Gå til innhold

Må subben innspilles?


Anbefalte innlegg

Til dere som er så sikkre på at elementet skal spilles inn..

Kan noen forklare meg hvorfor elementet tar skade av å bli spilt hardt fra begynnelsen??? Og hvorfor levetiden blir minst halvert! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er så sikkre på at elementet skal spilles inn..

Kan noen forklare meg hvorfor elementet tar skade av å bli spilt hardt fra begynnelsen??? Og hvorfor levetiden blir minst halvert! hehe..

Er bare å gi opp.. er like mye morro lesning hver gang dette temaet blir tatt opp i diverse forum.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en svigerbror som jobber med bilstereo. har flere års erfaring med dette. har koblet opp en del store anlegg lamme han både til privat bruk å DB show / konkuranser. har i tilegg jobbet med musikk siden jeg var 14 år på har litt peiling på lyd å anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en svigerbror som jobber med bilstereo. har flere års erfaring med dette. har koblet opp en del store anlegg lamme han både til privat bruk å DB show / konkuranser. har i tilegg jobbet med musikk siden jeg var 14 år på har litt peiling på lyd å anlegg

Gammel er du nå da? 15? ;) neida, bare kødda. Men nå kan du forklare meg hva det er i høytaleren som blir ødelagt. Den forklaringen jeg egentlig ventet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å gi opp.. er like mye morro lesning hver gang dette temaet blir tatt opp i diverse forum.. :)

Hehe.. du sier noe. Men noen ting må nesten kommeteres. Kanskje andre kan forstå det vist dem får en ordentlig forklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje dette kan være til hjelp?

Innspilling av en høytaler er serdeles viktig spesielt med tanke på store elementer.

Dette gjøres for at opphengene skal mykne og oppnå sine rette egenskaper.

Tar man utgangspunkt i ett sub element er opphengene på det meget stive før innspilling, gir man full guffe fra første stund er faren for at elementet kan bli mekanisk skadd.

for eksempel att spolen river seg løs fra nedre oppheng (spideren) og elementet ødelegges.Dette gjelder spesielt for elementer som er i 500w+ klassen.

På membran i høgtaleren er en liten kobberspole. Når denne er viklet er det gjort med ny myk lakkert koppertråd. Herding av kobber foregår ved mekanisk belastning (bøying krymping utvidelse vibrasjon). Kanskje man vil at kobberen i denne spolen skal "sette seg" før man skrur opp volumet.

Dvs at innspilling = oppmykning av kantoppheng og "spider".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspilling av en høytaler er serdeles viktig spesielt med tanke på store elementer.

Dette gjøres for at opphengene skal mykne og oppnå sine rette egenskaper.

Den kan jeg være med på! Lyden forandrer seg pga av at man vil være lettere for membranen å slå lengre. Altså en vil ikke oppleve forvregning så fort når det er mindre motstand.

Tar man utgangspunkt i ett sub element er opphengene på det meget stive før innspilling, gir man full guffe fra første stund er faren for at elementet kan bli mekanisk skadd.

for eksempel att spolen river seg løs fra nedre oppheng (spideren) og elementet ødelegges.Dette gjelder spesielt for elementer som er i 500w+ klassen.

Mekanisk skadd? Det er da ikke snakk om en motor som trenger olje

og deler som trenger å bli tilpasset hverandre

Det er en hårfin klaring mellom så der blir det ingen slitasje.

Hadde du hatt ett element som hadde vært 20år gammelt og ubrukt. Kan det godt tenkes at limet er tørt og porøst. Greit å spille inn. Men en sub som er kanskje 1år gammel? hehe.. Hvorfor er det forskjell under og over 500w?

På membran i høgtaleren er en liten kobberspole. Når denne er viklet er det gjort med ny myk lakkert koppertråd. Herding av kobber foregår ved mekanisk belastning (bøying krymping utvidelse vibrasjon). Kanskje man vil at kobberen i denne spolen skal "sette seg" før man skrur opp volumet.

Den burde da ha "tørket" fra fabrikk. Men du får passe på at neste gang du har en ny lysbryter i huset må du slå den forsiktig på. Kobberet tåler kanskje ikke den store spenningen som kommer gjennom med det samme. (En kobbertråd forandrer seg da ikke selv om den blir eldre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen som har fått revet løs spolen i et element pga for stivt membran oppheng ved manglende innspilling. Da må i så fall utslaget på membranen være bortimot maks, men da kan dette selvfølgelig skje med innspilte høyttalere også!

Bare spill NORMALT du fra start av du, så vil suben din spilles inn etterhvert, men noe bedre lydkvalitet som resultat. Hvor kommer alle disse mytene fra egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt opp til deg om du vil ta sjansen på at det er mulighete for att elementet blir ødelagt..

anbefaler å spille elementet fint den første stonda..skader ikje...

ikje gi full guffe med en gang... då er no det slik att du nesten vill ødelegge elementet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vil vel tro at det kommer litt an på prisen på elementet/ene om man gidder å bruke tid på å spille inn osv..kjøper jeg et par elementer til 7-800kr så gidder jeg ikke spille inn..lar de gå et par timer med normalt volum med veldig variert musikk før jeg drar igang litt, fungerer ganske fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ikke no å si.. Jeg kan iallefall fortelle at jeg har et par 10" til et prosjekt her som koster over 4000pr stk veil.. og jeg har ingen planer om ta det så alt for rolig i starten.. :)

De skal få smake 2000 class a / class a/b rms watt :D

Bare spill i vei alle sammen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innspeling av høgtalarar er alltid vigtigt for å oppnå god lyd. No er det eit vigtigt poeng at ein "billig" høgtalar vert spelt inn med vanleg bruk. NB opphenget til elementet bør ikkje utsettjast for "bånn gass" frå første tone. Ein stiv høgtalar toler mindre enn ein som er mjuka opp. Innspelingstid er 200 t +.

Har bestilt meg nye høgtalarar heime som kostar 45.000 for eit par...og ja dei skal spelast forsigtigt inn. Det perfekte å spele inn med er radiostøy (ein FM kanal som ikkje er innstilt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ikke no å si.. Jeg kan iallefall fortelle at jeg har et par 10" til et prosjekt her som koster over 4000pr stk veil.. og jeg har ingen planer om ta det så alt for rolig i starten.. :)

De skal få smake 2000 class a / class a/b rms watt :D

Bare spill i vei alle sammen.. :)

*nysgjerrig* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med mitt stereoprosjekt har også jeg hørt at sub'en skal spilles pent inn. Men jeg har aldri fått noen forklaring... Slik jeg tenker det må jo en ny høyttaler, med "fersk" gummi i opphenget av membranen, være på sitt mest elastiske - og dermed tåle størst vandring? Jfr nye og gamle bildekk, der de gamle får sprekker langs dekksidene.

Når det gjelder spolens ledeegenskaper, så kan jeg heller ikke her forstå (med mine meget begrensete kunnskaper innen elektronikk...) at alderen på kobbertråden skal ha noen innvirkning, så fremt den ikke irrer.

Så...Min Rockford 12" til fryktelig mange 1000 har fått kjøre seg brukbart fra begynnelsen, og til nå har ingen skade skjedd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...