Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en 520i Touring 98 mod.

Har problemer med at temeraturmåleren stiger til kokepunktet så snart jeg begynner å kjøre. Når dette intrer, så kutter varmeanlegget varmluften til cupèn. Hva kan være problemet??

Skrevet
Hei! Har en 520i Touring 98 mod.

Har problemer med at temeraturmåleren stiger til kokepunktet så snart jeg begynner å kjøre. Når dette intrer, så kutter varmeanlegget varmluften til cupèn. Hva kan være problemet??

Trolig er det vannpumpen som ikke virker... :roll:

Skrevet
Hei! Har en 520i Touring 98 mod.

Har problemer med at temeraturmåleren stiger til kokepunktet så snart jeg begynner å kjøre. Når dette intrer, så kutter varmeanlegget varmluften til cupèn. Hva kan være problemet??

Trolig er det vannpumpen som ikke virker... :roll:

Takk for hurtig svar. Fryktet det samme. Bilen har gått 58000 så litt tidlig.

Skrevet

Det er nesten garantert vannpumpa.. men du må ikke la den gå opp til kokepunktet flere ganger det kan skade motoren din.

Motoren bør slås av med en gang temperaturern begynner å stige. Når lampa lyser kan det være for sent.

Men litt merkelig at vannpumpa skal gå så tidlig på en 98 mod trodde de hadde bedre vannpumpe. Har du M52 eller M52TU (dobbel Vanos)?

Skrevet
E39 har dårlig vannpumpe

Nei...E39 og E46 med den første versjonen av M52 motoren (inkl. E34 og E36 med M50 motoren) har en dårlig vannpumpe... :wink:

Skrevet
Det er nesten garantert vannpumpa.. men du må ikke la den gå opp til kokepunktet flere ganger det kan skade motoren din.

Motoren bør slås av med en gang temperaturern begynner å stige. Når lampa lyser kan det være for sent.

Men litt merkelig at vannpumpa skal gå så tidlig på en 98 mod trodde de hadde bedre vannpumpe. Har du M52 eller M52TU (dobbel Vanos)?

Har latt lampa lyse noen ganger. Men ikke kjørt bilen så lenge at den koker.

M52 er det vel det som sitter i en E39. Ser nye pumper ligger på 500-600 kr , så burde ikke koste all verden å skifte. Håper bare motoren ikke har tatt skade.

Skrevet
Bilen har gått 58000 så litt tidlig.

Importbil? Kanskje den har går 158000? :wink:

Ja import :wink: Men bilen er sjekket av godkjendt BMW forhandler som mener det skal være riktig. Så vi håper på stemmer :wink: Bilen er som ny, bortsett fra vannpumpen da!

Skrevet

Håper det for din del. Jeg har sett mye rart komme fra Tyskland (har kjørt biltransport fra Tyskland til Norge..), så skepsisen min er alltid i høysete...

Skrevet

Kan jo vere ein god del drit i slanger og radiator.. Hadde samme dritet når eg kjøpte bimmeren min.. Prøv å spyl igjenom og rens den skikkeleg...

Kan jo også vere termostaten din som er ute på tur..

Og vist ikkje det er nokon av det, er det nok vannpumpa di.. Heilt normalt på BMW...

  • 1 year later...
Skrevet

Jeg begynner å få samme feil som deg, har du byttet vannpumpe enda og hvor høyt er nivået ditt med frost-veske når bilen er kald.

Alf Lie motor var 90%sikker på at feilen hos meg er at det er litt lite frostveske. Jeg skal etterfylle i mårra, så det var lite når jeg skrudde opp å så i sta.

E39 er vistnok veldig følsom på akurat det.

Skrevet

Impeller (skovlene) på vannpumpen er av bakkelitt. Ryker fort, men det kan også være termostaten som er gåen da selve termostaten er opphengt i to plasthaker som knekker. Skru av lokket på radiatoren og start bilen, sjekk om det er en vannstråle inn i ekspansjonstanken. Er det det er vannpumpen i orden og termostat defekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...