Gå til innhold

BMW 730IA E38


Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett litt på ein E38 730IA... Er ikkje snakk om kjøp, er berre nysgjerrig. Er det nokon "vanlege" feil på desse, og korleis e bilane sånn generelt?

E34 har jo sunke noko forferdeleg i pris synest eg. Ihvertfall 535i. Kjeme E38 og til å gjere dette i nærmaste framtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E38 til og med 98 modellene har sunket i pris siste året. Mange fine biler å få tak i for en overkommelig penge! Har sett litt på 728 selv, denne her f.eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=6338427 har stått til salgs leeenge til 239, nå er den satt ned til 199. Har prøvekjørt den og den virker veldig velholdt, eneste minuset er at den ikke har noe særlig med utstyr utover skinn og takluke.

Har også sett flere andre som har vært annonsert en god stund til rundt 250 som settes ned til under 200, sånn som denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=6399446 Stod lenge til 229.

Mange sier at 728en er litt for slapp, men syns den går helt greit jeg. Det er ikke noen racerbil i utgangspunktet uansett. Komfortglider heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

730 er vel marginalt mindre treg en 728.. men det er helt riktig som Eirik3 sier... det er Komforten som teller.... jeg er veldig glad i alle 7'erne og leter selv etter en Skikkelig fin E32 da jeg syns denne er hakke finere.... men E38 er jo også en skikkelig lekker bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

730 er vel marginalt mindre treg en 728.. men det er helt riktig som Eirik3 sier... det er Komforten som teller.... jeg er veldig glad i alle 7'erne og leter selv etter en Skikkelig fin E32 da jeg syns denne er hakke finere.... men E38 er jo også en skikkelig lekker bil.

-----------

Jeg hadde en 328 96 mod og der passet motoren er fint men i 7 serien mener jeg den blir for liten og har feil register, "turtalls" motor i en glider syntes jeg.Ville heller valgt diesel eller mere ccm.

Har en 735IA 88 E-32 nå og mener det er mye for pengene.

Betalte 50.000 for den med 2 eiere og 250 K på tellerenn , alle serviser.

Fremstår som meget fin ,dog ikke strøken. Plassen og komforten er helt OK og forbruket ligger på 1.1-1.2 pr.mil blandet kjøring.

Anbefales.

Min neste bil blir temmelig sikkert en E-38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hatt en 740i og anbefaler den på det varmeste DSC00012.sized.jpg

Den er etter min mening både en sportslig og en behagelig milsluker.

Ingen spesielle svakheter på E38 i grunn.

Valget mellom 740 og 730 sier seg selv....

Var det ikke denne som var til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 328 96 mod og der passet motoren er fint men i 7 serien mener jeg den blir for liten og har feil register, "turtalls" motor i en glider syntes jeg.Ville heller valgt diesel eller mere ccm.

Har en 735IA 88 E-32 nå og mener det er mye for pengene.

Betalte 50.000 for den med 2 eiere og 250 K på tellerenn , alle serviser.

Fremstår som meget fin ,dog ikke strøken. Plassen og komforten er helt OK og forbruket ligger på 1.1-1.2 pr.mil blandet kjøring.

Anbefales.

Min neste bil blir temmelig sikkert en E-38.

At du mener at M52B28 motoren som bl.a finnes i E36 328i er en turtallsmotor må være en misforståelse...er det noe den er kjent for er det nettopp at den ikke er en typisk turtallsmotor. Den yter 193 HK ved 5300 rpm og 280 Nm ved 3950 rpm...noe som på midten av 90-tallet var ganske imponerende . Din M30B35 motor skal f.eks ha 5700 rpm for å yte de maksimale 211 HK og 4000 rpm for å yte 305 Nm...altså et dårligere effekt/momentforløp...spesielt med tanke på at motoren er 0,7 liter større...og for ikke å snakke om bensinforbruket... :wink:

Den gamle M50B25 motoren (spesielt den første versjonen uten Vanos) som bl.a finnes i E36 325i er en typisk turtallsmotor (i relasjon til alminnelige biler) når den yter 192 HK ved 5900 rpm og 245 Nm først ved 4700 rpm. Dagens N54B30 motor som bl.a finnes i E90 330i yter forøvrig 258 HK ved 6600 rpm og 300 Nm ved 2500 rpm... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den E32 jeg ratter har en Chipp som gir den 340nm ( or so it says)

jeg tror ikke denne chippen har så veldig stor virkinig, men må si at jeg syns den glir veldig bra og storkoser seg under 2500 rp. er nesten aldri over det..

jeg vet at tallene fremstiller det litt anderledes bmwE9, men når du setter deg inn og skal kjøre en E32 735 merker man at den er veldig komfortabel mht Gearing og motorhastighet.

Det er tydelig at du ikke har testet en... jeg syns den virker enda mindre anstrengt en dagens biler. Min Gammle ( fars nåværende) 530d klarte ikke å oppføre seg skikkelig komfortabel. og heller ikke den 750'en jeg Testet her om dagen. Gerakassene er ikke konsekvente i hva de vil gjøre, og da blir det tull!

man har den i "D" og kjører normal. da fungerer det greit... men når man gasser på litt og endrer kjørestilen ( fremdeles med gear "D" -mind you) klarer den ikke efterpå å gå tilbake til samme komfortable modus den hadde på begynnelsen. Den 7'ern var ikke fullt så ille.. men den 530d'en var skikkelig jerky from time to time

her kommer poenget : Gearkassen i E32 er konsekvent komfortabel og god. Gerar når den skal og oppfører seg slik man kan forvente når den er i "E". Når man legger den i Sport går den over til å være mer sportslig, og når man igjen går til "E" er den komfortabel igjen.

Hurra for E32! Død over Nye dustete ZF-kasser fra helvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den E32 jeg ratter har en Chipp som gir den 340nm ( or so it says)

jeg tror ikke denne chippen har så veldig stor virkinig, men må si at jeg syns den glir veldig bra og storkoser seg under 2500 rp. er nesten aldri over det..

jeg vet at tallene fremstiller det litt anderledes bmwE9, men når du setter deg inn og skal kjøre en E32 735 merker man at den er veldig komfortabel mht Gearing og motorhastighet.

Det er tydelig at du ikke har testet en... jeg syns den virker enda mindre anstrengt en dagens biler. Min Gammle ( fars nåværende) 530d klarte ikke å oppføre seg skikkelig komfortabel. og heller ikke den 750'en jeg Testet her om dagen. Gerakassene er ikke konsekvente i hva de vil gjøre, og da blir det tull!

man har den i "D" og kjører normal. da fungerer det greit... men når man gasser på litt og endrer kjørestilen ( fremdeles med gear "D" -mind you) klarer den ikke efterpå å gå tilbake til samme komfortable modus den hadde på begynnelsen. Den 7'ern var ikke fullt så ille.. men den 530d'en var skikkelig jerky from time to time

her kommer poenget : Gearkassen i E32 er konsekvent komfortabel og god. Gerar når den skal og oppfører seg slik man kan forvente når den er i "E". Når man legger den i Sport går den over til å være mer sportslig, og når man igjen går til "E" er den komfortabel igjen.

Hurra for E32! Død over Nye dustete ZF-kasser fra helvete

Joda...jeg har noen tusen kilometer på tyske veier i en E32 735i...og det er absolut en behagelig bil og motor. Mitt poeng er imidlertid at M52B28 er en både bedre og mer økonomisk motor enn den gamle M30B35 motoren. Min første skikkelige positive "a-ha" opplevelse med BMW var forøvrig med en ny E28 M535iA allerede i 1986...jeg skal love deg at den bilen var rimelig rå på den tiden... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at 328 motoren var dårligere en 3.5.

Det er tross alt en generasjonsforskjell, naturligvis ville jeg heller hatt en "ny" 2.8 en gammel 3.5 l.

Men det skiller en god del i pris her og man får det man betaler for.

2.8 i 3 serien var gromt men 7 serien er tross alt noen 100 kg tyngre å

det betyr mere gassing og pes for å holde samme tempo.

Etter min mening er 7 serien comfort,cruising med armlene nede og kaffekoppen i hånda,automaten på økonomi osv.

Er forøvrig enig at E32 motor og gir passer veldig godt sammen, er svært sjelden over 2500 rpm.

Koser meg skikkelig med den.

Savner naturligvis 328, hadde stv utgave m.skinn mm. men den ble forliten desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...