Gå til innhold

M5 3.8L fra 340hk til 400hk?


Bjørn B
 Share

Anbefalte innlegg

BMW hadde vært mye kulere hvis noen modeller hadde hatt Turbo!! Feks noe sånt som 328tii hehe. med masse og mye hk potensiale

Ole har talt 8)

:wink:

2002 turbo, 745i, 524td, 525tds, 520d, 525d, 530d etc...

Hvis ikke DE er kule nok, så vet ikke jeg...

Sorry, litt kødd det med de dieselene... Men ikke helt. 535d er jo helt rå. 277hk eller noe slik?? Dette er råere enn 328tii syns nå jeg... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

1000kr/hk har jeg hørt mange ganger. Sikkert vanskelig å komme under det ved N/A-trimming..

Men du sier at du ikke er noen turbofantast, og så har du ikke lappen enda..? Hvordan kan du vite det da? Hørt for mye på BMWCCN-gutta? ;)

Jeg skal ikke være for bastant i mine uttalelser, det skal jeg ikke... Men jeg har da kjørt noen turbo biler opp igjenom jeg også... Synes at suge hester har sin definitive sjarm, langt forbi og over turbo.. Men alt er smak og behag, kanskje jeg også vil forandre mening når jeg har kjørt nok turbo/kompressor biler VS N/A biler... Synes det blir litt teit å dra det opp igjen hver gang noen som ikke har lappen uttaler seg, "hvis du ikke har lappen, hvordan kan du vite det da"....

Ha en fin morgen gutter..

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at 3,6 og 3,8 har mye den samme blokka, da er det som kjennt sånn at blokka i 3,8`en er mere borret og har da mindre matriale og fordele belastningen på, sunn fornuft? Men hva vet jeg?

Ja; jeg har lest et eller annet sted at S38B38 har så stor boring at avstanden mellom de innerste sylindrene faktisk er mindre enn på E9 CSL´s 3498 cm3 store M49/3 Gruppe 5 racing maskin på 465 HK ved 8500 rpm...og den motoren var rimelig blodtrimmet i 1976. Om dette så betyr at S38B38 motoren er en lite holdbar motor med sine 340 HK er vel heller tvilsomt, men som alltid krever slike motorer et godt vedlikehold og en fornuftig eier... :wink:

00316.jpg

00326.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å stille spørsmål når det gjelder erfaringen til en som ikke har lappen. Kanskje du skjønner det når du har hatt lappen i noen år, kanskje ikke..

For all del, veldig lov å stille spørsmål... Men er ikke nødvendig og ofte dra det at folk ikke har lappen som et argument at man ikke vet hva man preiker om...

Turbo er for meg utrolig moro når strikken er dratt litt... Skyvet som kommer når den først kommer er gull:) MEN, jeg støtter lissom Bmw litt når de ikke monterer turbo på sine biler, mener det har sin definitive sjarm at motoren suger (ikke mistolk meg her:p), og jeg gidd ikke ødelegge det, spes ikke på en M5 maskin, som er en relativt "sjelden" motor... Er jo laget en del eksemplarer, men en orginal sugemotor med 400hk ville jeg satt høyere enn en turbo motor på 400hk... Turbo motoren har vel mer moment, men suge motoren har mer sjarm, mener jeg da... smak og behag... og i forhold til det å kjøre turbo biler, så skal jeg ikke skryte på meg, har kjørt 1 bensin turbo (mazda 323 gt-x) og 3 stk diesel turbo (Bmw E39 525Tds og C200 Cdi), "alle" diesel biler er vel turbo i dag, men dog...

om 1 måned akkurat i dag, så har jeg oppkjøring, og forhåpentligvis lappen, så da forsvinner vel gjerne argumentet at man uten lappen ikke har peiling...

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om 1 måned akkurat i dag, så har jeg oppkjøring, og forhåpentligvis lappen, så da forsvinner vel gjerne argumentet at man uten lappen ikke har peiling...

Mvh Bjørn

Tror nok ikke poenget til Gunnar akkurat ligger i om du nødvendigvis ikke har lappen (eller har hatt den i 5 dager liksom...). Jeg tolker det heller litt som at hvis man er i din alder, så er bilerfaringen heller moderat, uansett om en har en kompis med bil - og har vært med flere turer i den... Tolk det ikke som drittslenging eller skittpreik, det er noe i det med manglende erfaring når en er ung. Slik er det bare. No offence...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt poenget hanne, har ikke listet opp turbo biler jeg har sittet på i, men faktisk kjørt... Øvelseskjøring... men det er heller ikke poenget...

Er bevisst på at min bilerfaring er veeeldig small, spes kontra en god del av gutta her inne som har kjørt fete biler i monn... Men det er ingen grunn til å svare noe krasst, hadde satt mye mer pris på en grunn eller flere til hvorfor jeg ikke burde være så negativ til turbo... Jeg er her av samme grunn til omtrent alle andre her inne, LÆRE, lære av gutta som vet hva de snakker om, og forhåpentligvis få litt mer peiling for hver gang jeg er her inne å leser...

Dette er veldig off-topic, men skitt la gå, kanskje Gunnar (eller noen andre) kan belyse sider ved overlading som jeg ikke vet om, eller ikke vil vite om:p

Satser på å etterhvert bli en ressurs for forumet jeg også, på sikt altså...

Reiser snart offshore, så da trenger jeg noe å fylle fritiden med, begrenset hvor mye man kan trene, så bilskruing ser jeg for meg kan bli en stor fritidssyssel...

Veldig mye fjass i innlegget mitt nå...

Kort oppsummering: Jeg prøver å være noenlunde ydmyk, men man kan ikke svelge alt... Er her kun for å lære, bidra og få innspirasjon til egne bygg med tiden...

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...