Gå til innhold

1981 BMW 320/6 - E21 - Restaurer og få på veien prosjekt


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Da er denne bilen påbegynt igjen. Har nå sveisa antennehullet og det siste rusthullet i gulvet. Nå er det bare litt på en kanal og lokket i gulvet framme på passasjersiden som må sveises. Etter det må jeg kjøpe meg en bakfanger og en ny demper bak, så skal ting være ok. Bilen var EU-godkjent fram til 19. Januar i år, det har såklart jeg oversett. Hadde jeg sjekka det så hadde den lett hatt skilter etpar dager etter jeg kjøpte den.

Bilen skal lakkeres hvit igjen. Den blir såklart ikke helt strøken med en gang, men når alle hull er sveiset og rust er pussa bort så ser jeg virkelig enden på prosjektet.

For å være prippen og pirkete så skal jeg kjøpe meg nye kromlister overalt, nye pakninger, ny frontrute og trekke opp igjen interiøret.

Hadde planer om M10B20 istedet for M20B20, men det tror jeg jeg legger på is inntil videre. Nå er det å få bilen på veien i god stand.

Har dessverre ingen bilder ennå, men kan ta noen i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du vil få stilt inn forgasserne og tenning for å få motoren til å gå slik som da den var ny, vil jeg anbefale deg Per Gulbrandsen i Hokksund(www.autoconsult.as) Han er utrolig på slikt og tar bare en tusenlapp eller to for jobben.

Hvordan er motoren ellers da? Slitte stempelfjører og lagre, svetter den mye olje og hvordan er toppen? Har du overhalt den med den nye slipesettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil få stilt inn forgasserne og tenning for å få motoren til å gå slik som da den var ny, vil jeg anbefale deg Per Gulbrandsen i Hokksund(www.autoconsult.as) Han er utrolig på slikt og tar bare en tusenlapp eller to for jobben.

Hvordan er motoren ellers da? Slitte stempelfjører og lagre, svetter den mye olje og hvordan er toppen? Har du overhalt den med den nye slipesettet?

Hokksund blir litt langt, dessverre. Men takk for tipset :)

Er en på midtstranda på Hamar som kan ta det, har ikke hørt om pris enda da.

Toppen har vært inne på "service", vet ikke om det står noe om det tidligere.

Det er bytta en ventil iallefall, mer vet jeg ikke. Den tikker endel, men det får bare være.

Det er (som jeg sikkert har skrevet tidligere) olje på hele blokka. Skal ta en motorvask en av de kommende dagene, så skal jeg se hvor det renner fra, og om den renner i det heletatt. Fikk høre at det er mulig at det bare er gammel olje som blir veldig flytende, siden det bare drypper olje når motoren er varm og siden oljenivået i motoren ikke synker. Slipesettet er bare brukt fra toppakningen og opp.

Motoren er grei den, den bruker bare så jævlig med bensin.

Det som jeg vet står igjen før EU-godkjenning nå er bakfanger, ny demper bak og bakre eksospotte. Skal kjøpe en ny høyre framskjerm også, når jeg er så godt i gang. Det er rusthull i den som er nå, jeg har klart å bøyd og brekt så mye i den at den står i alle verdens retninger.

--

Oppdateringen i dag er at jeg har satt på 1er-feil sideblinklys (glass uten pære) og spraya biltema sin rustbeskytter (olje på sprayboks som lukter syden) der det er reint stål. Skal fjerne biltemagjørma snart (den er bare midlertidig pga. rust som alt for ofte setter seg i nysveisa stål), for å grunne, lakke og bruke tykk rustbeskytter. Da skal det ikke ruste så mye mer håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Denne brukte 2.5 opp hit, nå har jeg pilla og stilt så mye at den drikker vel lett en del mer. Solex er et helvete å stille inn, men når det er perfekt innstilt så er det visstnok noe av det bedre innen forgassere.

Det er vel ikke uten grunn at de koster rundt 20 000kr nye. ;)

Har du bilder av bilen din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Noen husker vel kanskje bakskjørtet og sideskjørtene jeg refererte til som "heroin-stylingen".

Et lite bilde for å friske opp minnet

CIMG2095.jpg

Hadde litt for lite å gjøre i dag, så jeg tenkte jeg skulle skille det jeg trodde var en glassfibrert fanger og kromfangeren som egentlig skal sitte bak på E21. Jeg knakk litt glassfiber og så plutselig noe svart plast...

Ser du godt etter, så minner den om noe du har sett før!

.

.

E28_M535i_Rear.jpg

Men den er kappa i to for å få til å passe på E21, så den er det man kan kalle ødelagt. Men seriøst 10 poeng til de som har lagd den, det var nok ikke noen timesjobb.

Men litt smekk og, for å ha ødelagt en ny M535i bakfanger!

Skal få revet av alt glassfiberen og sparkelet som er på den, og se om den kan reddes.

Jeg har ingen erfaring med glassfiber og bare litt med sparkel, så jeg bruker den bare for å øve meg litt. Det kan ikke bli verre enn det er.

Bare en liten update =)

Har også bestemt meg litt mer for hva og hvordan.

Har sikkert sagt endel av dette før, men det får bare være :lol:

Hvit med svarte lister rundt vinduer, hvit bakfanger med svart gummilist, svarte sidelister og hvit motorsportfront med svart list.

Det jeg syntes var problemet med motorsportfronten var at det krasja sånn når bilen hadde krom bakfanger og krom på listene. Det er ikke lengre et problem når jeg lakker alt svart (og bakfangeren i hvit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Som noen kanskje fikk med seg, så reiste jeg til Hamar der jeg bodde et år og hentet litt diverse deler som var mine, inkludert 320n som egentlig bare har stått der og ikke blitt gjort noe med.

(Tråd om det: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=92312&start=15 )

Etter å ha stått i rundt 2 år trengte den litt kjærlighet for å bli frisk til turen.

Prøvde å starte flere ganger, men den ville ikke tenne. Nappa av bensinslangen fra pumpa og fikk kjørt ca en liter vann ut av tanken. Fylte på en 5 liter 98, skiftet plugger og coilledning så starta den med et brøl!

Bremsene var elendige, noe de var hele turen. Mest sannsynlig grunnet dårlig hovedbremsesylinder. De fungerte, men det var lang vandring på pedalen før det skjedde noe. Kjørte igjennom 2 liter bremsevæske og skiftet klossene framme.

Har bestilt noe nye deler og skal bestille enda mer snart. Tar den på prøveskilter en dag og får den ut dit den skal stå for restaurering, selv om jeg helst hadde sett at den ble stående i garasjen her hjemme.

Det er 3 uker siden den kom hjem, men det er aldri for sent med prosjekttrådupdate :)

Den er ikke fin etter å ha stått lenge, men den skal få det den fortjener.

Som sagt så har delehandlingen begynt!

26102008.jpg

26102008005.jpg

26102008002.jpg

26102008001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...