Bimmerlars Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Hvem selger dogkasser? Clutch kun ved igangsetting.. Eller må man clutche ved nedgiring også? Hvor lang levetid er det på dogdreva?
Bimmerlars Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 Spurte ikke om hva jeg skal kjøpe først eller sist Er bare nysgjerrig jeg. Har ikke råd til noen dogkasse enda uansett jeg skjønner du Noen som har mer informative svar?
Evopower Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 En Dog-kasse er slik at du ikke trenger å clutche ved giring. Men den har allikeves vanlig H-skiftemønster. (Merkelig egentlig hvis du for eksempel skal gire fra 2 til 3 og må innom fri littegranne. Må jo slippe opp litt på gassen og styre på da, og det er egentlig like greit med vanlig girkasse, Men sånn er det nå med den saken) Hvis du derimot sier at du skal ha en Dog-kasse med sekvensielt girskift vil du få en girkasse som er lik den vanlige Dog-kassen, bare at her girer du opp ved å dra girspaken mot deg, og girer ned ved å skyve girspaken fra deg. Da leveres den også med tenningskutt som kutter tenningen akkurat i det du dra i spaken, slik at det i teorien skal oppstå null belastning i drivverket ved giring. Dette sparer du drivverket på, men du taper så å si ingen ting på tenningskuttet. Det er bare snakk om et par tideler av et sekund. Altså: Dog-kasse= clutchfri kasse med H mønster og sekvensiell Dog-kasse= clutchfri kasse med fram/bak mønster og tenningskutt.
Bimmerlars Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 Takk! Er en slik sekvensiell dogkasse jeg er ute etter! Hva ligger sånt på i pris? 50-100.000? Hvem selger?
oddis Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Martin Schanke holder på med slikt. Tilpasser og konstruerer.
Bimmerlars Posted February 14, 2006 Author Posted February 14, 2006 Okey Noen som vet noe om hvor lenge dogdreva holder? Hørt de blir fort slitt ut
Bimmerlars Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 Ser Quaife har 5-6trinns sekvensiell dogkasse. Det står at man kan benytte "Helical gears and synchromesh could be supplied for road use. " til å bruke på veien.. Hva er dette? Noen som aner pris på en Quaife 6-trinns med sekvensiell skift?
Lien Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 En på jobben kjenner en kis som bygger en golf med S2 turbo motor. Han skulle visstnok ha sekvensiell dog-shift kasse og den kosta 70 000 kr ny, men han kunne få tak i brukt for 10 000 - 15000 kroner (det var da et kupp).
Bimmerlars Posted February 15, 2006 Author Posted February 15, 2006 En på jobben kjenner en kis som bygger en golf med S2 turbo motor. Han skulle visstnok ha sekvensiell dog-shift kasse og den kosta 70 000 kr ny, men han kunne få tak i brukt for 10 000 - 15000 kroner (det var da et kupp). 70.000 går ann, men 10-15 er enda bedre Skal gå ann å finne brukt på www.resultatservice.com også
Recommended Posts