Gå til innhold

Hvor mye hk i 328?


B.E.E.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg snakker om hva de yter orginalt,ikke hva de er oppgitt til :!:

Det er faktisk veldig vanskelig å si, fordi kald luft har mer energi enn varm luft. Derfor kan tallene på et dyno-run variere veldig fra 328 til 328 avhengig av fuktighet og temperatur. Men effekttallene til 328 er oppgitt veldig konservativt i forhold til andre BMW'er. Vanligvis kan man oppleve 10-15% forskjell i effekt på 2 identiske biler som sto etter hverandre på samlebåndet, så effekten BMW oppgir på bilene er som regel litt under den faktiske effektene slik at ingen kunder skal kunne klage over at de ikke har fått hestene de har betalt for. Men på 328 har man skrudd skruen ned enda et hakk slik at de forsikringene i Tyskland ble rimeligere (det er veldig dyrt der nede!).

328 tallene vil variere mer også, fordi innsuget kun tillater en viss mengde luft å komme inn i motoren, men er denne luften kald vil momentet av hver eksplosjon øke (og dermed også effekten siden moment*turtall=hestekrefter). På andre motorer er det andre faktorer som er begrensningen, slik at kald luft vil hjelpe over hele skalaen også der, men ikke på toppeffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motor gikk umiddelbart på min personlige topp 5 over de grommeste 6'erne :) En ting jeg lurer litt på; Denne motor har vel alu blokk? Hvordan er holdbarhet ved videre trimming, og hvis man skulle være så uheldig å koke den..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motor gikk umiddelbart på min personlige topp 5 over de grommeste 6'erne :) En ting jeg lurer litt på; Denne motor har vel alu blokk? Hvordan er holdbarhet ved videre trimming, og hvis man skulle være så uheldig å koke den..?

S50B32 motoren (E36 M3 versjon 2 i USA) er jo basert på M52B28 motoren... og en motor bør under ingen omstendigheter "koke"... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motor gikk umiddelbart på min personlige topp 5 over de grommeste 6'erne :) En ting jeg lurer litt på; Denne motor har vel alu blokk? Hvordan er holdbarhet ved videre trimming, og hvis man skulle være så uheldig å koke den..?

S50B32 motoren (E36 M3 versjon 2 i USA) er jo basert på M52B28 motoren... og en motor bør under ingen omstendigheter "koke"... :roll:

Ok :)

Det jeg tenkte på var hva holdbarheten på en støpjernsblokk kontra en alu blokk ? Hva er fordelen med alu blokk, utenom vekten?

At den koker skal selvsagt ikke skje, men hvis det blir en lekasje, vannpumpa streiker, luft i systemet.. and on we go..

Har hatt en mildt sagt ustabil M40 de siste 2 årene, som har kokt et tosifret antall ganger pga av diverse lekasjer. Endte på klassisk vis med sprekt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 har veldig bra "grenrør" fra før. Lite å hente på disse.

Nå vet jeg ikke om 325/328 M52 har samme grenrøret som 320 M52, men jeg bytta grenrør på min i høst, og den var MYE større enn originalt! Til og med verkstedet som monterte den til meg bemerket dette. Om effekten er så voldsom er vel tvilsomt, men litt mere pustehjelp enn originalt får den nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på var hva holdbarheten på en støpjernsblokk kontra en alu blokk ? Hva er fordelen med alu blokk, utenom vekten?

At den koker skal selvsagt ikke skje, men hvis det blir en lekasje, vannpumpa streiker, luft i systemet.. and on we go..

Har hatt en mildt sagt ustabil M40 de siste 2 årene, som har kokt et tosifret antall ganger pga av diverse lekasjer. Endte på klassisk vis med sprekt topp.

Slik jeg ser det er ikke holdbarheten på selve blokken et spørsmål i relasjon til kjørelengder og/eller koking etc. Det er som regel toppen som tar skade av av en for varm motor (i form av å bli skjev i relasjon til anlegsflaten mot blokken). Ergo kan ikke toppakningen forhindre en lekkasje mellom blokken og toppen (den delen av motoren som inneholder ventiler og kamaksel). Generelt er problemet at forskjellig metaller beveger seg ulikt ved ulike temperaturer...og når metallenes temperaturer beveger seg ut over konstruksjonsstandardene går det ofte galt. BMW og andre bilprodusenter benytter generelt aluminium og/eller aluminiumslegeringer pga. et ønske om å spare vekt. BMW er forøvrig langt fremme i utviklingen når det gjelder bruk av alternative metaller i bilproduksjonen...noe ikke minst E60/61 og E90/91 er eksempler på... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-36, M52b28, k&n åpent filter, grenrør, effekt anlegg.

Forventet hk??

Jeg har det du skriver over bortsett fra at jeg kjører med K&N-panelfilter.

Min er målt til 228Hk, da skal det sies at bilen ble programmert uten grenrør/effektanlegg og uten det større innsuget som sitter på. Så det er trolig mer å hente dersom jeg hadde fått programmert den nå, samtidig som jeg nå også har satt på snorkel fra M3 E36 som tilfører enda litt mer luft. Veit om E36 328 som er målt til 240Hk :wink:

Der hvor jeg fikk avlest min 328 hadde de tidligere avlest en annen original 328 den ga eksakt 193 Hk som fabrikken oppgir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ruller kalles "hjerteknusere"...

Disse står som regel ikke i shapper som selger div. tuning deler og utstyr... :|

Selvsagt ikke alle,men de fleste vil jo gjerne vise kunden at han får valuta for pengene. Da i form av utskrift fra rulla...

Enig med deg der! Ergo få den avlest et annet sted enn der du evnt. har kjøpt deler/utført arbeid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...