at min er tatt av litt på toppen + porting.. jeg vil vel tjene de 10-15hk på dette om jeg monterer chip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sa ikke jeg at jeg fikk 15-20hk mer av chipen, jeg sa jeg merket forskjell...er overhode ikke noe fordel å ikke ha turtallssperre heller, hadde 320n min i 8000 omdreininger siden jeg ikke fulgte med på speedometeret. Utrolig at det ikke skjedde noe med motoren... men som sagt merket jeg noe forskjell etter 4-4500 omdreininger, om 0-100 går bedre vet jeg ikke, får hvertfall greit 100 på 2.giret men tviler på at det det utgjør noe spess

At du slipper og legge inn 3.gir men klarer det på 2. gir kan utgjøre ganske mye ifra 0-100. Et gir skift kan ta 0.5sek og utføre og det er jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...